Annons

Hjälp! Nikon, Fujifilm eller något annat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta kommer bli ett lite längre inlägg, tackar ödmjukast till dig som orkar läsa och ge mig feedback.

Jag är en amatör när det kommer till fotografi, jag blev pappa för första gången för fyra år sen, sedan dess har jag börjat intressera mig mer och mer för foto. Köpte då min första riktiga kamera, en Panasonic DMC-FZ200 som har tjänat oss väl, men som med allting så har tiden hunnit ikapp den och jag märker knappt någon skillnad mellan att fota med den eller min mobil bortsett från zoomen.

I sommar så ska vi dra till Alperna på bilsemester och jag har bestämt att jag vill ha en ny kamera att föreviga dessa ögonblick med.
Har ganska nyligen köpt en ny Oled-tv samt MacBook Pro, så mitt teknikkonto är inte så välfyllt längre, har en budget på 15 000kr.

Det jag kommer fota mest är porträtt, barn i rörelse samt landskap. Det skulle vara trevligt att kunna filma i 4K, men detta är inte ett måste med den budgeten jag har.
Efter att ha försökt tagit till mig information som jag har kunnat hitta på nätet samt tittat på väldigt många klipp på Youtube så beslutade jag mig för Nikon D5600, verkar vara en bra instegskamera.

På ScandinavianPhoto så satte jag ihop ett paket beståendes av:
- Kamerahus
- Kameraväska
- Minneskort x 2
- Extra Batteri
- Billaddare
- Vidvinkel objektiv för landskap, Nikon
- Normal objektiv för porträtt, Nikon

Allt detta för under 15 000kr, tänkte inte köpa DX objektiv till kameran utan ''vanliga''.

Började sedan läsa här på forumet och jag ser att många skriver gott om Fujifilm X-T2, en snabb Googling visade att Scandinavian Photo har erbjudande på kameran, nedsatt från 11k till 9k eller ett paket med kamerahuset, XF 18-55mm f/2,8-4 R LM OIS plus vertical power booster för 15 700kr. Objektivet som medföljer får räcka till i början, sedan när man har mer pengar kan man köpa fler objektiv, för övrigt är objektiv till Fuji bra dyrt.

Nu har min hjärna fått kortslutning, jag vet inte vad jag ska välja

Nikon: Kommer ta bra bilder, finns fler och billigare objektiv än till Fujin. Får mer i ''paketet'' får mina 15 000kr.
Fuji: Något skarpare bilder, möjlighet till 4K inspelning.

Är det något jag har missat eller inte tänkt på? Bör jag titta på något annat?
Jag har ju som sagt inte haft någon bättre kamera tidigare, och någonstans måste man ju börja.

Som jag skrev i början utav tråden, tackar ödmjukast för all feedback samt hur jag ska tänka kring detta.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Är det något jag har missat eller inte tänkt på? Bör jag titta på något annat?
Det viktigaste tror jag är att du känner på kamerorna i verklligheten och tar god tid på dig. Båda dina alternativ (och ett antal andra kameror) uppfyller dina önskemål, men om man inte trivs med kameran kommer den inte att bli speciellt flitigt använd.

Dessutom: jag skulle föreslå att du tittar på X-T2:s "lillebror" X-T20 också. Kan i princip allt storebror kan men är mindre och billigare.
 
Det viktigaste tror jag är att du känner på kamerorna i verklligheten och tar god tid på dig. Båda dina alternativ (och ett antal andra kameror) uppfyller dina önskemål, men om man inte trivs med kameran kommer den inte att bli speciellt flitigt använd.

Dessutom: jag skulle föreslå att du tittar på X-T2:s "lillebror" X-T20 också. Kan i princip allt storebror kan men är mindre och billigare.
Har läst lite om X-T20 nu, helt klart intressant, dock bär jag glasögon, OVFen är mindre på X-T20 jämfört med X-T2 och många med glasögon föredrar X-T2ans OVF.
Jag har lite svårt att hitta både D5600 samt X-T2 i min stad så jag kan känna och klämma, av den anledningen så vill jag beställa från Scandinavian Photo.
Det jag har svårt att bestämma mig för kring D5600 är avsaknaden av 4K inspelning.

Sen har jag en liten fundering kring bildstabilisering, som jag har läst så saknar både D5600 samt X-T2 det, men att det istället finns bildstabilisering på objektiven. Är det någon skillnad att ha bildstabilisering i objektivet kontra kameran?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har läst lite om X-T20 nu, helt klart intressant, dock bär jag glasögon, OVFen är mindre på X-T20 jämfört med X-T2 och många med glasögon föredrar X-T2ans OVF.
Att X-T2 har en större EVF är den kamerans största fördel, enligt min uppfattning. Dock har jag, som också bär glasögon, inga problem med X-T20. Jag skulle tro att sökaren i D5600 knappast är större eller bättre lämpad för glasögonbärare.

Men, som sagt: se till att få känna på kamerorna IRL, så får du klarhet i hur de olika sökarna funkar för dig. Jag vet ju inte var du bor, men förhoppningsvis hinner du planera in ett besök i någon stad med vettig kamerabutik före sommaren!
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vilka objektiv?

Vilka objektiv kollade du på till Nikonen. Och du är väl medveten om att ett vidvinkelobjektiv till FX inte blir så vidvinkligt, eller t.o.m ett normalobjektiv, när du sätter det på en dx-kamera. Du har heller ingen fungerande följande autofokus vid filmning med den kameran (om du trodde det skulle vara lätt att filma lekande barn med setupen).
 
Vilka objektiv kollade du på till Nikonen. Och du är väl medveten om att ett vidvinkelobjektiv till FX inte blir så vidvinkligt, eller t.o.m ett normalobjektiv, när du sätter det på en dx-kamera. Du har heller ingen fungerande följande autofokus vid filmning med den kameran (om du trodde det skulle vara lätt att filma lekande barn med setupen).
Detta hade jag inte en susning om, tackar ödmjukast för denna information!!
Läste på ett annat Svenskt fotoforum att DX objektiv inte är lämpade för kameror med fullformat, men att det fungerar bra tvärtom, dvs använda FX objektiv på en APS-C kamera. Ingen i den tråden reagerade på det som skrevs, så jag antog att det stämde.

Jag saknar ju kunskap om detta, så jag Googlade och hittade denna sida, så har valt objektiv utifrån informationen som finns på sidan. http://www.objektivguiden.se/camera.asp?slr=nikon-d5600

Dessa två har jag tänkt i första hand.

Nikon AF-S Nikkor 50mm f/1,8G - 1990kr
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/12304238/nikon/af-s-nikkor-50mm-f-1-8g

Sigma 10-20mm f/3,5 EX DC HSM - 3990kr
https://www.scandinavianphoto.se/produkt/9160029/sigma/10-20mm-f-3-5-ex-dc-hsm-till-nikon
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ok

50 mm objektivet blir ett lätt tele och ett utmärkt porträttobjektiv. Sigmaobjektivet är ett kraftigt vidvinkel gjort för dx-formatet så det kommer nog att bli bra.
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Jag är partisk som fujianvändare (xt10), men tycker systemet är fantastiskt. Jag älskar att man ser exponeringen direkt i evf:n, det är litet och smidigt, och objektiven håller hög standard.
Om du ska fota familj så tycker jag faktiskt att 18-55 räcker, skjuter du på låg iso så blir bildkvalitén väldigt bra. Jag vill själv sällan fota vidare än 18mm. Jag skulle faktiskt prioritera en 55-200 framför vidvinkelobjektiv. Ev även kombinera med 35/2, det är en mycket trevlig brännvidd för landskap och vardagsfoto.

Det jag upplevt som ett problem med xt10 är seriebildtagningen, där buffringen är för liten för att ta mer än 6-7 bilder i snabb följd utan avbrott. Tror dock att det åtgärdats på xt20.
Jag filmar ingenting och det är inte heller något som jag vill göra, det finns som sagt ingen autofokus när man filmar vilket begränsar användningsområdet kraftigt.

Batteritiden framhålls ofta som en stor svaghet med spegellösa, men jag har aldrig upplevt det som ett problem. Jag använder bara evf:n och har fjällvandrat i 2 veckor och tagit ca 2500 bilder på 2 batterier.
Jag är inte riktigt med på varför du relaterar nikon- och fujiobjektiv till fullformatskameror. Optiken är gjord för att passa apsc och fungerar inte på ff. Kan inte heller se någon direkt fördel med att ha objektiv anpassat för ff, de blir tyngre, dyrare och ofta lite mindre skarpa.
 
Jag är partisk som fujianvändare (xt10), men tycker systemet är fantastiskt. Jag älskar att man ser exponeringen direkt i evf:n, det är litet och smidigt, och objektiven håller hög standard.
Om du ska fota familj så tycker jag faktiskt att 18-55 räcker, skjuter du på låg iso så blir bildkvalitén väldigt bra. Jag vill själv sällan fota vidare än 18mm. Jag skulle faktiskt prioritera en 55-200 framför vidvinkelobjektiv. Ev även kombinera med 35/2, det är en mycket trevlig brännvidd för landskap och vardagsfoto.

Det jag upplevt som ett problem med xt10 är seriebildtagningen, där buffringen är för liten för att ta mer än 6-7 bilder i snabb följd utan avbrott. Tror dock att det åtgärdats på xt20.
Jag filmar ingenting och det är inte heller något som jag vill göra, det finns som sagt ingen autofokus när man filmar vilket begränsar användningsområdet kraftigt.

Batteritiden framhålls ofta som en stor svaghet med spegellösa, men jag har aldrig upplevt det som ett problem. Jag använder bara evf:n och har fjällvandrat i 2 veckor och tagit ca 2500 bilder på 2 batterier.
Jag är inte riktigt med på varför du relaterar nikon- och fujiobjektiv till fullformatskameror. Optiken är gjord för att passa apsc och fungerar inte på ff. Kan inte heller se någon direkt fördel med att ha objektiv anpassat för ff, de blir tyngre, dyrare och ofta lite mindre skarpa.
Tack för informationen, som jag har skrivit tidigare så har jag läst väldigt mycket positivt om dessa XT kameror, även läst mycket positivt om det medföljande 18-55 objektivet som du nämner, ska räcka en bra bit tills man har lärt sig bemästra allt.

Nu hänger jag inte riktigt med i det fetmarkerade ovanför. Objektiven som jag har skrivit om är tänkta till Nikon D5600, där min tanke var att köpa vanliga objektiv som passar till FF, alltså inte DX objektiven, tanken med det är att framtidssäkra ett eventuellt FF köp.
Blir det så att jag köper Fujin, så köper jag paketet från Scandinavian Photo där det ingår ett 18-55 objektiv, och att det får räcka till en början.
 

PMD

Aktiv medlem
Sen har jag en liten fundering kring bildstabilisering, som jag har läst så saknar både D5600 samt X-T2 det, men att det istället finns bildstabilisering på objektiven. Är det någon skillnad att ha bildstabilisering i objektivet kontra kameran?
Vanligen spelar det ingen större roll, men det finns indikationer på att IBIS (bildstabilisering i kamerahuset) är bättre för kortare brännvidder och att bildstabilisering i objektivet (IS, VR eller OIS) är bättre för längre brännvidder. Jag tycker dock att man inte behöver bry sig så mycket om det för "vanlig" fotografering.

Däremot har IBIS en fördel i och med att alla objektiv man kan montera på kameran (oavsett om det är originalobjektiv eller objektiv med adapter) blir automatiskt stabiliserade i och med att det är kameran som sköter stabiliseringen. Det kan var en stor fördel för somliga, men ointressant för andra. Det beror på vilka objektiv man har eller tänker skaffa.
 
Efter MÅNGA dagars velande fram och tillbaka så har jag äntligen beställt en kamera,
blev ingen utav dom som jag frågade om i den här tråden.
Har nu beställt en Fujifilm X-T3 (Silver) paket med tillhörande kit objektiv 18 - 55mm.
 
ANNONS