Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning är övervärderat

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Tävlingsmomentet är inte det viktigaste, bara en liten krydda. Jag har kopierat upplägget rakt av från ett annat forum och det verkar fungera ganska bra. Vi

Tack för dina synpunkter! Jag tror jag börjas så här och sen får vi se hur det utvecklas framöver.
Det låter lovande - håller tummarna för att det blir populärt!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Många av de mest ikoniska bilderna av t.ex. Henri-Cartier Bresson och flera andra pionjärer är inte ens i närheten av perfekt focus. De skapade visuellt starka kompositioner som berättade en spännande historia och skärpan var en underordnad egenskap.
Nää och det är inte en del av mina i min bruna serie här på FS heller (i övrigt inga andra jämförelser) men det är väl mer trevligt om man själv kan bestämma hur ens bilder ska se ut än att slumpen eller ett filmmedium med den tidens begränsningar får avgöra.

För mig och andra som inte hade mycket annat att välja på så sattes mycket av förutsättningarna av filmmediet vi valde. Den usla ISO:n på max 100 för min del tvingade en många gånger till väl långa slutartider och ökade risken för skakoskärpa, den dåliga DR:en i diafilmen gör att det ofta är svårt att kompensera exponeringen i RAW-konverterarna mina. Bildernas ofta väldigt grova och fula korn är svårt att parera även det i efterhand. Man balanserar ständigt i himlarna mellan oönskade haloeffekter och ett väldigt tråkigt korn som jag bara delvis kan rå på genom att försöka krossa det med Tri-X emulering och att helt dra mer Microcontrast helt i botten och ersätta de med Fine contrast.

En av mina gamla arbetskamrater sade att man får lära sig "omfamna" kornet men det kommer jag nog aldrig lära mig göra. Jag kommer aldrig bli någon fan av det. Men det är ju bara att gilla läget. Många av RAW-konverterarnas verktyg biter inte alls på de digitaliserade diafilmerna jag använt. Skärpningsverktygen funkar inte alls och detsamma gäller exv. den annars fina "Prime"-brushanteringen.

Missförstå mig rätt, utan de funktioner som faktiskt funkar i mina RAW-konverterare så skulle inga av de bilder jag konverterat från dia ligga på FS men det är väldigt många variabler som jag inte alltid lyckas komma runt trots att jag verkligen försökt. Senast när jag åkte hem från ett fotoklubbsmöte överhörde jag en diskussion mellan en grupp fotografer där den tongivande deltagaren just sade att "Det spelar ju ingen roll vilken kamera man har..." .... men jag tycker alltså att det faktiskt i väldigt hög grad gör det. En begränsad utrustning begränsar faktiskt ofta och värst begränsande har för mig varit det analoga. Förr kunde jag dessutom inte sällan få vänta på feed back i ett halvår på hur mina bilder faktiskt blev efter en långresa. Idag får vi den direkt och effekten av det för inlärning ska man inte underskatta. Inte behöver man heller fylla halva packningen med filmrullar som man behövde förr.

Jag tycker tekniken vi har nu är helt fantastisk och det finns nog väldigt lite att skylla på idag om ens bilder inte blir som man önskar. Annat var det förr och det kan jag ju säga är det enda av vikt jag saknar från "den gamla dåliga tiden".
 

iSolen.se

Guest
Så kan man se det, men jag skulle nog hävda att mitt påpekande ändå har en poäng - många klagar på teknikfokuset i forumen, men jag har under tio år på Fotosidan sett rätt få som aktivt gör speciellt mycket åt saken. Utom att då och då starta sådana här trådar :)

Det är många som genom åren ställt frågan om varför teknik väcker mer engagemang än andra de saker vi alla vet spelar mycket stor roll för bilder. Och jodå, de flesta förstår nog både hur forum fungerar och vad det konkreta problemet består av - att färre skriver och bemöter inlägg kring den konstnärliga, bildmässiga sidan av foto än kring den tekniska sidan.

Men ... Få verkar faktiskt vara beredda att ta tag konsekvensen av det svaret. Att det enda sättet att få mer av den typen av diskussioner man ute efter är att engagera sig i sådana. Starta dem, delta i dem.

Därav min kommentar om "Alla klagar på vädret, men ingen gör något åt det". Om syftet med tråden (och liknande trådar) bara är att få formulera sitt missnöje, tja, det är ju ett ämne i sig och helt ok :) Men vore de inte kul att faktiskt få till en förändring, bredda forumdiskussionerna? Vore det inte kul att i alla fall diskutera hur vi kan uppnå det?

Jag har som sagt sett flera sådana här trådar tidigare och jag tycker de ofta blir lite tävling om vem som kan formulera de spydigaste kommentarerna kring hur materialistiska och inskränkta tekniknördar är. Vilket i och för sig kan ju vara kul en stund och kanske ha ett visst terapeutiskt värde :) Men själv skulle jag faktiskt gärna se att vi gick vidare till diskussioner kring hur vi faktiskt ökar intresset för diskussioner bortom tekniken.

Du har ju en (imponerande strukturerad och välskriven) blogg som berör mycket just av de saker jag misstänker att många saknar, så du hör ju helt klart till dem som faktiskt inte bara klagar på vädret - du gör något åt det.

Hur skall vi sprida sådant engagemang hit till forumen?
Fotosidan har teknikinriktning så det är väl inte så konstigt att forumen handlar om det?

Bilderna har nästan blivit en bisak. De finns en rad flitiga foruminläggare som inte har en enda bild uppladdad. Jag fick en att ladda upp en del efter lite tjat men de flesta aktiva har noll bilder.

Inför regeln en bild på tio inlägg så får vi se vad som händer :). Och max 20 rader långa inlägg.

Under tiden fylls FB och instagram med snabbkonsumerade bilder, det är helt enkelt så mycket lättare att se bilder där. Det finns en hel del bra FB grupper som inte pratar teknik.

En gång tänkte jag skriva en FS-lite app med 100% fokus på bilder, typ instagram, men så läste jag det finstilta och avstod.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Fotosidan har teknikinriktning så det är väl inte så konstigt att forumen handlar om det?

Bilderna har nästan blivit en bisak. De finns en rad flitiga foruminläggare som inte har en enda bild uppladdad. Jag fick en att ladda upp en del efter lite tjat men de flesta aktiva har noll bilder.

Inför regeln en bild på tio inlägg så får vi se vad som händer :). Och max 20 rader långa inlägg.

Under tiden fylls FB och instagram med snabbkonsumerade bilder, det är helt enkelt så mycket lättare att se bilder där. Det finns en hel del bra FB grupper som inte pratar teknik.

En gång tänkte jag skriva en FS-lite app med 100% fokus på bilder, typ instagram, men så läste jag det finstilta och avstod.
Behövs inga appar, se bara till att ha en bild klar för Tisdagsbilden när du vaknar imorron bitti!
 

PMD

Aktiv medlem
När nya inlägg tillkommer i en tråd i Fotosidans forum så får jag ett brev. I det brevet finns en länk som om man klickar på den visar det nya inlägget i min webläsare.

Duger inte det?
 

iSolen.se

Guest
När nya inlägg tillkommer i en tråd i Fotosidans forum så får jag ett brev. I det brevet finns en länk som om man klickar på den visar det nya inlägget i min webläsare.

Duger inte det?
För mig duger det, jag hittar ju hit :)

Men om man ska nå många uthålligt måste det vara enklare, bildfokus, rent och snyggt. Kanske röstning med Swype. Annars vinner de stora bjässarna.
 

iSolen.se

Guest
Bra initiativ, men jag förstår inte varför du vill att folk skriver slutartid, bländare, ISO osv om tiden ska handla om bilden snarare än teknik.
Dessutom är exif rätt bra på sånt. Att lång slutartid ger blur och stor bländare ger kort skärpedjup och att högre iso försömrar bilden är knappast något som behöver diskuteras.
 

iSolen.se

Guest
Kul idé. Vad var det för finstilt som hindrade dig?
Ska plocka fram reglerna för APIt men det var typ att man inte fick konkurrera med FS-funktionalitet och att om det blev för mycket använt så kunde de skicka en räkning, dvs om det blev så bra att folk använder det.

Jag är frontendutvecklare i mitt andra halva liv och tycker sånt är kul.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ska plocka fram reglerna för APIt men det var typ att man inte fick konkurrera med FS-funktionalitet och att om det blev för mycket använt så kunde de skicka en räkning, dvs om det blev så bra att folk använder det.

Jag är frontendutvecklare i mitt andra halva liv och tycker sånt är kul.
Aha.
Ja det kan man förstå att man inte vill att någon ska plocka russinen ur kakan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag håller inte med. Hårt arbete trumfar alltid begåvning.

Jag vet att Patrice har lagt ner sina 10.000 timmar och nött ut ett antal par skor.
Läste igenom allt en gång till.

Håller inte helt även om det ofta stämmer.

Jag tänker på fotbollsgeniet Nacka Skoglund. Har för mig att han vid ett tillfälle myntade uttrycket "90% intelligens och 10% flås", som en svepande sammanfattning av vad som låg bakom hans formidabla första års framgångar i Italien. Han myntade väl också begreppet att: "det gäller att vara snabbast på 5 meter".

Tyvärr hjälper ofta inte ens 10 000 timmar för att kompensera för vad någon verkligt begåvad inom vilket annat område som helst fått med sig utan att lägga en enda timma extra.

En annan verkligt begåvad man inom sitt område var väl Cornelis. Svårt att tänka mig att hans framgångar bottnade i särskilt hård träning heller. Han tränade väl mest dryckesarmen och drog på sig en tidvis svår alkoholism och ett narkotikamissbruk som till sist lade honom i en alltför tidig grav. Trots det lyckades han åstadkomma ett pärlband av låtar på svenska trots att han levde en stor del av barndomen i Holland.

Men även dessa står sig väl tämligen slätt vid en jämförelse med internationella storheter som Mozart och da Vinci bara för att ta några. Salieri var väl plågsamt medveten om den begåvning han saknade men upplevde så plågsamt att den unge Mozart fått.

Att man lägger 10 000-tals timmar på att kompensera för en begåvning man helt eller delvis saknar kan ju vara djupt tragiskt (en del lyckas ju inget vidare trots den satsningen) och ibland kan det säkert vara ett tecken på att man faktiskt missat upptäcka sin verkliga begåvning.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Håller med delvis. Man måste investera tid, tankeverksamhet och ofta pengar för att bli bättre på det kreativa. Många väljer då nog hellre den enkla vägen att köpa det där objektivet som ger bättre skärpa = endast pengar. (om man nu alltid skall anse bättre skärpa vara lika med en bättre bild)
Och då håller TS argument att man värderar tekniken mer, eftersom man inte "orkar" investera i tid och tankeverksamhet också.
Om man skulle lägga lika mycket pengar på kurser eller liknande om det kreativa är jag övertygad om att vi skulle bli "bättre" fotografer. Och ännu hellre. även tid och tankeverksamhet :)
Det som alltid slagit mig är att det är sådant fokus på kameror och objektiv när man får mycket mer pang för pengarna oftast om man lägger pengarna på en ny RAW-konverterare eller för den delen en bra bok om hur RAW-konverterarens funktioner faktiskt fungerar. Om man inte som många efterbehandlat överhuvudtaget så är nog det ett mer givande steg att ta än att köpa fler objektiv eller nyare kamera. Även här pratas det mest hårdvara.
 
ANNONS