Annons

Faktureringsfråga och start av företag.

Produkter
(logga in för att koppla)

SBerggren

Medlem
Tjenahej!

Fråga # 1

Nu är det tyvärr så att jag blivit lurad av ett stort svenskt företag. De skulle köpa några bilder av mig, men sedan så vände de tvärt riktning och de skulle inte få användning av bilderna. Några månader senare finner jag att de publicerat 14 av mina bilder på deras hemsida, utan att nämna mig som fotograf.

Jag är frilansfotograf, så hur går faktureringen till? Sedan är det väl rimligt att lägga på 200% för att de publicerat bilderna utan mitt medgivande och utan mitt namn på sidan?

Fråga # 2

Jag och en polare tänkte starta ett företag, närmare sagt, en bildbyrå. Kan ni förklara tillvägagångssättet?

Tack på förhand!

MVH/ Simon Berggren
 

Segeson

Aktiv medlem
Ta snabbt skärmdumpar av sidorna som innehåller dina bilder.

Läs igenom denna:
http://www.sfoto.se/annonser/dokument/sff_prisg_2009.pdf

Ta kontakt med den ansvariga på företaget och förklara att du är intresserad av att dom ska göra rätt för sig.
Erbjud dom bilderna till ordinariepris.
Det är ju sjysst och ge dom en chans att göra rätt för sig innan man tar i med hårdhandskarna.

Går det åt hel*#e med den förhandlingen är det ju bara att skicka en faktura, nu tar du fullt pris, lägger på alla tillägg och skickar fakturanvia något faktureringföretag, som "FrilansFinans".
Du kommer inte att tjäna lika mycket då dom tar en avgift, men en slant ska det nog kunna bli.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Fråga nr 1: vet inte vad som kan vara rimligt men du kan fakturera vad du vill . Sedan är det en annan sak om företaget betalar...

Fråga 2: googla på starta eget så hittar du massor med länkar.

Tjenahej!

Fråga # 1

Nu är det tyvärr så att jag blivit lurad av ett stort svenskt företag. De skulle köpa några bilder av mig, men sedan så vände de tvärt riktning och de skulle inte få användning av bilderna. Några månader senare finner jag att de publicerat 14 av mina bilder på deras hemsida, utan att nämna mig som fotograf.

Jag är frilansfotograf, så hur går faktureringen till? Sedan är det väl rimligt att lägga på 200% för att de publicerat bilderna utan mitt medgivande och utan mitt namn på sidan?

Fråga # 2

Jag och en polare tänkte starta ett företag, närmare sagt, en bildbyrå. Kan ni förklara tillvägagångssättet?

Tack på förhand!

MVH/ Simon Berggren
 

Thessaa

Ny medlem
Svenska fotografers förbund

Har rekommendationer angående bildstöld, kolla deras hemsida. Jag har beställt deras häfte/katalog "Vad kostar en bild?" Prisguide och avtalsmallar, som man kan beställa utan att vara medlem vilket kostar en del. Där står oxå om otillåten användning av bild och det finns massor av mallar för avtal, offert och faktura samt prisguider mm. Priserna gäller för väl etablerade fotografer men är ändå bra att känna till oavsett vilken prisnivå du väljer för närvarande.
Om du frilansar har du väl F-skatt? Kontakta skatteverket.


Fråga nr 1: vet inte vad som kan vara rimligt men du kan fakturera vad du vill . Sedan är det en annan sak om företaget betalar...

Fråga 2: googla på starta eget så hittar du massor med länkar.
 

Walle

Aktiv medlem
Jag och en polare tänkte starta ett företag, närmare sagt, en bildbyrå. Kan ni förklara tillvägagångssättet?

Tack på förhand!

MVH/ Simon Berggren
Hur har det gått med detta? Tyvärr är det nog extremt mycket fel tider just nu att starta en bildbyrå. De redan väletablerade har väldigt svårt med ekonomin. Bildbyrån Nordic Photos har t.ex. det senaste året gått back med ungefär 200kkr....i månaden!

Innan man startar ett företag måste man göra upp en hållbar ekonomisk plan. Självklart kan även den bästa plan fallera, men utan plan så är det dömt att fallera.
 
ANNONS