Annons

Onödig reklam som bilaga med tidningen

  • Trådstartare Anders Östberg
  • Start datum
Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Jag tycker det är lite onödigt att ni skickar med reklambilagor med tidningen. Jag försöker minimera all reklam på papper, har frånsagt mig allt som går att avbeställa. Jag vill helst inte ha någon reklam jag inte bett om i brevlådan, Scandinavian Photo har ju en bra websida så jag ser inget mervärde, katalogen går bara direkt från brevlådan till pappersåtervinningen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nu är det nog så att de får intäkter av att skicka med reklam, så jag tror inte att ekonomiavdelningen ser det som onödigt. ;) Givetvis är det så att om alla verkligen skulle langa reklamen direkt så skulle fenomenet upphöra, men så är det nog inte.

Jag gillar inte heller lösa reklamblad som trillar ut, men jag tror nog att man får finna sig i det. För övrigt tycker jag att det är mycket värre med dagstidningarnas ovana att skicka med alla dessa bilagor som liknar redaktionellt material ("Hela denna bilaga är en annons från...").
 

Anders Östberg

Guest
Det är klart att det finns ett ekonomiskt skäl för FS att skicka med reklambilagan, dummare är jag väl inte, men det hindrar ju inte att jag som prenumerant kan säga vad jag tycker om det. Jag betalar för att få en tidning, inte för att hugga ner träd till extra papper till pappersinsamlingen. Tidningen får till och med kosta några kronor mer om jag slipper reklamen.

Är det någon som vet om bilagan går med lösnumren i butik också? Om inte, så kan jag ju sluta prenumerera och handla där istället.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Givetvis. Information från kunder är alltid relevant för företag oavsett vilken bransch de befinner sig i. Det var inte så jag menade.

Jag har inte heller reklam i lådan, men det finns också ett praktiskt skäl till det eftersom min brevlåda utgörs av ett fånigt litet utrymme i dörren...
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Reklam har funnits i tidningar sedan 1800-talet och blivit ett etablerat sätt att hålla nere priset på tidningar. Vi vet också att många uppskattar reklam som ligger inom tidningens ämnesområde. Det är en hel del som lusläser annonserna.

Det blir väldigt svårt att göra en version med reklam och en utan. Kostnaden för en version utan reklam skulle bli skyhög eftersom volymen skulle bli så låg. Och med låg volym är det inte troligt att distributionsföretaget (det är monopol här) tar in tidningen.

Som vi ser det finns det inget realistiskt alternativ till att ha reklam i tidningen.

Mvh

Magnus Fröderberg, chefredaktör
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Är det någon som vet om bilagan går med lösnumren i butik också? Om inte, så kan jag ju sluta prenumerera och handla där istället.
Jag tror inte det. Vi på Fotosidan sköter produktionen av tidningen medan IDG sköter allt administrativt som distribution och annonsförsäljning. Men jag kan kolla med med IDG.

En anledning att inte ha tidningen inplastad i butik är att folk ska kunna bläddra i den.
 

Anders Östberg

Guest
Reklam har funnits i tidningar sedan 1800-talet och blivit ett etablerat sätt att hålla nere priset på tidningar. Vi vet också att många uppskattar reklam som ligger inom tidningens ämnesområde. Det är en hel del som lusläser annonserna.

Det blir väldigt svårt att göra en version med reklam och en utan. Kostnaden för en version utan reklam skulle bli skyhög eftersom volymen skulle bli så låg. Och med låg volym är det inte troligt att distributionsföretaget (det är monopol här) tar in tidningen.

Som vi ser det finns det inget realistiskt alternativ till att ha reklam i tidningen.

Mvh

Magnus Fröderberg, chefredaktör
Jag pratar inte om reklamen i tidningen, bara om den lösa Scandinavian Photo-katalog som ligger med, inplastad tillsammans med tidningen jag får i brevlådan.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag pratar inte om reklamen i tidningen, bara om den lösa Scandinavian Photo-katalog som ligger med, inplastad tillsammans med tidningen jag får i brevlådan.
Bilagan är också reklam som bidrar till att få tidningens budget att gå ihop.

Vi tar givetvis inte med vilka annonser och bilagor som helst. Men jag har svårt att se Scandinavian Photos bilaga som orelevant.
 

Anders Östberg

Guest
Bilagan är också reklam som bidrar till att få tidningens budget att gå ihop.

Vi tar givetvis inte med vilka annonser och bilagor som helst. Men jag har svårt att se Scandinavian Photos bilaga som orelevant.
Nej det är klart den inte är orelevant, i den meningen att det är reklam för prylar som har att göra med tidningen. Jag vill bara i allmänhet inte ha mer än nödvändigt med reklam i lådan, och i det här fallet är det den tredje kopian av det numret av ScPh-katalogen som går till återvinningen, och jag tycker det är ett onödigt slöseri.

Men om det inte är inplastad extrareklam i butiksversionen av tidningen då kan jag låta bli att prenumerera i fortsättningen - så blir alla glada och lyckliga. ;-)
 

Pekka M

Aktiv medlem
Jag blev lite glad när jag i reklambilagan såg att de säljer Canon 1D MkIV för 13.995:-. Fast det är med 100% säkerhet ett feltryck... så i slutändan är det ju ändå tråkigt. :-(
 

Splanky

Aktiv medlem
Katalogen från Scandinavianphoto är lite som lilla julafton :) Så det är ett välkommet tillägg i tidningen. Nu har jag iofsig fått tre SP kataloger pga av fler prenumerationer på fototidningar samt katalogen separat i brevlådan, men det gör ingenting, den får gärna ligga på fler ställen i huset.

Så för min del får ni mer än gärna skicka med godis att bläddra i :))
 

vfx

Aktiv medlem
Hellre en "reklambilaga" än att lusa ner tidningen med reklamsidor. Finns ju en del amerikanska fototidningar där mer än 50% är reklam.
 

rikardjan

Medlem
Katalogen från Scandinavianphoto är lite som lilla julafton :) Så det är ett välkommet tillägg i tidningen. Nu har jag iofsig fått tre SP kataloger pga av fler prenumerationer på fototidningar samt katalogen separat i brevlådan, men det gör ingenting, den får gärna ligga på fler ställen i huset.

Så för min del får ni mer än gärna skicka med godis att bläddra i :))
Jag håller med - inte slänger man väl sådana fina reklambroschyrer, det finns ju till och med artiklar i Scandinavian Photos katalog (fast prylarna är roligast att läsa om).
 
ANNONS