Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kodak riskerar konkurs!

Produkter
(logga in för att koppla)

mikaelkr

Aktiv medlem
Hej!

läste här; http://www.idg.se/2.1085/1.425006/kodak-riskerar-konkurs att kodak riskerar konkurs inom kort! Ett symptom på orsakerna kan vara att det väldigt tyst om dem här... Det visar hur viktigt det är för företag att ha fingertoppskänsla, och att inte underskatta ny teknik. När jag började med foto på -70-talet så var Kodak bra nära synonymt med foto, sedan digitalfotot tagit över volymfotot har det blivit närmast knäpptyst från dem!

På ett sätt lite tråkigt, men kanske rätt.

Mikael
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Hej!

läste här; http://www.idg.se/2.1085/1.425006/kodak-riskerar-konkurs att kodak riskerar konkurs inom kort! Ett symptom på orsakerna kan vara att det väldigt tyst om dem här... Det visar hur viktigt det är för företag att ha fingertoppskänsla, och att inte underskatta ny teknik. När jag började med foto på -70-talet så var Kodak bra nära synonymt med foto, sedan digitalfotot tagit över volymfotot har det blivit närmast knäpptyst från dem!

På ett sätt lite tråkigt, men kanske rätt.

Mikael
Orsaken är snarare att de inte klarat teknikskiftet från kemi till elektronik. Det händer de många stora företag som är ledande inom någon teknologi.

Ta Facit. Mekanik till elektronik som ett talande exempel. Finns hur många exempel som helst men det finns också de som klarat det men oftast har de företagen varit med diversifierade.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Lite nostalgiskt tråkigt. Många började fota tack vare Kodak och 110/126 film. De hade också billiga kameror för att prova på. Men utvecklingen går framåt - nya företag och nya idéer tar över.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Det är ju inte alls samma sak som med Facit, då det var Kodak som kom med de första digitalkamerorna...
Det var Facit som kom med de första elektroniska räknarna också men det handlar inte om vem som kommer på marknaden tidigt utan vem som sitter på teknologin.

Facit lanserade en liten smidig elektronisk räknare med remsa på marknaden där man köpte tryckverket från Sharp. Några veckor senare lanserade Sharp en räknare på marknaden med samma tryckverk som var billigare än vad Facit gav för bara tryckverket när de köpte det av Sharp. Det är den ena sidan av problemet.

Den andra sidan är ansvaret för en krympande kundgrupp av "gamla produkter" som inte kan överges för då får man inte några kunder på på nyare produkter. Detta att avvekla en teknologi med gott rykte är enormt kostsamt och tar bort fokus från framtidens produkter. Vi har sett det inom IT där där det en lång period var mycket bättre att utveckla en ny produkt i ett nytt bolag utan anvar för att migera gamla kundet till nya plattformar och nya produkter.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Ilford, Agfa mfl. Det finns mängder med företag som inte hängde med i svängarna vid milleniumskiftet när kemi blev digital inom vår bransch. Läste att Kodak tom sålt sina patent för att få in pengar. Låter väldigt kortsiktigt för en som inte är helt insatt i vilka patent det var. Något måste de väl leva av även efter att konkursen är avvärjd....
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Ilford, Agfa mfl. Det finns mängder med företag som inte hängde med i svängarna vid milleniumskiftet när kemi blev digital inom vår bransch. Läste att Kodak tom sålt sina patent för att få in pengar. Låter väldigt kortsiktigt för en som inte är helt insatt i vilka patent det var. Något måste de väl leva av även efter att konkursen är avvärjd....
Vad får Dig att tro att konkursen går att avvärja. När bolagen kommer till detta stadie är det bästa man kan hoppas på att någon annan tar över men ägarna brukar bli skiljda från sitt innehav utan ersättning.
 

PMD

Aktiv medlem
Vad som brukar hända är att konkursförvaltaren säljer de livskraftiga delarna av företaget till någon som vill driva dessa vidare, och resten läggs ner.

Varumärket Kodak borde vara värt en del, t.ex.
 

Ibis

Aktiv medlem
"Chapter 11" handlar la dock inte om konkurs som så, utan en chans för bolaget att omstrukturera.

Ang. att de inte hängt med i tekniken, det kan så vara, men deras filmtillverkningen är en av få delar som fortfarande går med vinst.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kodak tillverkade även digitala systemkameror tidigt - DCS-serien. Kruxet var väl bland annat att de inte hade något eget system så de fick bygga om hus från andra tillverkare, t ex Nikon...

Kompaktkameror sålde de också en helt del, men asiaterna var väl bättre på att tillverka mycket billigt. På senare år har man hört mycket av Kodak på den fronten. Mobiltelefonernas allt mindre dåliga kameror gjorde säkert sitt till.

Sedan undrar jag ju lite vad som hände även med analogt och papper. När jag tittar bland mina analoga bilder kan jag konstatera att de äldre är Kodak rätt igenom, film, framkallning och papper. Fram mot 2000 så händer det något. Filmen är fortfarande oftast Kodak, men framkallning och papper har Fuji tagit över!

Samma sak gäller ju kopior från digitala orginal. Här borde ju Kodak ha haft alla möjligheter i världen kan man tycka, men det är ju Fuji Frontier med tillhörande förbrukningsmaterial oftast...

Man kan ju också fråga sig varför de inte lyckades tillverka tillräckligt med sensorer med tillräcklig marginal och sälja dem till andra. Jag tror att problembeskrivningen att "man inte klarade skiftet" är lite för förenklad. Sedan är det säkert så att man inte klarat av att anpassa kostymen till förändringar i efterfrågan. De fasta kostnadernas andel har säkert rakat i höjden, men det är ju lite av en spekulation förstås.

Vi får väl se vad som händer, men en rekonstruktion och en rejäl osthyvel kan ju vara alldeles rätt medicin.
 

Mankan G

Aktiv medlem
Vad får Dig att tro att konkursen går att avvärja. När bolagen kommer till detta stadie är det bästa man kan hoppas på att någon annan tar över men ägarna brukar bli skiljda från sitt innehav utan ersättning.
Det skrev jag inte. Har ingen aning om hur det går för Kodak.

Jag skrev mitt inlägg för att jag är förvånad över sitsen Kodak sitter i. Att sälja av sina tillgångar är sällan det bästa man kan göra om man tänker fortsätta sin business. Å andra sidan kanske det handlar om att rädda det som räddas kan.... Vad vet jag
 

PMD

Aktiv medlem
Det handlar nog om att försöka se till att nästa kvartalsbokslut inte blir alltför illa. Det trillar antagligen ut en del bonusar ut för de högsta cheferna om kvartalsbokslutet blir positivt.

Sen kommer konkursen ...
 
ANNONS