Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla analogt Nybörjare, Bakplåtspapper?

Produkter
(logga in för att koppla)

madteaparty

Ny medlem
Hej! Jag får redan be om ursäkt i förväg om felplacering i tråd osv..

Nu är det så att min käre morbror kommer och hälsar på i helgen och tar med all utrustning för att framkalla analogt förutom fotopapper som det var slut på.
Jag har rännt runt hela staden men men Ingen butik har kvar detta hemma. Det går alltså bara att beställa via internet men det tar alldeles för många dagar.

Någon nämnde att man på något sätt kan framkalla på bakplåtspapper eller tunnare andra papper och jag undrar om ni vet något om detta? skulle vara mycket tacksam om info i så fall!
Vill ju så gärna testa framkalla när jag har chansen!!
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Hej,

bakplåtspapper låter som en väldigt konstig idé. Undrar var den kommer ifrån. Fotopapper är ljuskänsligt, dvs det förändras när du belyser det. Annars kan du inte kopiera bilder på det.

Om du har tur kanske någon på fotosidan kan låna ut fotopapper. Jag har inget själv, men om du skriver vilken stad du bor i så kanske någon annan har. Titta också i annonserna här på forumet.
 

Olle

Aktiv medlem
Försök att snabbt sätta in en annons här på Fotosidan om att du vill köpa lite fotopapper. Glöm inte att påpeka att det måste vara av någon som bor relativt nära dig, eftersom det väl är försent att skicka om du skall ha det i helgen.

Den som föreslog bakplåtspapper kanske trodde att du skulle skriva ut bilderna i en skrivare ansluten till datorn . Då går det ju med nästan vilket papper som helst. I varje fall om man inte är kräsen

Olle
 

Smw

Aktiv medlem
Hej! Jag får redan be om ursäkt i förväg om felplacering i tråd osv..

Nu är det så att min käre morbror kommer och hälsar på i helgen och tar med all utrustning för att framkalla analogt förutom fotopapper som det var slut på.
Jag har rännt runt hela staden men men Ingen butik har kvar detta hemma. Det går alltså bara att beställa via internet men det tar alldeles för många dagar.

Någon nämnde att man på något sätt kan framkalla på bakplåtspapper eller tunnare andra papper och jag undrar om ni vet något om detta? skulle vara mycket tacksam om info i så fall!
Vill ju så gärna testa framkalla när jag har chansen!!
Fick du tipset i Söndags ?
 

madteaparty

Ny medlem
Hahaha jo jag tyckte det lär liite konstigt men tänkte att det kankse var någon mystisk hemlighet som fotoproffsen höll på med, testar en annons då! Tack tack :)
 

MattiasL

Aktiv medlem
Vad man kan göra med bakplåtspapper är dock att lägga det i förstoringsapparaten tillsammans med negget. Gammalt klassiskt knep att göra bilderna lite dimmiga. Kanske hade någon blandat ihop det med det. Eller så är det som Urban var inne på, en variant på nylonstrumpan över TV:n.
 
ANNONS