Annons

Snabbare minneskort

Produkter
(logga in för att koppla)

joel olofsson

Aktiv medlem
Hej!
Jag fotar en hel del djur och sport med min D90 men har märkt att bufferten blir full snabbt (jag fotar i raw). Går det att snabba upp den genom att köpa ett snabbare minneskort?
fotohälsningar, Joel
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag fotar en hel del djur och sport med min D90 men har märkt att bufferten blir full snabbt (jag fotar i raw). Går det att snabba upp den genom att köpa ett snabbare minneskort?
fotohälsningar, Joel
Ta reda på först om kameran har förmågan att skriva så snabbt som korten tar emot. De flesta kameror har inte det. Inte ens min nya 5D III.
 

LeifKlasson

Aktiv medlem
Japp, det bättrar på det hela, samt också formatera kortet med jämna mellanrum, i datorn enligt rykten.

Jag har 2 kort i kameran (Sony a500) att växla mellan, köpte ett snabbt 4GB just för sport osv samt ett billigare men större SD i andra facket för övriga ändamål.

Kan tipsa om Kjell.com, de brukar ha bra priser på snabba SANDISK kort i olika format.

T.ex SD med 95mb/s 16GB 659:-
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/minneskort-lasare/minneskort/sandisk-sdhc-extreme-pro-16-gb-p93901

/Leif
 

knobloch

Aktiv medlem
Hej!
Jag fotar en hel del djur och sport med min D90 men har märkt att bufferten blir full snabbt (jag fotar i raw). Går det att snabba upp den genom att köpa ett snabbare minneskort?
fotohälsningar, Joel
Det beror ju på hur snabbt minneskort du har nu. ;)

Men enligt vad som skrivs på den här sidan så kan inte D90 skriva snabbare än 30MB/s: http://nikonites.com/blogs/anthony-hereld/45-definitive-guide-sd-memory-cards.html

Om det stämmer så är det ju i alla fall onödigt att köpa ett snabbare kort än så.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Japp, det bättrar på det hela, samt också formatera kortet med jämna mellanrum, i datorn enligt rykten.

Jag har 2 kort i kameran (Sony a500) att växla mellan, köpte ett snabbt 4GB just för sport osv samt ett billigare men större SD i andra facket för övriga ändamål.

Kan tipsa om Kjell.com, de brukar ha bra priser på snabba SANDISK kort i olika format.

T.ex SD med 95mb/s 16GB 659:-
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/minneskort-lasare/minneskort/sandisk-sdhc-extreme-pro-16-gb-p93901

/Leif
Om du med bra priser menar höga priser, så har du rätt. Det kortet ,SanDisk, går att få för under 450:- Kjell&Co är en välsorterad firma, men billiga är dom inte.
 

knobloch

Aktiv medlem
Om du med bra priser menar höga priser, så har du rätt. Det kortet ,SanDisk, går att få för under 450:- Kjell&Co är en välsorterad firma, men billiga är dom inte.
Nej, hade visserligen också fått för mig att de var billiga, men inte vad gäller minnen verkar det som. :)

Kollar man på Prisjakt så går det kortet som billigast för 321 kr inkl frakt, dock på ProShop som jag inte har någon erfarenhet av.

Däremot har jag handlat flertalet gånger på SweBurn och de är nummer två på listan med ett pris på 398 kr inkl frakt. Det brukar alltid vara hyfsat snabb leverans med SweBurn och jag har aldrig haft problem med dem.

(Annars kommer visserligen Webhallen på 3:e plats med ett pris på 424 kr inkl frakt).

Men 649 kr känns ju väldigt högt, till och med högre än vad Cyberphoto tar. (Intet ont om Cyberphoto som har grym service men de brukar ju ligga relativt högt i pris).
 

Orre

Avslutat medlemskap
Nej, hade visserligen också fått för mig att de var billiga, men inte vad gäller minnen verkar det som. :)

Kollar man på Prisjakt så går det kortet som billigast för 321 kr inkl frakt, dock på ProShop som jag inte har någon erfarenhet av.

Däremot har jag handlat flertalet gånger på SweBurn och de är nummer två på listan med ett pris på 398 kr inkl frakt. Det brukar alltid vara hyfsat snabb leverans med SweBurn och jag har aldrig haft problem med dem.

(Annars kommer visserligen Webhallen på 3:e plats med ett pris på 424 kr inkl frakt).

Men 649 kr känns ju väldigt högt, till och med högre än vad Cyberphoto tar. (Intet ont om Cyberphoto som har grym service men de brukar ju ligga relativt högt i pris).
Jag har köpt minneskort från Proshop. Skickades från Danmark, kom fram snabbt. Inga problem alls.

//Benny
 

LeifKlasson

Aktiv medlem
Nej, hade visserligen också fått för mig att de var billiga, men inte vad gäller minnen verkar det som. :)

Kollar man på Prisjakt så går det kortet som billigast för 321 kr inkl frakt, dock på ProShop som jag inte har någon erfarenhet av.
.....


Opps, sorry, har inte kollat priser just nu utan bara förut när jag letade kort.

Dock, kolla noga för ofta är det långsammare kort som är billiga så klart, när jag checkade förut var kjell o com bland de billigaste, men har tydligen ändrats.

/Leif
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Nej, hade visserligen också fått för mig att de var billiga, men inte vad gäller minnen verkar det som. :)

Inte kablar heller. Behövde en USB 3 kabel. Kollade hos INET på Torp i Uddevalla. Dom tog 69:- men kabeln var slut. Men Kjell & Co ligger vägg i vägg med INET. Dom hade kabeln (samma kabel och fabrikat) för 109:-. D v s nästan 60 % dyrare. Kan ju knappast bero på mindre mängdrabbat heller då Inet har 4 affärer och Kjell & Co har mer än 60 affärer.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Japp, det bättrar på det hela, samt också formatera kortet med jämna mellanrum, i datorn enligt rykten.
Det är förvisso bra att formatera minneskorten i datorn med jämna mellanrum, men då bör det vara med s.k. lågnivåformatering.
Gör du en lågnivåformatering i datorn, så behöver du formatera kortet i kameran efteråt för att vara säker på att allt fungerar som det skall.
Kan bli problem annars.

Sedan så bör man aldrig använda funktinen "radera alla" i kameran för att tömma ett minneskort.
Tänker inte gå in på alla tekniska detaljer om hur filsystemet (FAT) som används fungerar, och dess svagheter.
Utan nöjer mig med att påpeka att det finns goda tekniska skäl att göra som jag beskriver ovan, och att det förekommer att en del råkar ut för problem med minneskort, för att raderar korten i kameran med "radera alla" eller raderar korten i datorn.

I övrigt, så kan det i vissa fall finnas skäl att ha minneskort som är snabbare än vad kameran kan skriva till.
Men då gäller det att du har en tillräckligt snabb dator, och tillräckligt snabb kortläsare.
I det fallet så går det påtagligt fortare att få över bilderna till datorn.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ta reda på först om kameran har förmågan att skriva så snabbt som korten tar emot. De flesta kameror har inte det. Inte ens min nya 5D III.
För 5DmkIII bör du använda Lexar 1000X. Det lär vara absolut snabbast. .

Du kommer upp i 33 raw innan bufferten är full enligt användare av korten.
Har själv just beställt men ännu inte fått det levererat Svårt att hitta någon med det hemma på lager.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
För 5DmkIII bör du använda Lexar 1000X. Det lär vara absolut snabbast. .

Du kommer upp i 33 raw innan bufferten är full enligt användare av korten.
Har själv just beställt men ännu inte fått det levererat Svårt att hitta någon med det hemma på lager.
Har 2 st CF Lexar 16 Gb 1000X som väntar på mig från B&H 242 dollar + skatt.
Har också idag beställt 2 st SD SanDisk 16 Gb från Proshop.
Snabbare kan det inte bli, tror jag.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har valt inte den snabbaste vägen men väd för mig är den mer flexibla.
Lexar 1000X 16 Gb kommer vara mitt normala kort. Det räcker gott för mitt normala sätt att fotografera. Även vid bröllopsfoto kommer jag inte över det antalet bilder per kamera.
Sedanb kommer jag ha Eye-Fi SD i som kan skicka över små JPG till datorn direkt.
Min Mac Book Air 11 är normalt alltid med både på uppdrag och semester.
Sedan kan man i snabbt göra en slide show med dessa S1 JPG och visa folk en resumé av bilderna. Givetvis granskade och snabbt redigerade.
Personligen har jag inget behov av att ha bilderna dubbelt säkrade. Under 10 år av digitalfoto sån har jag fortfarande inte kraschat ett minneskort. Kanske beroende på att jag alltid formaterar alla kort i kameran jag skall använda det i. Eller så har jag bara haft tur.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vet Du att kameran klarar att mata så mycket?
Som jag sa har jag inte provat själv. Detta är uppgifter från andra 5DMKIII ägare. De slog i bufferten vid cirka 10 bilder på sina gamla kort och vid 33 med Lexar.
Rob Gailbraith som regelbundet testar CF kort har också konstaterat att Lexar 1000 X är klart snabbast för 5DMKIII.
Det räcker dom fakta för mig. OM det sedan blir exakt 33 bilder struntar jag i.
Der är sällan jag ens kommer i närheten av de kraven.
Jag är nöjd med att veta att jag har kapaciteten när den behövs.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Jag har valt inte den snabbaste vägen men väd för mig är den mer flexibla.
Lexar 1000X 16 Gb kommer vara mitt normala kort. Det räcker gott för mitt normala sätt att fotografera. Även vid bröllopsfoto kommer jag inte över det antalet bilder per kamera.
Sedanb kommer jag ha Eye-Fi SD i som kan skicka över små JPG till datorn direkt.
Min Mac Book Air 11 är normalt alltid med både på uppdrag och semester.
Sedan kan man i snabbt göra en slide show med dessa S1 JPG och visa folk en resumé av bilderna. Givetvis granskade och snabbt redigerade.
Personligen har jag inget behov av att ha bilderna dubbelt säkrade. Under 10 år av digitalfoto sån har jag fortfarande inte kraschat ett minneskort. Kanske beroende på att jag alltid formaterar alla kort i kameran jag skall använda det i. Eller så har jag bara haft tur.
Tror Du missförstod min fråga.
Jag har kort som klarar ta emot 90 MB/s och det går jag i taket på vid serietagning. Inte lika snabbt med 5D Mark III som med 5D Mark II. Fotograferar mycket flygande fåglar för att fånga dessa situationer:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/2646761.htm

Efter en kort stund går tagningshastigheten ner. Jag har uppfattat att kameran inte klarar 90 MB/s och har därför inte beställt snabbare kort. Vet Du med vilken hastighet Mark III kan skriva till kortet?

Tillägg:
Det blev lite omlott här? Skrev på min fråga medan Du formulerade svaret. Lite skräp att Canon inte redovisar skrivhastigheten de klarar.
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Specificerad hastighet och hastighet vid praktiskt test är ju förstås inte samma sak.
Här är data vad Rob Gailbraith mätt på 5DMKIII. Hans tester är bra och trovärdiga.
Han har länge var auktoriteten på detta bland användare forum.
Sedan skulle säkert en hel del tillverkare säga att han har fel. Han är åtminstone en av de bästa källor som är "objektiva" som jag känner till.

http://www.robgalbraith.com/bins/camera_wb_multi_page.asp?cid=6007-12452
 
ANNONS