Annons

Canon 1D Mk IIn kvalité

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjenare!
Någon som har använt/använder sig utav en Canon 1d mkIIn och som har någonting att säga om bildkvalitén?
Funderar på att köpa en men vet inte riktigt hur de är jämfört med dagens kameror?
Kan man printa ut ett foto på ca 50x70cm utan att det blir "suddigt"?

Mvh William
 

Danne B

Aktiv medlem
Det enda negativa jag kan komma på om Mk IIn, är väl att brusegenskaperna vid dåligt ljus/högre ISO är rätt så dåliga, milt sagt.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
De är ju väldigt prisvärda idag.
Enastående bra fokussystem. Snabb.
Byggd för att hålla, den är stor och tung så man får vara beredd på att kånka.
Men kan man stå ut med det så har man en väldigt bra kamera för stillbilder.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om man tycker ISO 3200 och 8mp är OK (vilket jag i o f s gör) så är egentliga minuset NiMH batteriet som inte håller laddningen i byrån. Använder man den ofta så är det inget problem och plåtar man kontinuerligt håller batteriet länge. Sökaren och byggkvalitén är på topp.
 
Om man tycker ISO 3200 och 8mp är OK (vilket jag i o f s gör) så är egentliga minuset NiMH batteriet som inte håller laddningen i byrån. Använder man den ofta så är det inget problem och plåtar man kontinuerligt håller batteriet länge. Sökaren och byggkvalitén är på topp.
Tycker du att den är värd 5500 eller ska man istället satsa på en 60d för 7000?
Mvh William
 

Danne B

Aktiv medlem
Men akta dig så att du inte drabbas av " 1 D sjukan "
Fick mig att skratta högt! :)

Men endock en hel del sanning i det. När man väl har fått smak på grejerna, är det svårt att gå tillbaka. :)

Tycker TS ska fundera på vad han ska fotografera och under vilka omständigheter detta kommer att ske.

1D:n kommer du kunna ta ut i alla väder om du även har bra objektiv. Har själv stått i hällregn med min mkII och ett 70-200 2,8L. Inga problem alls.
Gör du samma sak med en 60D, lär du få köpa en ny.
Ska du fotografera "sportbilder" är 1D att föredra, då den är riktigt snabb och har bra autofokus.
Tänker du ta mycket inomhusbilder, så har 60D:n bättre egenskaper. Den har även liveview och filmning, vilket inte 1D mkII har.

Jag har bägge dessa och använder 1D till vissa tillfällen och 60D till andra. Ser dem som komplement till varandra.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Jag har haft mark 2n. Den var riktigt fin. Kan verkligen rekommenderas.
Gjorde mig av med den då slutaren gick sönder.
 

Rikard Olsson

Aktiv medlem
Det finns 1ds mark 2 hyfsat billigt också ute på marknaden . Såg en på fs för 6 för någon dag sedan . Men ett varningens ord är att menyssystemet suger
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Fick mig att skratta högt! :)

Men endock en hel del sanning i det. När man väl har fått smak på grejerna, är det svårt att gå tillbaka. :)

Tycker TS ska fundera på vad han ska fotografera och under vilka omständigheter detta kommer att ske.

1D:n kommer du kunna ta ut i alla väder om du även har bra objektiv. Har själv stått i hällregn med min mkII och ett 70-200 2,8L. Inga problem alls.
Gör du samma sak med en 60D, lär du få köpa en ny.
Ska du fotografera "sportbilder" är 1D att föredra, då den är riktigt snabb och har bra autofokus.
Tänker du ta mycket inomhusbilder, så har 60D:n bättre egenskaper. Den har även liveview och filmning, vilket inte 1D mkII har.

Jag har bägge dessa och använder 1D till vissa tillfällen och 60D till andra. Ser dem som komplement till varandra.
Hej! Roligt att du liksom jag är kvalitetsmedveten! Och att jag lyckats att glädja dig med min kommentar
Slutligen så stavas det andra ordet i din kommentar
, med det där i i webbvärlden så förargliga a:et med två små punkter ovanför det lilla a:et

Mvh

NE
 
ANNONS