Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D7000 vs D5100 + Objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

xXGSXx

Ny medlem
Hejsan!

Är ganska så ny inom detta med foto med systemkamera. Har sedan innan en D40 men tröttnade på den ganska så fort och vill nu uppgradera mig lite.

Då är det som så att jag har kollat på två modeller, båda begagnade troligtvis.

Nikon D7000 för ca 5000kr begagnad, eller en D5100 för runt 3000 + ett objektiv för ca 1500kr.

Vad rekommenderar ni? Anledningen till att jag helst vill ha en Nikon är för att jag har köpt ett Sigma 70-300mm objektiv med ett fake macro. Den kostade ungefär 1500kr på Media Markt för ett par år sedan så det är ju inget bra objektiv kanske.

Min budget ligger runt 5000kr, vilket jag tycker känns som ett rimligt pris för en "första" kamera.

Köper jag en D7000 så får jag troligtvis nöja mig med mina objektiv jag har, alltså sigma't och original 18-55mm som följde med D40'n.

Ska filma lite med kameran är tanken, och då är ju självklart D5100ans skärm ett plus, men samtidigt så känner jag att jag hade kunnat klara mig utan det.

Så nu vänder jag mig till er experter, vad tycker ni?
 

Ljusdans

Aktiv medlem
D5100 och ett AF-S DX 35mm f/1.8, spontant.

Sensorn är likvärdig i D7000 och D5100.

D5100 har vikbar skärm, som du påpekar. Ett jätteplus när man filmar eller fotar makro i marknivå ex.

D7000 har vassare AF, större sökare, bättre seriebildtagning, fler dedikerade reglage.

Båda är tillräckligt bra för att kameran inte ska vara det som sätter gränserna för dina bilder. Därför skulle jag nog rekommendera att du prioriterar in en kvalitetsglugg i din budget. Därav tipset! :)
 

xXGSXx

Ny medlem
D5100 och ett AF-S DX 35mm f/1.8, spontant.

Sensorn är likvärdig i D7000 och D5100.

D5100 har vikbar skärm, som du påpekar. Ett jätteplus när man filmar eller fotar makro i marknivå ex.

D7000 har vassare AF, större sökare, bättre seriebildtagning, fler dedikerade reglage.

Båda är tillräckligt bra för att kameran inte ska vara det som sätter gränserna för dina bilder. Därför skulle jag nog rekommendera att du prioriterar in en kvalitetsglugg i din budget. Därav tipset! :)
Tack så mycket för snabbt svar! :)
Kanske ska kolla på en D5100 då och något roligt objektiv, finns det några billigare Makro objektiv?
Är ju inte så jätte bra på allt detta med bländare mm så jag vet inte riktigt vad man ska ha isf?

Och tror du mitt nuvarande sigma fungerar bra ihop med D5100? :) Har ju ingen VR på den och skulle ju vilja kunna fota i mörker, iaf i sämre ljus och då har jag hört att VR är nästan ett måste?

Tack för snabbt svar :)

Edit: Det som lockar med D7000 är att det blir så galet snygga filmer!
Exempel: http://www.youtube.com/watch?v=EToM-WgpwnA&feature=relmfu
 

xXGSXx

Ny medlem
Är det därför du tröttnade på din D40? En D7000 är en bättre kamera på alla vis, men det finns inte mycket som säger att du inte tröttnar på den också av samma anledning som du tröttnade på din D40. Om det nu inte är filmningen, alltså.

Per.
Delvis, sen är inte D40 min utan det är mina föräldrars, så tyckte det vore kul med en egen och då kanske skaffa en lite bättre. Tycker det är väldigt roligt att fotografera och filma.

Hittat en begagnad D7000 med någon som verkar vara 2 objektiv, troligtvis Standard 18-105 med VR och även ett Nikon 70-300 :)

Sen så är det ju som så att skulle jag tröttna så går det alltid sälja den, och då har jag iaf testat på det lite mer seriöst, tänkt att lära mig det här med bländare, ISO mm så jag kan göra så bra manuella inställningar som möjligt.
 

Ljusdans

Aktiv medlem
Utan att ha gjort sida-vid-sida jämförelse bör filmer och bilder som kommer ur D5100 se identiska ut med filmer och bilder från D7000.

D5100:s vikbara skärm är en nyckelfaktor för filmning. Båda har stöd för extern mick, så det ska inte vara avgörande.

Leta reda på en där 18-55 VR ingår och använd det i huvudsak för filmning. Sälj ditt gamla 18-55.

Fega inte med glugg. En glugg typ tidigare nämnda 35:a eller 40 DX micro gör större skillnad än vilket kamerahus du använder.
 

xXGSXx

Ny medlem
Utan att ha gjort sida-vid-sida jämförelse bör filmer och bilder som kommer ur D5100 se identiska ut med filmer och bilder från D7000.

D5100:s vikbara skärm är en nyckelfaktor för filmning. Båda har stöd för extern mick, så det ska inte vara avgörande.

Leta reda på en där 18-55 VR ingår och använd det i huvudsak för filmning. Sälj ditt gamla 18-55.

Fega inte med glugg. En glugg typ tidigare nämnda 35:a eller 40 DX micro gör större skillnad än vilket kamerahus du använder.
Har hittat en D7000 med medföljande 18-105mm + ett Nikon Nikkor AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, verkar ju helt okej!
Problemet är att jag kan inte sälja något jag har, för det är mina föräldrars.
 
ANNONS