Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 vs. D7000 vs. D7100

Produkter
(logga in för att koppla)

danielnordin

Ny medlem
Hej på er!

Jag går i tankarna kring att köpa nytt kamerahus. Då jag har vänner som har Nikon D7000 och jag tycker den känns som en riktigt vettig kamera har jag funderat på den ett tag. Tills för någon vecka sedan...
Jag surfade runt och klickade in på Kamera&bild:s hemsida och fick se en recension av D7100. Det verkar ju vara en sanslöst bra kamera för det priset den verkar komma att säljas för, men så började jag fundera - igen.

Jag har i dag en Nikon D80. 11 autofokus-punkter, 3 bps, 10,2 Mp m.m. Ni vet säkert en del om den, tror jag. Skillnaden mellan D7000 och D7100 är stor och en hel del förbättringar har gjorts, enligt Kamera&Bild:s recension. Konstigt vore annat, kan man tycka, men är hoppet från D80 till D7100 "för stort"? Bör jag "nöja mig" med en D7000 eller ska jag satsa på den nyare modellen? Är 24 Mp istället för 16 Mp, 51 autofokus-punkter istället för 39 och alla andra förbättringar värd omkring 4000 kr? Vad anser ni andra?

Tacksam för svar och kanske därmed också köpråd!

/Daniel
 
Senast ändrad:

QSVESAH

Medlem
Oavsett vilken av dem du väljer tror jag att du kommer att bli nöjd och ärligt talat ser jag inte några enorma förbättringar i D7100 som jag skulle betala ganska mycket extra för, speciellt inte om du kan tänka dig att köpa begagnat då det finns en hel del prisvärda D7000 ute vilket lämnar en del pengar till andra leksaker. Ska du köpa nytt och har en massa pengar över, köp D7100.

24mp vs 16mp ger lite större möjlighet att croppa bilder (plus x1,3-faktorn) vilket ger ett plus åt D7100 men högre upplösning ställer en del krav på objektiven också.

51 vs 39 fokuspunkter skulle jag inte bry mig mycket om, jag har 51 men brukar begränsa antalet som kameran använder för att snabbare komma till rätt punkt när jag väljer punkt manuellt. Vad jag skulle värdera högre är snabbheten i hela fokussystemet. Om D7100 har samma som t.ex. D700 så är det marginellt snabbare (och träffsäkrare i mitten vid sämre ljus tack vare fler korslagd punkter) än D7000.

Om du tar mycket snabba bildserier kan buffertens storlek spela roll och enligt någon sida jag såg så har D7000 större buffert (färre mp=mindre filer).

Jag var väldigt nöjd med min D7000 och egentligen var det bara greppet/reglagen och avsaknaden av fullformat som fick mig att byta till en D700. Nu när jag har D700 saknar jag D7000:ens smidiga format och cropfaktorn....
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det är ju omöjligt att säga att något är värt si och så mycket om man inte vet hur det kommer att användas.

Så här kan man se det, har du inte märkt några direkta problem med fokus och seriebildstagning på din D80 är både D7000 och D71000 mycket bättre och båda kommer att göra dig nöjd. Fotar du något som ställer stora krav på AF eller något annat?

Det finns inget som är "för stort steg", men jag tror att en D7000 kommer att göra dig nöjd om du klarat dig med en D80 tills nu.
 

eskil23

Aktiv medlem
Om du väljer D7000 eller D7100 beror till största delen på din budget. D7100 har en del fördelar, men om de är värda 4000 kr extra för dig är det bara du som kan avgöra.


  • Högre upplösning - 24 megapixel är den sensorupplösning som de flesta Nikons senaste kameror har. Skillnaden är inte så stor som del låter, men avsaknaden av AA-filter gör att man kan komma undan med hårdare beskärning.
  • Bättre autofokus - D7100 har fått samma AF-system som "proffskameran" D4. Förhoppningsvis är den lika snabb och exakt också. Personligen tycker jag att fungerande mätning ner till f/8 och 15 korspunkter är mer intressant än totala antalet fokuspunkter.
  • Bättre monitor - Den inbyggda skärmen lär vara större (3,2 tum i stället för 3) och ha högre upplösning, men hur märkbar skillnaden blir i verkligheten återstår att se.
  • Gaffling - D7100 kan gaffla med fem bilder i steg om 3 EV i stället för tre bilder i steg om 2 EV. Kan vara intressant för de som pysslar med HDR.
  • Bättre auto-ISO - Längsta slutartid beroende på brännvidd tycker jag är en välkommen förbättring.
  • Spot white balance - Verkar göra det enklare att ställa vitbalansen, men återstår att se hur det fungerar.
  • Snabbare video - Den kan spela in video i 50 eller 60 frames per second. Fullständigt ointressant för mig, men kanske inte för andra.
  • Stereomikrofon - Tämmeligen poänglöst. Använd extern mic i stället.

Jag planerar i alla fall att köpa en D7100 någon gång i sommar. Jag har en D5100 nu och även om jag har varit lite sugen på en D7000 så har det bara varit ett steg "uppåt" (mer avancerad kamera) inte "framåt" (äldre teknik än i D5100). D7100 är både ett steg uppåt och framåt för mig.
 

QSVESAH

Medlem
Håller helt med ovanstånde gällande autofokusen. Precis som jag tidigare skrev tycker jag att snabbhet/antal korslagda punkter viktigare än antalet punkter.

Å andra sidan tyckte jag till skillnad från en del andra att D7000 hade en bra autofokus (även om D700/D800/D4 är lite vassare) och plåtar man inte mycket i skum belysning eller snabba saker/sport så klarar man sig antagligen väldigt bra med D7000 också.

Förbättringen av auto ISO hade jag missat och jag kan bara hålla med, väldigt bra förbättring som jag saknat på både D7000 och D700!
 

u314

Medlem
Hej på er!

Jag går i tankarna kring att köpa nytt kamerahus. Då jag har vänner som har Nikon D7000 och jag tycker den känns som en riktigt vettig kamera har jag funderat på den ett tag. Tills för någon vecka sedan...
Jag surfade runt och klickade in på Kamera&bild:s hemsida och fick se en recension av D7100. Det verkar ju vara en sanslöst bra kamera för det priset den verkar komma att säljas för, men så började jag fundera - igen.

/Daniel
Jag hade väntat tills D7100 verkligen finns ute bland folket för att se vad de får för upplevelser. Varken D7000 eller D7100 lär bli dyrare om du väntar någon månad. Din nuvarande kamera är lika bra som den var innan D7000/D7100 dök upp.
Har själv en D7000 och det jag vet idag om den så skulle jag lätt inväntat någon nyare modell och se hur förbättringarna blivit i praktiken. På papperet verkar D7100 vara en riktigt bra uppdatering mot D7000.
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Om man nu ska vara krass så är det väl mest bättre brushantering som kan vara det du märker störst skillnad på mellan de två.. (jag vet dock ej sen jag inte testat någon av dom, men det brukar ju bli klara förbättringar)

Ska du pressa autofokusen till max, då menar jag verkligen världens värsta förhållanden, så märker du kanske en liten skillnad på dom..

megapixel behöver man nästan aldrig bry sig om såvida man inte ska göra billboards..

Det jag tycker man ska spana på är hur den klarar sig i svagt ljus.. dvs ISO. dom andra grejorna känns inte som något man i praktiken märker någon större skillnad på..
 

Tell

Aktiv medlem
Köp dig en D7000, 35mm f1.8 vetja. Du både sparar pengar o får flera prylar, win-win!
 
ANNONS