Annons

D7100 med wi-fi

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.Berg

Aktiv medlem
Jag har en D40x som jag sedan länge känt att jag växt ur. Det jag främst saknar är dubbla inmatningshjul och wi-fi. Nu har mina funderingar blivit mer och mer "påträngande" i vardagen.

Vad säger expertpanelen här på FS, hur länge dröjer det innan efterträdaren till D7100 kommer ut på marknaden och kommer den ha inbyggd wi-fi? Jag anser att det skulle vara väldigt konstigt om den inte skulle ha inbyggd wi-fi.

Alternativen är väl att jag skaffar en billig D7000 eller D7100 (begagnad eller på mellandagsrean) så länge för att sedan byta upp sig när det väl kommer en kamera med inbyggd wi-fi. Som tillägg till alternativet kan man ju köpa den lilla wi-fi-dongeln som väl passar både D7000 och D7100 men det känns väldig klumpigt att ha en "grej" som sticker ut ur kameran på det där sättet. Är det någon som har erfarenhet av wi-fi-dongeln?
 

b-krantz

Aktiv medlem
Blev väldigt besviken när jag testade dongeln. Man är tvungen att använda android/iOS, (Kompatibilitet: WU-1a har för närvarande stöd för iOS 6 och Android OS 2.3 eller senare versioner för smarttelefoner och Android OS 3.0 eller senare versioner för surfplattor*.)

Vanliga datorn gick inte att koppla upp mot kameran. Riktigt trist tycker jag. Jag använder då och då datorn för att styra kameran för macrostackning och direktfångst i Lightroom.

Det hade varit trevligt att kunna ladda upp bilderna till datorn via wifi och inte behöva i och ur med minneskortet varje gång. Att få in bilderna på telefonen eller min surfplatta ger inte mig någon jättevinst.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är man inne, eller bärbar dator ute så kan man ju föra över direkt med USB kabel, men visst det är inte så smidigt. Man kan ju köpa den krediitkortstora dongeln för 3000:- men det är ju dyrt, säljs av bl.a cyberphoto. Nästa version D7100 kommer nog att få en inbyggd, dock lite konstigt att inte D610 fick det när man gjorde det med D5300. Kan metallchassi ge problem tro? Tror tyvärr inte på någon ersättare under 2014, men man vet ju aldrig.
 

Simulator

Medlem
Det är väldigt enkelt med Eye-Fi, D7100 har ju två minneskortsplatser och du kan välja att t.ex. spara RAW i kortplats 1 och JPG-kopior i kortplats 2, där du har ditt Eye-Fi (de billigare korten stöder endast JPG).

Sen har du ett program i datorn eller en app i telefonen som ansluter via WiFi till kortet (alternativt kan kortet använda ditt vanliga trådlösa nätverk) och laddar ner bilderna några sekunder efter att du tar dem.
 

Mr.Berg

Aktiv medlem
Det är väldigt enkelt med Eye-Fi, D7100 har ju två minneskortsplatser och du kan välja att t.ex. spara RAW i kortplats 1 och JPG-kopior i kortplats 2, där du har ditt Eye-Fi (de billigare korten stöder endast JPG).

Sen har du ett program i datorn eller en app i telefonen som ansluter via WiFi till kortet (alternativt kan kortet använda ditt vanliga trådlösa nätverk) och laddar ner bilderna några sekunder efter att du tar dem.
Det låter ju kanon. Detta borde väl fungera på en D7000 också? De finns ju till ännu bättre priser begagnade.
 

Simulator

Medlem
Absolut, det borde fungera precis likadant i en D7000.

Jag flyttar kortet mellan min D7100, D80 och Olympus PEN E-PL1, det som krävs är att kameran håller igång "drivströmmen" till minneskortet så att det är igång tillräckligt länge efter att bilden tagits. Det verkar som att de flesta kameror gör det faktiskt.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Vad säger expertpanelen här på FS, hur länge dröjer det innan efterträdaren till D7100 kommer ut på marknaden och kommer den ha inbyggd wi-fi? Jag anser att det skulle vara väldigt konstigt om den inte skulle ha inbyggd wi-fi.
Nikons vägar är, liksom deras konkurrenters, oftast outgrundliga ... :)

Men D5300 signalerar att Nikon nu bytt till en by generation av interna plattformar i kamerorna och vi kommer troligen se inbyggd wifi i de flesta kommande DSLR-modeller framöver.

Så när en D7200? Tja, dels misstänker jag att en D3300 ligger före i kön, D3200 är ju 'äldre' än D7100 och dessutom verkar det som D7100 säljer bra. Så en D3300 efter årsskiftet/under våren känns inte osannolikt.

En D7200 lär komma någon gång, men när beror nog på hur försäljningen utvecklas framöver. Liksom sina konkurrenter vill väl Nikon helst uppgradera de modeller i utbudet där de anar att de har bäst odds att öka försäljningen. Det kan ju till exempel vara så att en D620 eller vad den kan komma att heta kan komma före en D7100 om den senare fotsätter sälja bra. Plus att 1-systemet nog behöver lite omsorger.
 

eskil23

Aktiv medlem
En D7200 lär komma någon gång, men när beror nog på hur försäljningen utvecklas framöver. Liksom sina konkurrenter vill väl Nikon helst uppgradera de modeller i utbudet där de anar att de har bäst odds att öka försäljningen. Det kan ju till exempel vara så att en D620 eller vad den kan komma att heta kan komma före en D7100 om den senare fotsätter sälja bra. Plus att 1-systemet nog behöver lite omsorger.
Med tanke på hur lång modelcykeln D80 - D90 - D7000 har varit så dröjer det tills någon gång 2015 innan vi får se någon D7200. Men då kommer nog skillnaderna mot D7100 att vara större än mellan D5200 och D5300, dvs mer godis än bara inbyggd WiFi och GPS.

D3000- och D5000-serierna har snabbare snabbare modelcykeler eftersom de riktar sig till de som köper sin första systemkamera, så där lönar det sig att alltid ha en modell med det senaste. Det är inte lika viktigt när det gäller modeller för uppgradering.
 
ANNONS