Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med färgstick på Lumix lx100

Produkter
(logga in för att koppla)

AronG

Aktiv medlem
Jag köpte en lx100 för ett några veckor sedan och har hunnit knäppa ca 1000 bilder. Nästan samtliga är utomhus i naturen, dock under varierande ljusförhållanden.

Frågan är om jag fått tag i ett måndagsexemplar, eller om jag missat något i inställningarna?

Kamerans vitbalans är nämligen rätt bedrövlig. Bilderna har rätt ofta kraftiga grönstick. Den drar även lite åt cyan, men det är inte lika påtagligt. På auto wb så är bilderna oftast, men inte alltid, för kalla.

Inställningar:
* Inga filter eller nybörjarprogram är aktiverade
* Förinställningarna för vitbalans är omanipularade, dvs jag har inte ryckt i reglagen som ändrar grundinställningarna
* Lightroom 6.1
* Kameran är inställd på Adobe RGB
* MB Pro med hårdvarukalibrerad skärm
* Jag fotograferar uteslutande i RAW, så jag har inte kollat hur jpg-filerna blir

Den bifogade bilden är obearbetad och rätt typisk för det kameran levererar. Den är tagen i början på oktober, utomhus mitt på dagen i sol. Vitbalansen stod på auto. Man kan visserligen tänka sig att kameran luras av partiet med himmel, men det ser lika eländigt ut i skuggan också. (Letar man runt lite med pipetten på den grå tröjan så finns där neutralgrå pixlar att sätta wb på.)
 

Bilagor

Senast ändrad:

ErlandH

Aktiv medlem
Inställningar för vitbalans påverkar bara jpg, inte raw. Precis som inställningen för färgrymd.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Inställningar för vitbalans påverkar bara jpg, inte raw. Precis som inställningen för färgrymd.
Råkonverterarna brukar försöka läsa vilken vitbalans kameran satt, om än med varierande resultat, så utseendet i utgångsläget i råkonverteraren påverkas. I och med att tredjepartskonverterare dessutom använder andra profiler så finns det ytterligare en faktor. Fast det påverkar ju inte vilken data som finns i råfilen i övrigt, så det är ju bara att ratta om.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Olika kameror har olika bra AutoWB. Skugga och solljus i samma bild ger inte sällan kalla skuggor. Sen är det flera olika faktorer som påverkar hur framträdande det blir. Kameraprofil, mättnad, efterarbete etc. Fast grön-cyant känns ju lite udda förstås. Kameran kanske är profilerad för att spela in amerikansk actionfilm ;-)

Hur blir bilderna om du väljer en förvald vitbalans som motsvarar fototillfället?
 

AFJ

Aktiv medlem
* Jag fotograferar uteslutande i RAW, så jag har inte kollat hur jpg-filerna blir

Börja med att ställa om kameran till JPG. Hur blir resultatet då? Om vitbalansen är OK då så vet du ju att "felet" uppstår i konverteringen, inte i kameran.

Lightroom använder ju t ex en kameraprofil vid konverteringen från RAW. Default är den inställt på "Adobe Standard". Prova om det finns någon kameraspecifik profil som ger ett bättre resultat. Prova också Lightrooms "Auto" vitbalans och jämför med default som är "As shot".
 
ANNONS