Annons

D-76 oanvändbar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Felow

Medlem
Blandade för ca 2 veckor sedan en dunk på 3.8 liter med Kodak D-76. Skulle idag framkalla en film och märkte att det var klumpar i botten i dunken, precis som att den inte blivit blandad ordentligt?!
Kan man värma upp den igen och röra så att den blandar sig eller det är bara att slänga?
 

DTrix

Medlem
så brukar min D-76 också bli men det har aldrig påverkat framkallningen på något vis, jag brukar skaka dunken ordentligt 10 minuter innan jag ska använda den och sedan låta de absolut tyngsta partiklarna sjunka till botten så dom inte hamnar i framkallningsdosan
 

DTrix

Medlem
glömde en viktig detalj! det skall vara minimalt med luft i dunken/flaskan, alltså förvara alltid framkallningsvätskan på en så liten behållare som möjligt, annars blir den gammal ganska snabbt..
 

Felow

Medlem
Detta är andra gången jag blandar D-76. Första gången blandade jag 1l och då fick jag inga korn. denna gången så blandade jag 3.8 liter i en 5l dunk och fick korn i. Men får testa som du sa att skaka sen låta den vila i 10 minuter.
 

Hankki

Aktiv medlem
När ni är inne på D-76 så undrar jag hur det är med datumet? Köpte en påse från tyskland för ett par år sedan och bäst före var nån gång i slutet av 2014. Är den användbar än?
 

DTrix

Medlem
Detta är andra gången jag blandar D-76. Första gången blandade jag 1l och då fick jag inga korn. denna gången så blandade jag 3.8 liter i en 5l dunk och fick korn i. Men får testa som du sa att skaka sen låta den vila i 10 minuter.
3.8 liter i en 5l dunk är inte bra, jag rekomenderar att du snarast byter till en behållare med mindre luft eller dela upp den i ett par flaskor. Annars kommer framkallningsvätskan bli gammal i förtid..
 

millhouse

Aktiv medlem
Blandade för ca 2 veckor sedan en dunk på 3.8 liter med Kodak D-76. Skulle idag framkalla en film och märkte att det var klumpar i botten i dunken, precis som att den inte blivit blandad ordentligt?!
Kan man värma upp den igen och röra så att den blandar sig eller det är bara att slänga?
Hej Felix.
Här har du den officiella tek.spec från Kodak för D-76. Den senaste från oktober 2002 .
Du kan ta hem den som pdf. På slutet har du en uppställning av "STORAGE LIFE AND CAPACITY".
Denna ger bra uppgifter om din fråga.
www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/j78/j78.pdf.
Skulle du inte få ordning på denna så skicka mig ett mail så sänder jag över en pdf till dig.

Lycka till.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Ett tips

För att förhindra luft i framkallardunken allteftersom vätskan används, fyll upp med glaskulor i dunken. Så vill jag minnas att man gjorde förr i tiden...

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 

iSolen.se

Guest
För att förhindra luft i framkallardunken allteftersom vätskan används, fyll upp med glaskulor i dunken. Så vill jag minnas att man gjorde förr i tiden...

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
Jag som satt och funderade på olika former av expansiva behållare. Så enkel och elegant lösning!
 

laha

Aktiv medlem
Jag brukade använda 8 st 0,5 l flaskor fyllda ända upp. Man kunde hämta så många K-spritflaskor man kunde bära på närmaste bensinmack.
 

henpe

Aktiv medlem
Ytterligare ett tips(eller en variant i alla fall...): Små PET-flaskor som man klämmer åt så pass att vätskenivån når ända upp till halsen, sedan skruvar man på korken. PET är en plast som är mer gastät en exv LDPE/HDPE. Själv köper jag ättika ifrån Perstorp (30cl glasflaskor). Ättikan använder jag till stopp-badet och tom-flaskorna använder jag till att förvara D76. En flaska räcker lagom till en patterson-dosa med 1:1 koncentration.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Min erfarenhet ar att jag inte har det problemet nar jag ar noggran med temperaturerna nar jag blandar. Jag delar ocksa upp losningen i 4 enlitersflaskor.

ID-11 fran Ilford ar i stort sett identisk men de levereras med enbart en pase och ar lattare att blanda. De saljer ocksa pasar som bara ger en liter for de som har lag konsumtion av framkallare.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Man kan också köpa råkemikalier och tillverka film- och pappersframkallare efter behov. Då behöver man en kemivåg förstås.

Det var perfekt för mig när jag framkallade mycket och experimenterade, men även nu när jag gör det mer sällan.
 
ANNONS