Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken basutrustning behövs till porträttfotografering? Lampor mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Makebysara

Medlem
I need some help? Vilken basutrustning behövs för att ljusätta ett Porträtt och närbildsfoto av makeup?

Jag skulle behöva lite hjälp. Jag brukar ta bilder på mina fotojobb som främst är makeupporträtt och närbilder av makeup.

Jag blir tokig då jag i nuläget är beroende av strålande sol och dagsljus vilket inte är större delen av året då jag bor i Göteborg. I nuläget krävs så mkt extra jobb i redigeringen för att få till ljuset bra, då det är så kass från början. Så tidskrävande...suck. Kika gärna in på min sida så ser ni vilken typ av bilder jag tar www.makebysara.com

Jag behöver ha utrustning för att kunna ta mina makeupbilder inomhus och även vid regnigt och mörkt väder samt gärna även nattetid. Vad behöver jag? Jag har tittat på ringlampa, softbox och paraplylampa men vet faktiskt inte vilket som är bäst, eller är det en kombination det jag behöver? Detta är en ringlampa jag har kikat på
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=RL48-IK-V2

Vore tacksam för tips i denna djungel😃. Vill gärna köpa något bra som jag sedan kanske kan utöka eftersom. Att tillägga är att jag behöver utrustning som inte är skrymmande och gärna ihopfällbar och smidig då jag ej kan ha det framme hela tiden.

Med vänlig hälsning, Makebysara
 

lonian

Aktiv medlem
Smartast är nog att du köper en kamera blixt som du fäster på ett belysnings stativ. Beroende på vilken effekt du vill uppnå så monterar du därtill förslagsvis en softbox eller paraply. Jag föredrar softbox om den skall vara placerad i samma studio, ska du dock ha prylar att röra dig med till andra platser kan paraplyn vara smidigare. När du lärt dig fota med blixten kanske du vill ljussätta med en till.

Själv använder jag 3 blixtar men 2 räcker oftast bra.

Vilken kamera använder du?
 

lonian

Aktiv medlem

lje

Aktiv medlem
Enkelt

Hej

Jag är amatör och har inte alltid samma krav som proffs har. Därför är mina råd mer att se som ett inlägg i still med så här gör jag. jag började med att scanna Youtube.com. Finns massor att hitta där. Exempelvis
https://www.youtube.com/watch?v=Xc0vyC9Uy5c gillar enkelheten. Blev inspirerad och fixade blixtstativ för en ringa slant på kjell.com

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/foto-video/fototillbehor/blixtar-och-tillbehor/stativ-for-fotobelysning-p57429

och sen lite billiga blixtar med slav master funktion. Vet att det inte är bra men kör just nu IR-sync.

Skulle jag köpa idag så tror jag att jag skulle välja några av märket Yongnuo för att hålla kostnaden nere

Tycker att det här är en rolig och billig lösning för att få lite att experimentera med. Sen är jag säker på att du kommer att få en massa andra bra tips från andra medlemmar på sidan då den här lösningen kanske inte täcker alla de behov du beskriver.
 

Makebysara

Medlem
Smartast är nog att du köper en kamera blixt som du fäster på ett belysnings stativ. Beroende på vilken effekt du vill uppnå så monterar du därtill förslagsvis en softbox eller paraply. Jag föredrar softbox om den skall vara placerad i samma studio, ska du dock ha prylar att röra dig med till andra platser kan paraplyn vara smidigare. När du lärt dig fota med blixten kanske du vill ljussätta med en till.

Själv använder jag 3 blixtar men 2 räcker oftast bra.

Vilken kamera använder du?
Tack för tipset😃. Vilken blixt skulle du tipsa om? Har en Canon 700D
 

Makebysara

Medlem
Jag har själv testat att fota med led lampor.
Problemet är att du lyser en stark lampa i ansiktet på dem du skall fotografera.
Jämförelse med en blixt där ljuset slår enbart när du trycker på avtryckaren.

Med en blixt så kan du få snabbare slutartider så du inte behöver bråka med suddiga eller brusiga bilder.
Tack för ditt svar😃. Jag misstänkte också att det kunde vara lite bländande och starkt att använda ledlampor. Har du något tips på blixt! Jag har en Canon 700D
 

Makebysara

Medlem
Hej

Jag är amatör och har inte alltid samma krav som proffs har. Därför är mina råd mer att se som ett inlägg i still med så här gör jag. jag började med att scanna Youtube.com. Finns massor att hitta där. Exempelvis
https://www.youtube.com/watch?v=Xc0vyC9Uy5c gillar enkelheten. Blev inspirerad och fixade blixtstativ för en ringa slant på kjell.com

http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud-bild/foto-video/fototillbehor/blixtar-och-tillbehor/stativ-for-fotobelysning-p57429

och sen lite billiga blixtar med slav master funktion. Vet att det inte är bra men kör just nu IR-sync.

Skulle jag köpa idag så tror jag att jag skulle välja några av märket Yongnuo för att hålla kostnaden nere

Tycker att det här är en rolig och billig lösning för att få lite att experimentera med. Sen är jag säker på att du kommer att få en massa andra bra tips från andra medlemmar på sidan då den här lösningen kanske inte täcker alla de behov du beskriver.
Cool idé, tack för tipset!👏🏼
 
ANNONS