Annons

Gammal developer

Produkter
(logga in för att koppla)

JoelH1

Ny medlem
Hej!

Jag håller på att experimentera med framkallning och förstoring. Jag köpte nyligen en hel del mörkrumsutrustning av en äldre man via blocket. Jag fick även med en 5 liters dunk developer(kodak) som han sa skulle fungera till att framkalla negativ.

Allt som står på dunken är Kodak Polychrome Graphics, 960 Negative developer concentrate och att den ska blandas 1 på 3.

Jag hittar ingen information om vilken typ av developer det är, då jag vill veta tid och temperatur osv. Tidigare har jag använt Kodak Tmax professional.

Jag misstänker att koncentratet är tillför plate processing? Är det någon som har erfarenhet av detta och eller vet om det fungerar att använda som vanligt för att framkalla 35mm film i dosa, och i så fall vilka specifikationer rekommenderas?

Alla svar och tips uppskattas! Tack på förhand
 

Bilagor

Dubbelolle

Aktiv medlem
Framkallare är det svenska namnet, den ska du inte använda på vanlig svv-film, lämna den till återvinning, innehåller en massa för naturen olämpllg skit. Köp Kodak D-76 eller Xtol som bägge är utmärkta framkallare för all sort svv film, mvh, LO
 

Dez

Aktiv medlem
Eller Kodak HC 110 som är väldigt lämplig vid småskalig framkallning. Man blandar snabbt till den skvätt man behöver för tillfället. Så slipper man ha färdigblandad framkallare ståendes gud vet hur länge den stått..
 
ANNONS