Annons

Problem Nikon D750

Produkter
(logga in för att koppla)

LittleLi

Aktiv medlem
Hej, jag har problem med min Nikon D750. Den tappar kontakt med objektivet, står t.ex. 1/1000 f0 mitt under en fotografering. Det kan räcka med att jag zoomar ut/in med objektivet men ibland måste jag stänga av kameran och lossa objektivet och sen sätta tillbaks det.

Men ihelgen fick jag en helgrön bild, som en grön färgpalett. Detta oroar mig, och jag kommer skicka in den men undrar om någon mer som har haft problem med sin Nikon D750? Har däremot inte problem med den svarta randen i motljus...
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Den första åtgärden man tar till i sådana fall är att rengöra kontakterna mellan kamerahus och objektiv.

Det andra är att byta till något annat minneskort, som man först av allt formatterar i kameran.
 

LittleLi

Aktiv medlem
Den första åtgärden man tar till i sådana fall är att rengöra kontakterna mellan kamerahus och objektiv.

Det andra är att byta till något annat minneskort, som man först av allt formatterar i kameran.
Okej, så den gröna bilden kan ha med att en tappar kontakten? Kanske borde prova skicka den på rengöring först då och se om det blir bättre och sen om problemen uppstår skicka in den och kanske objektivet också?
 

LittleLi

Aktiv medlem
Kontakterna rengör du själv med tops :)
Det har jag provat gjort så antingen får jag inte rent dem ordentligt eller så är det något i kameran. Att jag fick en grön bild, som såg ut som grön fyrkant, likt en palett gör mig orolig och att det står f0 helt plötsligt när jag fotar känns inte så bra. Ska nog skicka den på rengöring för har inte haft in den på det förut och kan hända att jag inte får det gjort ordentligt...
 

iSolen.se

Guest
Det har jag provat gjort så antingen får jag inte rent dem ordentligt eller så är det något i kameran. Att jag fick en grön bild, som såg ut som grön fyrkant, likt en palett gör mig orolig och att det står f0 helt plötsligt när jag fotar känns inte så bra. Ska nog skicka den på rengöring för har inte haft in den på det förut och kan hända att jag inte får det gjort ordentligt...
Det där är inte smuts. Skicka gärna in den, men inte för rengöring.

Kan det vara något med processorn / signalbuss? Dålig kommunikation med objektivet samtidigt som det kan bli knäppa bilder.
 

LittleLi

Aktiv medlem
Det där är inte smuts. Skicka gärna in den, men inte för rengöring.

Kan det vara något med processorn / signalbuss? Dålig kommunikation med objektivet samtidigt som det kan bli knäppa bilder.
Nu är frågan om jag ska skicka in både objektivet och huset. För har inte uppstått några problem med mitt 50mm, fast har inte fotat så mycket med det på nya kameran...
 

kataholm

Medlem
Fick problem med slutaren på min D750. Lämnade in kameran och fick bytt sensorn. Tycker du ska låta Nikon undersöka vari felet ligger.
/Katarina
 

Lazzeman69

Aktiv medlem
Kontakterna gör du rent med en tops och lite sprit, det är inget ovanligt fel som uppträder då och då, det enda det handlar om är att du har dålig kontakt mellan objektiv och hus.
 

iSolen.se

Guest
Nu är frågan om jag ska skicka in både objektivet och huset. För har inte uppstått några problem med mitt 50mm, fast har inte fotat så mycket med det på nya kameran...
Om det funkar med ett objektiv men inte ett annat lär det vara ena objektivet som är trasigt.


Fick problem med slutaren på min D750. Lämnade in kameran och fick bytt sensorn.

...
Lämnade du in den för slutarfel och så bytte de sensorn?!?
 

LittleLi

Aktiv medlem
Var in till en fotoaffär och rådfrågade när jag hade vägarna förbi efter ett fotojobb och de trodde det handlade om glapp, därför det fungerar när jag lossar och sätter tillbaks objektivet på kameran. Men kom på en till viktig fråga, hur lång garanti har Scandinavianphoto på sina objektiv? :O
 

Arne1453

Aktiv medlem
Hej, jag har problem med min Nikon D750. Den tappar kontakt med objektivet, står t.ex. 1/1000 f0 mitt under en fotografering. Det kan räcka med att jag zoomar ut/in med objektivet men ibland måste jag stänga av kameran och lossa objektivet och sen sätta tillbaks det.

Men ihelgen fick jag en helgrön bild, som en grön färgpalett. Detta oroar mig, och jag kommer skicka in den men undrar om någon mer som har haft problem med sin Nikon D750? Har däremot inte problem med den svarta randen i motljus...
Grön bild kan vara trasigt minneskort. Har du testat något annat minneskort?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Garanti beror på tillverkare Nikon har ett år, Tamron har 5 år, tror också Sigma har 5 år.

Inte säkert det är samma problem, grön bild kan bero på annat än tappad kontakt. Tappad kontakt har jag fått några gånger med ett Tamronobjektiv, som fungerar igen efter demontering o montering. Underliga färger fick jag någon gång vid överföring från minneskortet till datorn. Var bilden grön redan på visning i kameran?
 
ANNONS