Annons

FotoKurs online

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Sitter och funderar på om det finns någon foto kurs online, Lite lik fotosidans egen akademi?

Det jag är ute efter är en lektion/genomgång av en teknik med ett antal uppgifter för mig att gör/ladda upp och få bedömda.

googlar man finns det många med helt olika priser, frågan är vad som är bra?

har någon kört en kurs och kan rekommendera?
 

Macroscian

Aktiv medlem
Någon på reddit länkade den här för en tid sedan. Värt att titta på som mall för egenstudier kanske.
Märker att sidorna laddar segt men informationen finns där.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tycker de kurser jag sett via moderskeppet har varit bra. Undrar om inte de också har support och forum som man kan använda för feedback, stöd mm. Alternativet är att starta en tråd på FS som man knyter till en kurs på moderskeppet och tillsammans med andra som läser samma kurs eller redan gått den kan ge support inom tråden
 
Tycker de kurser jag sett via moderskeppet har varit bra. Undrar om inte de också har support och forum som man kan använda för feedback, stöd mm. Alternativet är att starta en tråd på FS som man knyter till en kurs på moderskeppet och tillsammans med andra som läser samma kurs eller redan gått den kan ge support inom tråden
Moderskeppet är riktigt bra men det är bara howto. Tyvärr inga uppgifter att lösa.
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Tycker de kurser jag sett via moderskeppet har varit bra. Undrar om inte de också har support och forum som man kan använda för feedback, stöd mm. Alternativet är att starta en tråd på FS som man knyter till en kurs på moderskeppet och tillsammans med andra som läser samma kurs eller redan gått den kan ge support inom tråden
Ja, vi på Moderskeppet har forum (väldigt nytt). Men att starta en tråd här är heller ingen dum idé. Här finns många som säkert vill plugga ihop.

Utmaningen med feedback är ju att andra studenter kan ge den "gratis". En som har timlön kostar ju aldrig mindre än 300 - 500 kr / h (en normal-lön). Kvalitativ feedback som inte bara är snabba åsikter skjutna från höften tar lite tid. Och min erfarenhet är mängden personer som vill betala vad det kostar är liten. Därför finns det knappt.

För de flesta är lärande mer effektivt i samverkan med andra personer. I synnerhet gör den sociala pressen att vi prioriterar vårt eget lärande mer i vardagen. Men, andra personer som vill ha betalt för sin samverkan – som lärare, handledare, provledare, bedömare – gör det dyrt.
 
Ja, vi på Moderskeppet har forum (väldigt nytt). Men att starta en tråd här är heller ingen dum idé. Här finns många som säkert vill plugga ihop.

Utmaningen med feedback är ju att andra studenter kan ge den "gratis". En som har timlön kostar ju aldrig mindre än 300 - 500 kr / h (en normal-lön). Kvalitativ feedback som inte bara är snabba åsikter skjutna från höften tar lite tid. Och min erfarenhet är mängden personer som vill betala vad det kostar är liten. Därför finns det knappt.

För de flesta är lärande mer effektivt i samverkan med andra personer. I synnerhet gör den sociala pressen att vi prioriterar vårt eget lärande mer i vardagen. Men, andra personer som vill ha betalt för sin samverkan – som lärare, handledare, provledare, bedömare – gör det dyrt.
Hej
En tråd i forumet kanske fungerar.
Jag är medveten och villig att betala för att få uppgifterna bedömda.
Det jag undrar är om någon av alla dessa onlinekurser är bra?
Moderskeppets kurs är väldigt bra, hittar jag en lika bra med uppgifter är jag mer än nöjd.
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Ett sätt att se det är så här: *Individuell* handledning kostar lika mycket oavsett hur många som är i gruppen. Du betalar för din tid. Det bästa du kan hoppas på i en gruppsituation är att någon som betalat tar mindre tid än genomsnittet i anspråk, och du får den. Det värsta är tvärtom.

Så det bästa sättet är att ta det som pianoundervisning. Dvs skaffa sig en egen lärare som handleder just dig kort och intensivt en gång i veckan..

Kanske inte svar på din fråga, men ett hälsosamt synsätt.
 

Yeye

Aktiv medlem
The Arcanum

Jag är med i the Arcanum och det är ett sätt som passar mig på flera sätt för jag är med i en grupp med en Master som leder oss vidare i vår utveckling genom att se till att vi får feedback på våra egna bilder. Det är lite svårt att bli medlem eftersom en Master måste välja in dig i sin grupp för de olika grupperna har olika inriktning med allt från landskap till mode. Du kan läsa på mer på deras site. http://www.thearcanum.com/
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Spännande tråd och här är vår syn. Anledningen till att vi startat Akademi (med övningsuppgifter) är att vi får fler och fler förfrågningar kring just feedback och feedback är ju grunden för hela Fotosidan. Det finns mängder av källor för att se och lära sig men vi tror att vi kommit till en brytpunkt där det finns ”information overload” och vad man önskar för att komma vidare är att få lite press på sig genom inlämningsuppgifter. Det finns flera exempel på amerikanska lärosajter där inlämning ligger i fokus och vi tror att inom 2-3 år så gäller samma i Sverige.

I Akademi kan alla (även de som inte går) kommentera inlämnade uppgifter och läsa lärarens feedback. Vi tror på transparens där. Vi har även skissat på att man skall kunna diskutera en enskild kurs som en forumtråd men inte riktigt spikat hur det bäst visuliseras/fungerar.
 
ANNONS