Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rädda gammal blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxieboy

Aktiv medlem
Det är kanske skoj att pilla med en gammal blixt och försöka få fart på den. Har man grejor hemma i en "bra & ha låda" så kan det ju vara lite tidsfördriv en regnig söndag. Blixten på bilden ser inte mycket ut för världen. Du kan kanske hitta ett dussin sådana blixtar på tradera för samma pris, som du får betala för en sådan specialkondensator. Lite att fundera över.
 

johanwahlberg

Aktiv medlem
Jag har beställt en annan blixt nu. Jag har dock inte gett upp denna helt ännu pga det smidiga formatet. Men den får antagligen vänta till någon period med mer tid över. Tack för alla bra svar!
 

Plainsong

Avslutat medlemskap
Jag köpte en likadan idag, jättebra format! Men.. min knäpper när den laddar upp. Jag kan dock utlösa den och blixtra men det låter som om den kortsluter och knäpper till när den laddar upp.. Ska jag våga använda den eller kassera den och skaffa en ny?
 

Hjalmar Z

Medlem
rädda gammal blixt

Ersatte kondensatorn med en koppartråd och batteriet med ett AA 1,5volt i min AGFALUX blixt.
Provade med en helmekanisk kamera, det funkade.
Vågar jag prova med en kamera med enkel elektronik?
 

Grimmer

Aktiv medlem
Ersatte kondensatorn med en koppartråd?? Du måste mena något annat! Ersätter du blixtrörets kraftkälla med en kortslutning lär du inte få ut nånting alls.
 

holmbo

Aktiv medlem
Kan bara hålla med. Det måste vara något annat än den "stora" blixtkondensatorn som du bytt mot en koppartråd. Kondensatorn är ju till för att hålla energin som ska laddas ur genom blixtröret. En koppartråd kan omöjligt göra detta.

//Lars
 

laha

Aktiv medlem
Agfalux är avsedd för lampblixtar typ pf1. Alltså ingen elektronblixt. drivs med batteri på 22,5 volt som laddar upp en kondensator.
 
ANNONS