Annons

Minneskort till flera kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Säkert finns det några som jag som inte tänkt så mycket på hur minneskort fungerar. Läste detta blogginlägg på cyberphoto och blev nyfiken. https://www.cyberphoto.se/bloggen/11149/tips-minneskort
Min fråga till forumet är:
Om man har flera kameror av olika tillverkare, är det ofarligt att blanda minneskorten eller kan det skada katalogerna?
Kan man ta ut ett påbörjat kort ur en kamera och sätta in det i en annan utan risk för att något går galet?
 

PMD

Aktiv medlem
Det borde inte vara några problem att använda samma minneskort i flera olika kameror (utan att formatera om) eftersom alla kameror använder någon form av FAT-format för filsystemet på korten, men det förutsätter dels att alla kameratillverkare stringent följer FAT-standarden och att det inte finns några buggar ...

Jag råkade igår ut för att ett SD-kort som jag hade formaterat i en kamera (men vilken kamera det var minns jag förstås inte) inte fungerade med "scannern" Plexgear Pixaver Lux. Kortet var formaterat med filsystemet exFAT vilket scannern inte klarade av. Efter att ha formaterat om kortet med FAT (i en Macintosh) så fungerade det bra med scannern.

Det säkraste är antagligen att formatera minneskortet i den kamera det ska användas med.
 

BJOJOH

Aktiv medlem
Egna tester

Var på en fotomässa förra året och hade med några minneskort då jag ville få med testbilder hem. Vissa kameror ville inte acceptera att det fanns data sedan tidigare på kortet medan andra föreföll helt tillfreds med det.
När jag kom hem och läste ut bilderna kunde jag inte se att det var något annat än FAT på något av korten.

Tekniskt borde det inte vara några problem men som sagt, vissa tillverkare förefaller vilja ha "rena" kort.
 

apersson850

Aktiv medlem
Canon EOS flyttar aktuellt filnamn för nästa bild så att det har ett högre nummer än den högsta som finns på kortet. Principen för hur olika mappar skapas skiljer sig ibland mellan olika kameror. En del tillåter egna namn på mapparna, en del gör det inte. En del tillåter egna namn på filerna, en del gör det inte.
Jag har råkat ut för att någon kamera skapade en hel flock med nya mappar, för den började hela tiden om på ett filnamn som bara gav några få filer i mappen, och sen var det dags för en ny mapp igen.
Jag fick omorganisera lite bland mapparna, så gick det bra igen.
 

Ventures

Aktiv medlem
Säkert finns det några som jag som inte tänkt så mycket på hur minneskort fungerar. Läste detta blogginlägg på cyberphoto och blev nyfiken. https://www.cyberphoto.se/bloggen/11149/tips-minneskort
Min fråga till forumet är:
Om man har flera kameror av olika tillverkare, är det ofarligt att blanda minneskorten eller kan det skada katalogerna?
Kan man ta ut ett påbörjat kort ur en kamera och sätta in det i en annan utan risk för att något går galet?
Jag tycker råden i länken är relevanta om man vill undvika problem.
Frångår man dessa råd ökar risken för problem i vissa fall. Svårt att veta innan man provat. Vanligen vill man inte chansa annat än i nödfall.
 
ANNONS