Annons

Lightroom CC/Classic 2017-tråden

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
Min prenumeration har just förnyats, så för mig innebär det att jag har ett år på mig att gå över till ON1.

Jag ogillar hela abonnemangsupplägget så till den milda grad att det kunde vara nog och att sedan Lr är sämst i klassen på Fuji gör inte saken bättre.

Under den tiden dyker det säkert upp något utility som tar med de redigeringar jag gjort i Lr.
Gillar inte heller modellen. Men det är väl per månad och inte år och ingen bindningstid?
 

thommya

Aktiv medlem
Exakt! Men när du prenumererar så har du inte rätt till verktyget utan bara lånar det.
När du slutar betala för att låna verktyget så kommer du inte kunna se ditt arbete som du har gjort mha Lightroom (som redigeringar eller nyckelord och markeringar). Som en fri kund, har du rätt att behålla resultat av dit arbete...
Stämmer inte!!

Vad händer om du avbryter din prenumeration?

Om du avbryter din prenumeration går Lightroom till ett begränsat läge. Du är inte låst! Alla dina foton och det arbete du har gjort för dem är fortfarande tillgängligt. Specifika funktioner slutar fungera:

Lightroom Classic - modulen Develop, Map-modulen och Lightroom Sync slutar fungera. I det begränsade läget kan du fortfarande importera nya foton, använda biblioteksmodulen för att organisera dem, använda Quick Develop för att göra grundläggande ändringar, använd bokmodulen för att skapa böcker, använd bildspelsmodulen för att skapa bildspel, använd utskriftsmodulen för att skriva ut dina bilder, använd webbmodulen för att uppdatera dina webbgallerier och exportera dina foton, precis som du kunde tidigare.

Lightroom CC - Redigeringsverktygen slutar fungera och Lightroom sync slutar att ladda upp nya bilder. Du kan ladda ner bilder från molnet, organisera dem, söka efter dem och spara dem. Du har ett år att ladda ner till din egen hårddisk eller registrera dig igen.
 

Curt L

Aktiv medlem
Exakt! Men när du prenumererar så har du inte rätt till verktyget utan bara lånar det.
När du slutar betala för att låna verktyget så kommer du inte kunna se ditt arbete som du har gjort mha Lightroom (som redigeringar eller nyckelord och markeringar). Som en fri kund, har du rätt att behålla resultat av dit arbete...
Som den mesta annan mjukvara äger du inte den, utan det du betalar för är rätten att använda densamma, detta oberoende om det är en prenumeration eller annan typ av licens. När det gäller LR, om du avbryter prenumerationen deaktiveras developmodulen, dvs. du har fortsatt full tillgång till gjorda redigeringar i library-modulen och kan t.ex. exportera bilderna.
 

martinot

Aktiv medlem
Eftersom Adobe inte gör programmen för Mac på ett bra sätt har jag ändå funderat på att byta till någon annan tillverkare. Adobe utvecklar sina program på och för Windows plattformen och konverterar sedan till en Mac-version. Det gör att koden inte är optimerad för Mac, vilket fått mig att fundera på att byta.
Jag har inte märkt att det fungerat sämre på macOS än Windows. Jag är lite nyfiken; Var har du läst eller hört detta som du påstår ovan?
 

bach7617

Aktiv medlem
Jag har haft Lightroom CC i ett år nu som jag tyckt varit rätt segt och ibland lite buggigt men i stort sett tillförlitligt. Jag har också uppskattat möjligheterna med Lightroom Mobile och AppleTV även om jag knappt använt det ännu. Min fråga är Är de mobila möjligheterna strypta i nya Classicversionen eller är det som i den gamla versionen?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Eftersom Adobe inte gör programmen för Mac på ett bra sätt har jag ändå funderat på att byta till någon annan tillverkare. Adobe utvecklar sina program på och för Windows plattformen och konverterar sedan till en Mac-version. Det gör att koden inte är optimerad för Mac, vilket fått mig att fundera på att byta. Jag får kolla upp ON1 och se hur det verkar. Annars har jag varit nöjd med Lightrooms gränssnitt som har fungerat bra för mig. Prenumeration är jag inte intresserad av så nu fick jag ett skäl till att byta. Ingen brådska dock, jag kan ju använda min gamla LR ett bra tag till och under tiden utvärdera alternativen.
Adobe utvecklar på och för båda plattformarna. Det som däremot stämmer är att Adobe typiskt sett inte bygger sina program på teknik som enbart finns för ena plattformen, t.ex. används inte inbyggda grafikfilter etc i mac OS X respektive Windows, för då hade t.ex. photoshop inte gett samma resultat på båda plattformar. Gissa hur kul det är i riktiga produktionsflöden.

Det där är i allt väsentligt en gammal fördom som uppkom under den tiden Apple släpade efter prestandamässigt
 

--Micke--

Aktiv medlem
Ett stort F-K OFF till oss, sedan decennier trogna kunder, som trots allt vill ha ett program på datorn. Får hoppas mitt LR5 fungerar lika länge som mott gamla PS.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Ni som har hunnit använda Lightroom Classic, upplever ni en snabbhetsökning i programmet i överlag?
Som jag förstått det har segheten i biblioteksläget försvunnit tack vare att Lightroom Classic nu kan visa den inbakade jpeg-bilden i RAW-filen, men jag har upplevt frustrerande seghet i exempelvis Framkalla-modulen och undrar om det också upplevs snabbare nu?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Ett stort F-K OFF till oss, sedan decennier trogna kunder, som trots allt vill ha ett program på datorn. Får hoppas mitt LR5 fungerar lika länge som mott gamla PS.
Lightroom 5 kommer förstås att fortsätta fungera likadant så länge det har de förutsättningar det byggdes för, dvs så länge som du inte uppgraderar operativsystem, byter till en (för) ny kameramodell etc.

Så, använd det så länge du vill, det är ju inte så att din kopia av programmet på något vis förändras av att det kommer nyare versioner.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Just nu är jag så glad att jag inte använt LR katalogfunktion så det blir i varje fall väldigt enkelt att byta råprocessorsprogram. Vad tycker ni om Capture one eller annat?

Med tanke på en kameracykel på 4 år innan uppgradering kommer LR att kosta 4x så mycket på dessa 4 år med abonnemang som ett engångsköp. Inte ens att tänka på.
 

fredrik_t

Ny medlem
Äntligen det som behövdes för att tippa över - nu är det Capture One + Affinity photo som gäller framöver.
Jag har kört Lr många år nu, men detta var droppen.
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Någon som ser skillnad i Process vesion 3 vs 4?

/Stefan
Det är ingen synbar skillnad i hur bilden tolkas. De är omnumrerade, så 2010= 2, 2012 = 3. Den nya är 4.

Det krävdes en ny för att kunna göra den nya Intervallmask (range mask). Plus att Automatisk Mask är ytterst lite skickligare.

Men. En ny processversion är ett stort steg. Så det är säkert även gjort med blicken på kommande uppdateringar. AI och maskinlärande flyttar garanterat in autoknapparna snart. Om inte annat i molnversionerna.

I botten är ju samma Camera Raw. Nu finns det i Photoshop, Lightroom Classic och alla Lightroom CC - iOS, Android, Desktop, Webb etc.
 

lofling

Aktiv medlem
Ni som har hunnit använda Lightroom Classic, upplever ni en snabbhetsökning i programmet i överlag?
Som jag förstått det har segheten i biblioteksläget försvunnit tack vare att Lightroom Classic nu kan visa den inbakade jpeg-bilden i RAW-filen, men jag har upplevt frustrerande seghet i exempelvis Framkalla-modulen och undrar om det också upplevs snabbare nu?
Såg något om att flera core kan utnyttjas (bättre). Vet inte om det är anledningen men upplever programmet något mindre långsamt överlag trots allt. Men kan absolut inte kalla det snabbare för det antyder att det är snabbt...
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Jag har haft Lightroom CC i ett år nu som jag tyckt varit rätt segt och ibland lite buggigt men i stort sett tillförlitligt. Jag har också uppskattat möjligheterna med Lightroom Mobile och AppleTV även om jag knappt använt det ännu. Min fråga är Är de mobila möjligheterna strypta i nya Classicversionen eller är det som i den gamla versionen?
De är som i den gamla versionen av Lightroom CC2015. Du kan synka upp mindre versioner av dina bilder från Lightroom Classic. Och du kan hämta ner original som du fotat med iOS/ Android.
 

andste

Medlem
Eftersom Adobe inte gör programmen för Mac på ett bra sätt har jag ändå funderat på att byta till någon annan tillverkare. Adobe utvecklar sina program på och för Windows plattformen och konverterar sedan till en Mac-version. Det gör att koden inte är optimerad för Mac, vilket fått mig att fundera på att byta. Jag får kolla upp ON1 och se hur det verkar. Annars har jag varit nöjd med Lightrooms gränssnitt som har fungerat bra för mig. Prenumeration är jag inte intresserad av så nu fick jag ett skäl till att byta. Ingen brådska dock, jag kan ju använda min gamla LR ett bra tag till och under tiden utvärdera alternativen.
Det är ju precis här dom lagt ner krutet på denna uppgraderingen, dom har jobbat med att optimera all kod så mycket det bara går, jag kör också Mac och upplevde Lightroom (Lightroom classic CC) som betydligt snabbare efter gårdagens uppdatering, speciellt med pensel verktyget och spot healing vilket tidigare mer eller minde gjorde datorn olidligt långsam och jag har ändå en rätt kraftfull dator.

Med det sagt så tittar jag också ändå på alternativ till Lightroom, mest på grund av att det känns som att både On1 och Capture One är långt framför Lightroom vad det gäller funktioner.

On1 kör just nu public beta test på deras nästa version så är man intresserad så är det ett utmärkt tillfälle att testa On1 just nu.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
När jag först letade efter uppdateringen så fanns det ingen där. Fast en timme senare poppade den upp.
Har nu testat lite och det verkar gå betydligt snabbare än version 2017.
Kör mac.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Lightroom 5 kommer förstås att fortsätta fungera likadant så länge det har de förutsättningar det byggdes för.
Självklart Richard. Jag räknar med att mitt LR5 kommer överleva fram till ett eventuellt stort generationsskifte vad gäller OS. Mitt PS från CS4 fungerar alldeles utmärkt och mycket mer funktion än så kräver i alla fall inte jag trots ca. 25 år som användare av dylika program.

Så om vi gör en höftad räkneoperation som andra i tråden ägnat sig åt för att få prisjämförelser så la jag någon gång på 90-talet ett par tusenlappar för PS, uppgraderade till den första CS och sedan hopp till CS4 där jag är nöjd. Sammanlagt kanske 15 tusen. Dividerat på antal år någonstans kring 680:-/år och med reducering för varje nytt påbörjat eftersom jag "äger" programmet.

Ja, jag vet att jag formellt inte är "ägare" men förhoppningsvis förstår även den mest övertygade molnanvändare att jag har installationsfilen och kan hantera den efter behag.

Har tidigare klagat på Adobes styrning av oss kunder i kraft av sin monopolställning och ska inte dra det igen. Kan dock konstatera att politiken varit att vara så njugg som möjligt mot de gamla kunder som föredragit hem-installerade versioner. Ett exempel på det upptäckte jag nyligen då mitt PS CS4 kräver en plug för att läsa de senare RAW-filerna korrekt. En plug de erbjuder "ägarna" av CS4? Nope. På det glada 90-talet var de betydligt mer tillmötesgående kan jag meddela.

Hade planer på att köpa den uppenbarligen sista LR-versionen 6 men blev rådd att vänta till 7:an kom då väldigt många har haft problem med hur 6 hanterar CPU. Gårdagens besked var ett långfinger. Nu kör jag LR5 to the bitter end. :)

Adobe behöver starka konkurrenter och jag tror de får det vad det lider. Säkert med konvertering av hela LR-arkivet....
 

MFzombie

Medlem
Jag hade högre förhoppningar på Lightroom mobile. De har de senast året blivit otroligt kompetent med nästan samma möjligheter som datorvarianten. Dock fortfarande inga presets vilket jag för allt i världen inte kan förstå.
 
ANNONS