Annons

Wifi SD-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

andreostergard

Aktiv medlem
Letar efter ett Wifi SD kort som kan hantera DNG filer.
Kan alla kort föra över flera filer samtidigt idag eller är det alltid ett-till-ett?

Pratar de direkt med Lightroom mobile eller är det egna appar för olika korttillverkare?

Har en Leica så hastighet och massa sport-fotobehov har jag inte.
Vad passar bäst?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Letar efter ett Wifi SD kort som kan hantera DNG filer.
Kan alla kort föra över flera filer samtidigt idag eller är det alltid ett-till-ett?

Pratar de direkt med Lightroom mobile eller är det egna appar för olika korttillverkare?

Har en Leica så hastighet och massa sport-fotobehov har jag inte.
Vad passar bäst?
Idag finns det inte så många seriösa kort att välja mellan.
Toshibas FlashAir i senaste modellen W-04 är vad jag skulle rekommendera.


https://www.toshiba-memory.com/products/toshiba-wireless-sd-cards-flashair-w-04/
De flesta kameror som kan ta SD eller CF-SD adapter funkar även om de inte är listade här:
https://jp.toshiba-memory.com/ww/compati/flashair/pdf/FlashAirW-04_Operation_checked_device_list.pdf

Det handlar mest om kameran kan ställas inatt bibehålla kortet spänningssatt under överföringen.
Det brukar gå att trigga genom att man ställer in kameran på att ha skärmen aktiv länge medan man överför.

Toshiba har egen app. Och det finna flera andra program med stöd.
Men protokollet är helt öppet och Toshiba har en fin sdk för iOS och android. Samt att du kan själv skriva lua-skript och köra på kortet.

Bara att gräva ner sig.
https://flashair-developers.com/en/
 

dasa1203

Aktiv medlem
Jag har ett Transcend 32 GB wifi sd-kort som jag använder i min Nikon D7000.

Trots att kortet enligt tillverkarens hemsida ska fungera tillsammans med min kamera lever det inte upp till förväntningarna. Dels blir kortet varmt när man använder det och dels är det instabilt när jag för över bilderna till datorn via kortläsare. När jag ska föra över bilder med den inbyggda kortläsaren i min bärbara dator händer det med jämna mellanrum att bara halva bilden förs över eller så uppstår märkliga färgfenomen i bilden. Använder man Transcends egna kortläsare brukar resultatet bli något bättre.

När jag använder wifi funktionen med appen för att visa bilderna i Ipaden fungerar det dock felfritt.

Kanske är mitt kort ett "måndagsexemplar"?

Jag skulle vilja veta om någon har erfarenhet av Toshibas senaste wifi-kort (W04).
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag skulle vilja veta om någon har erfarenhet av Toshibas senaste wifi-kort (W04).
Jag har använt Toshibas kort i ett antal år, flera W-03 tidigare och nu har använder jag W-04.

W-04 är ett väldigt bra kort även som rent SD-kort.
Läser och skriver snabbt. Wifin är rapp och jag har inte haft något krångel med korten.
Sitter kortet i kamera som är gjord av magnesium kan man tappa signalstyrka men det är ju naturligt. På mina Nikon i metal brukar jag får vara noga med i vilken riktning jag har telefonen/datorn om jag vill få bra prestanda. Med hus i plast är det inga större problem.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Hej och tack för input! Det blir nog så att jag kasserar mitt nuvarande kort och istället köper ett Toshiba.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Kom på att Toshiba även har två andra typer av trådlösa kort.
NFC och TransferJet som båda är närfältskort.

Har däremot inte testat dem.

TransferJet X som kommer ska klara galet hög hastighet.
 
ANNONS