Annons

Panasonic S1/S1R lanserade

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Ser lovande ut. Får de till AF kommer det nog att bli en väldigt stark konkurrent till Sony. De känns lite som de levererar det Nikon och Canon borde levererat när det gäller spegellöst.

Intressant också att de verkar satsa på ergonomi snarare än att göra kameran så lite att man får kramp i händerna bara för att man kan med spegellöst. Kan det vara så att vi ser en ny trend, med tanke på att även Olympus kommit med ett rätt rejält kamerahus nyligen.
 

cardazio

Aktiv medlem
Ser ut att vara den kamera jag hoppades på vid nikons lansering av z. Med tanke på prisbilden kanske jag ska invänta och se om nikon bättrar sig med en z8-z9. Nu har Panasonic visat hur en sådan bör se ut. Copy paste med z mount tack...
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hamnar den på gråimport för 25k kanske det blir ett köp men 40k är för mkt för min del. Min D800e lär väl hålla 5 år till annars 😋
Ja men z6 för 25kkr mot S1 för 27kkr och Z7 för 35kkr och S1R 39kkr.
Och som du själv tycker den verkar bättre. Ovanpå det så finns det ju redan en del objektiv till systemet och ska bli 42st inom kort.

/Stefan
 

cardazio

Aktiv medlem
Ja men z6 för 25kkr mot S1 för 27kkr och Z7 för 35kkr och S1R 39kkr.
Och som du själv tycker den verkar bättre. Ovanpå det så finns det ju redan en del objektiv till systemet och ska bli 42st inom kort.

/Stefan
Mellan dem är det ingen match, om nu prestandan matchar specifikationernas löften, men för egen del måste det jag köper oavsett kamera hamna kring 25k som mest och då blir det gråimport när rätt kamera dyker upp. Hoppas vi hinner se ett släpp i god tid innan brexit 😀
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Surt sa räven. Att byta system kostar mer än man tror.
Har gjort det en gång och det kostade massor.
Kommer inte göra om det.
 

snakebunk

Aktiv medlem
Dom ser riktigt lovande ut tycker jag. Bra att dom satsar på ergonomi, byggkvalité och ett riktigt grepp. Hoppas autofokusen levererar, interessant att den har ett läge för fåglar. Och jag hoppas det blir möjligt att göra om sina Sigma-objektiv till L-fattning. Åtminstone så verkar en adapter vara på gång. Jag tycker det är spännande att kunna blanda produkter från Sigma, Leica och Panasonic. Men den stora frågan är såklart hur många som hoppar på.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Panasonic har varit och nosat på det förr. De är definitivt duktiga.
De kan nog kanske skaka om en del.
Fast de har inte objektiven och att i mitt fall byta från Canon skulle kosta mig väldigt många 10 000 tals kronor.
Detta är den tråkiga sanningen. Man sitter fast i det man har.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sett enbart till specarna verkar de imponerande och mer för pengarna än vare sig Z6/7 eller EOS-R. Men vi vet inget om hur bra AF är vilket är den stora frågan. Sedan, till någorlunda överkomligt pris (räknar alltså bort Leicas objektiv) finns enbart f/4 zoomar nu och dessa på S1 är ekvivalenta till Fujis F/2,8 zoomar på APS-C och detta blir betydligt billigare. Blir spännande att se vad Sigma har att tillföra systemet om om det kommer motsv MC11 för att köra EF objektiv på systemet. Då Sigma är en fullvärdig partner finns förutsättningar för bra funktionalitet med Sigma till EF på dessa med adapter. Ett aber är emellertid att kameran enbart kör CDAF och det är oklart hur väl dessa EF objektiv kommer prestera på en kamera med CDAF.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Sett enbart till specarna verkar de imponerande och mer för pengarna än vare sig Z6/7 eller EOS-R. Men vi vet inget om hur bra AF är vilket är den stora frågan. Sedan, till någorlunda överkomligt pris (räknar alltså bort Leicas objektiv) finns enbart f/4 zoomar nu och dessa på S1 är ekvivalenta till Fujis F/2,8 zoomar på APS-C och detta blir betydligt billigare. Blir spännande att se vad Sigma har att tillföra systemet om om det kommer motsv MC11 för att köra EF objektiv på systemet. Då Sigma är en fullvärdig partner finns förutsättningar för bra funktionalitet med Sigma till EF på dessa med adapter. Ett aber är emellertid att kameran enbart kör CDAF och det är oklart hur väl dessa EF objektiv kommer prestera på en kamera med CDAF.
Såg Tony Northrups bedömning av kameran. Den är ganska detaljerad.
Det känns igen som marknadsavdelningen lovar mycket mer än vad produkten kan levererera.
https://www.youtube.com/watch?v=dGFSxbLxnFQ&feature=em-lbcastemail
 

PMD

Aktiv medlem
Förutom de tre annonserade Panasonicobjektiven, som jag antar kommer att börja säljas samtidigt med kamerorna, så finns åtta objektiv från Leica som har samma fattning. Det är faktiskt lite bättre än vad Nikon och Canon har/hade vid lanseringen av sina spegelfria småbildskameror.

Sigma har annonserat att de kommer att sälja 11 objektiv med L-fattning. Jag känner inte till tidsplanen, men eftersom Sigma förmodligen inte behöver göra nya optiska konstruktioner så kan det gå rätt fort.

(Ibland tycks det vara underförstått att Leicas objektiv inte räknas, men det tycker jag är fel).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Förutom de tre annonserade Panasonicobjektiven, som jag antar kommer att börja säljas samtidigt med kamerorna, så finns åtta objektiv från Leica som har samma fattning. Det är faktiskt lite bättre än vad Nikon och Canon har/hade vid lanseringen av sina spegelfria småbildskameror.

Sigma har annonserat att de kommer att sälja 11 objektiv med L-fattning. Jag känner inte till tidsplanen, men eftersom Sigma förmodligen inte behöver göra nya optiska konstruktioner så kan det gå rätt fort.

(Ibland tycks det vara underförstått Leicas objektiv inte räknas, men det tycker jag är fel).
Ett smärre problem är förstås att Leicas objektiv är i det närmaste astronomiskt dyra. Canons RF 50/1,2 och 28-70/2 är rena rama Galne Gunnar i jämförelse...
 

PMD

Aktiv medlem
Ett smärre problem är förstås att Leicas objektiv är i det närmaste astronomiskt dyra. Canons RF 50/1,2 och 28-70/2 är rena rama Galne Gunnar i jämförelse...
Ja, det är väl därför som det är vanligt att definiera bort Leica som ointressant.

Jag tycker dock att frågan om hur många objektiv som finns i ett kamerasystem är en annan fråga än hur dyr den kombination av kamera (eller kameror) och objektiv som man är intresserad av är.
 
ANNONS