Annons

Analogt foto (Konica) - någon kunnig?

Produkter
(logga in för att koppla)

ambricadian

Medlem
Hej! Jag har precis börjat med analogt foto pga ärvt en fin analog Konica FT-1 Motor av min morfar, med ett objektiv, 35-70. Jag är inte vidare kunnig inom analogt foto men har fotat en hel del digitalt. Jag har precis framkallat mina första tre rullar film, men en av dem kom tillbaka som "oexponerad". Vad tror du/ni kan ha hänt så att filmen ej blev exponerad? Rullen jag använde efter blev exponerad och ser bra ut. Kan jag ha satt i filmen på fel sätt, eller vad är troligt att ha hänt? /Moa
 

Graylingman

Aktiv medlem
Min gissning är att filmen aldrig blev fäst på spolen där den ska hamna under fotograferingen, utan att den låg kvar i kassetten. Du märkte inget onormalt när du vevade tillbaka filmen?
 

GunnarW

Aktiv medlem
När du har satt i filmen och fäst den på upptagningsspolen och stängt bakstycket så titta på om återspolningsveven rör sig när du drar fram till 1. Veven ska snurra med när filmen dras ur kassetten bort till upptagningsspolen. Den kanske inte rör sig så mycket (eller ens alls) under första framdragningen. Minns inte så noga, länge sen. Du kan sträcka upp filmen lite försiktigt genom att veva lite lätt bakåt. Det ska snabbt kännas ett motstånd. Går det bara lätt så sluta veva! Filmen kan ha släppt. Gå in i ett mörkrumsmörkt utrymme, öppna och känn om filmen inte fäst.
 

ambricadian

Medlem
Min gissning är att filmen aldrig blev fäst på spolen där den ska hamna under fotograferingen, utan att den låg kvar i kassetten. Du märkte inget onormalt när du vevade tillbaka filmen?
Hej och stort tack för ditt svar! Nu när jag tänker tillbaka så är jag ganska säker på att jag fick hjälp när filmen skulle sättas in första gången, men det är klart att det kan ha blivit fel ändå. Minns tyvärr inte hur det kändes när filmen vevades tillbaka, det var ett par månader sedan. Finns det något annat som kan gått snett eller är det mycket troligt att det är detta som gått fel? Bra för mig att utesluta att jag gör andra fel nu när jag fortsätter fota... /Moa
 

ambricadian

Medlem
När du har satt i filmen och fäst den på upptagningsspolen och stängt bakstycket så titta på om återspolningsveven rör sig när du drar fram till 1. Veven ska snurra med när filmen dras ur kassetten bort till upptagningsspolen. Den kanske inte rör sig så mycket (eller ens alls) under första framdragningen. Minns inte så noga, länge sen. Du kan sträcka upp filmen lite försiktigt genom att veva lite lätt bakåt. Det ska snabbt kännas ett motstånd. Går det bara lätt så sluta veva! Filmen kan ha släppt. Gå in i ett mörkrumsmörkt utrymme, öppna och känn om filmen inte fäst.
Stort tack för ditt svar! Mycket bra tips, speciellt för den andra kameran jag har som är helt manuell som du beskriver. Den det handlar om här är dock något automatisk så när man satt i filmen och stängt luckan så drar den fram filmen själv till 1 – bara att fota. Borde man kunna kolla om filmen sitter som den ska på liknande sätt ändå? Typ veva lite bakåt? /Moa
 

PMD

Aktiv medlem
Stort tack för ditt svar! Mycket bra tips, speciellt för den andra kameran jag har som är helt manuell som du beskriver. Den det handlar om här är dock något automatisk så när man satt i filmen och stängt luckan så drar den fram filmen själv till 1 – bara att fota. Borde man kunna kolla om filmen sitter som den ska på liknande sätt ändå? Typ veva lite bakåt? /Moa
Ja, testa om filmen har laddats korrekt genom att vrida lite på återspolningsvredet (åt rätt håll! :) Det ska ta emot efter ungefär ett kvarts varv, eller mindre, om filmen har laddats rätt.

Sluta genast att veva om det känns löst. Om du vevar för mycket kan du råka veva in hela filmen i filmkassetten och då går det ju inte att ladda filmen igen.

Visserligen har kameran nån sorts automatisk filmladdning, men det är egentligen bara halvautomatisk. Man måste se till att filmänden ligger rätt för att automatiken ska fungera. Titta i manualen hur man ska göra. Om du inte har en manual så finns det en här: https://www.butkus.org/chinon/konica/konica_ft-1/konica_ft-1.htm
 

ambricadian

Medlem
Ja, testa om filmen har laddats korrekt genom att vrida lite på återspolningsvredet (åt rätt håll! :) Det ska ta emot efter ungefär ett kvarts varv, eller mindre, om filmen har laddats rätt.

Sluta genast att veva om det känns löst. Om du vevar för mycket kan du råka veva in hela filmen i filmkassetten och då går det ju inte att ladda filmen igen.

Visserligen har kameran nån sorts automatisk filmladdning, men det är egentligen bara halvautomatisk. Man måste se till att filmänden ligger rätt för att automatiken ska fungera. Titta i manualen hur man ska göra. Om du inte har en manual så finns det en här: https://www.butkus.org/chinon/konica/konica_ft-1/konica_ft-1.htm
Stort tack för tipsen!! Och super med manualen, jag hade ingen för den kameran så det är ju jättebra.

Förresten, jag har precis sett de första framkallade bilderna o blev lite förvånad med tanke på att det känns som en ganska rejäl kamera - bilderna känns väldigt gryniga och pixlade... är det vad man får förvänta sig eller är det något jag borde göra annorlunda när jag fotar tror du? /Moa
 

PMD

Aktiv medlem
Hur gryniga (säg "korniga" istället så låter du som en veteran när det gäller fotografering med film :) bilderna blir beror på filmen och inte på kameran. Ju känsligare film (högre ISO) desto kornigare. Kameran är bara en ljustät låda. Vad använde du för film?

Digital fotografering är numera överlägset filmfotografering vad gäller teknisk bildkvalitet.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sluta genast att veva om det känns löst. Om du vevar för mycket kan du råka veva in hela filmen i filmkassetten och då går det ju inte att ladda filmen igen.
Klart att det går o få ut filmänden o ladda om.
Det gjorde man alltid om man behövde byta mellan S/V & färg & dia mitt i rullen
 

ErlandH

Aktiv medlem
Klart att det går o få ut filmänden o ladda om.
Det gjorde man alltid om man behövde byta mellan S/V & färg & dia mitt i rullen
Nej, det gjorde man inte. Man var väldigt noga med att inte dra in hela filmen.

Men visst finns det små verktyg för att pilla ut filmen ut kassetten om man skulle råka dra in hela.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej, det gjorde man inte. Man var väldigt noga med att inte dra in hela filmen.

Men visst finns det små verktyg för att pilla ut filmen ut kassetten om man skulle råka dra in hela.
Nikon F5 stoppar inte utan drar in hela filmen....
Canon hade en del modeller som kunde lämna filmfliken ute.

OM1an drar man för hand o bestämmer själv.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nikon F5 stoppar inte utan drar in hela filmen....
Canon hade en del modeller som kunde lämna filmfliken ute.

OM1an drar man för hand o bestämmer själv.
Det varierade, min kompakta och svårt automatiserade Canon som jag fortfarande har kvar drar också in filmen hela vägen. Däremot har jag för mig att Pentaxen jag hade inte gjorde det, men den aktiverade man återspolningen på manuellt. Canon-kameran gör det själv när rullen tar slut, om man inte trycker in den mikroskopiska försänkta knappen innan dess.

Är det dock inte så att F5:an även har en "handvev"?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
EOS har ju finessen att den drar hela filmen ända till stopp vid laddning. Sedan matar den tillbaka filmen ruta för ruta varefter bilderna tas. Ingen risk för ljusskadade bilder om någon råkar öppna bakstycket.
 
ANNONS