Annons

Vilket vidvinkelobjektiv till Nikon DX-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinS1

Aktiv medlem
Har en Nikon D7500 och har tänkt köpa ett vidvinkelobjektiv. Vill gärna ha ett som gör snygg starbursteffekt/diffraction spikes (kan inte svenska ordet för det ;-))
Budget; vore bra om jag kom under 6000 kr.
Tips?
 

LAHO

Medlem
Hej,

Nikon 12 - 24 mm /F4. Begagnad ca 5000. Bra objektiv men kanske inte ger dig specialeffekterna du vill ha.
 
Senast ändrad:

jonasfj

Avslutat medlemskap
Ta en titt på Sigma 10-20/3.5. Mycket bra optisk kvalitet till ett ännu bättre pris. 82mm filtergänga gör filter onödigt dyra och saknar bildstabilisering.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om du vill ha något riktigt prisvärt så är det det Sigma som Jonas föreslår, det är bara några tusen begagnat. Jag hade nog köpt Tamrons 10-24 VC om jag inte köpt FF, ett nytt objektivet som verkar vara riktigt bra.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hmm har kollat på Nikkor 20 mm f/1.8,
Någon som har provat den?
Nackdelen är väl att 20mm är inte mycket vidvinkel på en DX. Men är man inte ute efter mer vidvinkel än 20 så är det utmärkt till DX. Alla Nikons 1,8 är bra. Har själv använt Nikons 28/1,8 som normal för DX.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hmm har kollat på Nikkor 20 mm f/1.8,
Någon som har provat den?
Det är ett kanonobjektiv och mycket prisvärt, men på ett DX-hus blir det inte mycket vidvinkel.

Jag använder det ofta på FX och det finns nästan ingenting negativt att säga om det.

Skärpan är inte perfekt i hörnen vid f/1.8, men det finns få jämförbara objektiv som är bättre vid den bländaren.

Det enda jag kan tänka mig är Sigma 20/1.4 Art, men det väger 1kg och är dyrt.
 

Bilagor

ElinS1

Aktiv medlem
Ok, tack för den infon.
Har kollat upp några av de ni nämnt ovan men vill verkligen ha bra sunbursteffekt som bilden nedan. Är beredd att stretcha budgeten lite för något som uppfyller mina krav.

Eller Sigman kanske fixar det?
 

Bilagor

apersson850

Aktiv medlem
Strålarna ut från ljuskällor beror på att bländarlamellerna inte representerar perfekta cirkelsegment, utan gör hålet lite kantigt. För att få snygg oskärpa, utanför skärpeplanet, strävar seriösa tillverkare efter att få så cirkelformade bländaröppningar som möjligt.
Så såvitt jag har begripit det hela är det de sämsta objektiven som ger mest stråleffekt runt punktformiga ljuskällor. Vilket i så fall borde innebära att du snarare ska snåla in på budgeten, för du vill nog ha ett "dåligt" snarare än ett "bra" objektiv. Den effekt du vill uppnå betraktas snarast som ett fel.
 

ElinS1

Aktiv medlem
Strålarna ut från ljuskällor beror på att bländarlamellerna inte representerar perfekta cirkelsegment, utan gör hålet lite kantigt. För att få snygg oskärpa, utanför skärpeplanet, strävar seriösa tillverkare efter att få så cirkelformade bländaröppningar som möjligt.
Så såvitt jag har begripit det hela är det de sämsta objektiven som ger mest stråleffekt runt punktformiga ljuskällor. Vilket i så fall borde innebära att du snarare ska snåla in på budgeten, för du vill nog ha ett "dåligt" snarare än ett "bra" objektiv. Den effekt du vill uppnå betraktas snarast som ett fel.
Det där håller jag inte alls med om. Om man kollar runt på vilka objektiv som ”gör” sunbursteffekt så är det definitivt inte de billigaste. Men du får gärna föreslå ett billigt som kan det, för hittills har jag inte hittat ett enda.
 

ElinS1

Aktiv medlem
Om du vill ha något riktigt prisvärt så är det det Sigma som Jonas föreslår, det är bara några tusen begagnat. Jag hade nog köpt Tamrons 10-24 VC om jag inte köpt FF, ett nytt objektivet som verkar vara riktigt bra.
Har kollat in Tamron 10-24 och jag tror faktiskt att jag ska slå till på den. Verkar ha mycket bra egenskaper och sunbursteffekten är iaf hyfsad.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Strålarna ut från ljuskällor beror på att bländarlamellerna inte representerar perfekta cirkelsegment, utan gör hålet lite kantigt. För att få snygg oskärpa, utanför skärpeplanet, strävar seriösa tillverkare efter att få så cirkelformade bländaröppningar som möjligt.
Så såvitt jag har begripit det hela är det de sämsta objektiven som ger mest stråleffekt runt punktformiga ljuskällor. Vilket i så fall borde innebära att du snarare ska snåla in på budgeten, för du vill nog ha ett "dåligt" snarare än ett "bra" objektiv. Den effekt du vill uppnå betraktas snarast som ett fel.
Det stämmer att det är när bländaröppningens avviker från en cirkulär form som man får solstjärnor.

Tillverkarna optimerar formen på lamellerna för att öppningen ska vara cirkulär vid stora bländare.

När man stänger bländaren avviker öppningen från en cirkel och solstjärneffekten uppkommer.

Det som inte stämmer är att objektiv av dålig kvalitet regelmässigt är bättre. Nyare och dyrare objektiv har ett större antal lameller och ger fler och skarpare spetsar.
 

ElinS1

Aktiv medlem
Det stämmer att det är när bländaröppningens avviker från en cirkulär form som man får solstjärnor.

Tillverkarna optimerar formen på lamellerna för att öppningen ska vara cirkulär vid stora bländare.

När man stänger bländaren avviker öppningen från en cirkel och solstjärneffekten uppkommer.

Det som inte stämmer är att objektiv av dålig kvalitet regelmässigt är bättre. Nyare och dyrare objektiv har ett större antal lameller och ger fler och skarpare spetsar.
Tack för den redogörelsen.

Jag känner att jag börjar sväva iväg lite och vill trycka in alltför många egenskaper i objektivet jag ska köpa, och kanske behöver jag köpa fler på sikt, för att få allt det jag vill ha.

Men du (eller någon annan) kanske kan hjälpa mig att välja. Om jag nu står mellan Sigma 10-20 och Tamron 10-24, och gärna förutom det jag nämt tidigare vill ha en s k ”bokeh-effekt”, dvs partiell linsoskärpa för att skilja objekt från omgivning på ett snyggt sätt, vilken väljer jag då? Eller finns det ngt annat objektiv där jag kan få allt detta?
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Har en Nikon D7500 och har tänkt köpa ett vidvinkelobjektiv. Vill gärna ha ett som gör snygg starbursteffekt/diffraction spikes (kan inte svenska ordet för det ;-))
Budget; vore bra om jag kom under 6000 kr.
Tips?
Du kan få köpa mitt Nikon 12-24 mm f4. https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv-tillbehor/objektiv/af-s-dx-12-24-4g-if-ed

Pris kommer vi överens om, om du vill köpa den. Vi ser på blocket etc och kommer fram till ett rättvist pris.

Henrik
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tack för den redogörelsen.

Jag känner att jag börjar sväva iväg lite och vill trycka in alltför många egenskaper i objektivet jag ska köpa, och kanske behöver jag köpa fler på sikt, för att få allt det jag vill ha.

Men du (eller någon annan) kanske kan hjälpa mig att välja. Om jag nu står mellan Sigma 10-20 och Tamron 10-24, och gärna förutom det jag nämt tidigare vill ha en s k ”bokeh-effekt”, dvs partiell linsoskärpa för att skilja objekt från omgivning på ett snyggt sätt, vilken väljer jag då? Eller finns det ngt annat objektiv där jag kan få allt detta?
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig att välja mellan de två. Pröva att söka i t.ex. Flickr eller Pinterest så kanske du kan hitta bilder där du ser hur dina specifika situationer ser ut.
 

Ventures

Aktiv medlem
Du kan få köpa mitt Nikon 12-24 mm f4. https://www.cyberphoto.se/foto-video/objektiv-tillbehor/objektiv/af-s-dx-12-24-4g-if-ed

Pris kommer vi överens om, om du vill köpa den. Vi ser på blocket etc och kommer fram till ett rättvist pris.

Henrik
Väldigt bra och användbar vidvinkelzoom för dx, men den ger tyvärr inte så snygga stjärnor om det är den viktigaste egenskapen. Jag ögnade snabbt igenom mina 25.000 bilder tagna med just 12-24:an. Stjärnor ja men spretiga sådana.
 

apersson850

Aktiv medlem
Aha. Ja, fler lameller brukar det ju finnas i bättre objektiv. Har de dessutom ett udda antal (typ nio) får man dubbelt så många spretande strålar från ljuskällorna (alltså 18).

Jag inbillade mig att "vassare hörn" skulle ge kraftigare ljusstrålar, men det har jag kanske missförstått. Konstiga återgivelser av ljuskällor är inget jag eftersträvar, så jag har inte utforskat området speciellt noga.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för den redogörelsen.

Jag känner att jag börjar sväva iväg lite och vill trycka in alltför många egenskaper i objektivet jag ska köpa, och kanske behöver jag köpa fler på sikt, för att få allt det jag vill ha.

Men du (eller någon annan) kanske kan hjälpa mig att välja. Om jag nu står mellan Sigma 10-20 och Tamron 10-24, och gärna förutom det jag nämt tidigare vill ha en s k ”bokeh-effekt”, dvs partiell linsoskärpa för att skilja objekt från omgivning på ett snyggt sätt, vilken väljer jag då? Eller finns det ngt annat objektiv där jag kan få allt detta?
Kan inte svara på din fråga, men har du en ScandinavienPhoto i närheten, så får du säkert testa några en solig dag utanför affären. Det är väl små bländare som ger strålarna
 

ElinS1

Aktiv medlem
Kan inte svara på din fråga, men har du en ScandinavienPhoto i närheten, så får du säkert testa några en solig dag utanför affären. Det är väl små bländare som ger strålarna
Ja det hade ju varit en bra grej kanske. Jag googlade lite på objektiven samt ”sample photos” och efter det bestämde jag mig för Sigma 10-20 f/3.5 :)
 
ANNONS