Annons

Varför tog Sony bort skakindikatorn??

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tar upp en fråga från Sony-forumet Dyxum som inte fått något svar där ännu:

I Konica Minolta D7D, som vad jag vet var den första systemkameran med inbyggd antiskak (Minolta hade funktionen i sina kompakter också) , fanns en mycket tydlig och kanske väl stor "skakindikator" i sökarens ena kant. Även i Sonys tidigare DSLR-modeller fanns funktionen kvar, även om Sony placerat den så illa i dessa (pytteliten och längst ner till höger i sökaren) att man nästan måste se i kors för att se den och motivet samtidigt.

Finessen med indikatorn var att man genom en fyr- eller femstegsindikator kunde se hur mycket man skakade. Med hjälp av den så kunde man sedan betydligt enklare motverka sina skakningar och ta bilden när man enligt indikatorn hade skakningarna hyfsat under kontroll.

Undrar om Martin Agfors kunde ställa den frågan till Sony vid tillfälle för det kan väl inte bara vara jag som tycker den funktionen var bra. Har inga tillverkare som tillverkar kameror med sensorstabilisering idag något liknande?
 

equa

Aktiv medlem
+1 på den. En annan bra funktion var A-mountkamerornas AF-område kunde regleras i avståndet från kameran vilket snabbade på af:en. Synd att det inte fick hänga med i E-mount.
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
Är det där att en funktion försvinner, som man använder och tycker om, typiskt för Sony´s kameror, eller är det så för alla moderna digitalkameror, när det kommer en ny modell?
Jag känner igen det från mina Sonykameror, men har inget att jämföra med.
Vill minnas att jag nyligen läste en rescension, där en användare av någon av Sony´s senare kameror, saknade den tidigare time-lapse-funktionen.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Utmärkt funktion. En mkt enkel panasonic-kamera jag köpte åt min son för många år sen hade en liknande indikator, har alltid funderat på varför den informationen inte kan visas om kameror har rörelsesensorer i hus eller objektiv
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det där att en funktion försvinner, som man använder och tycker om, typiskt för Sony´s kameror, eller är det så för alla moderna digitalkameror, när det kommer en ny modell?
Jag känner igen det från mina Sonykameror, men har inget att jämföra med.
Vill minnas att jag nyligen läste en rescension, där en användare av någon av Sony´s senare kameror, saknade den tidigare time-lapse-funktionen.

Jag vet inte om Sony är ensamt om att exv. ha tagit bort denna typ av funktion. Jag har bara saknat den och undrat varför den först blev svårare att använda och sedan helt försvann. Det finns något i överkant som ser ut som en skakvarning om man slår på all info i sökaren men det är inte den jag menar utan den indiktorn som hade 4 eller fem staplar.

Time Lapse fanns som en app i PlayMemories-systemet tidigare. Det försvann om det var med A9. I en del av de nyare kamerorna finns motsvarande funktioner. I min A7 III så fick vi det med FW 3.0. Interval Shoot Function ligger på fjärde menyn under första fliken i menyn. Där finns allt man behöver under samma menyval.

Jag tycker nog att det är bättre att det ingår i grundfunktionerna än att man får bulta på funktionen via Sonys rätt bökiga PlayMemories.

Jag tycker det är bra att de ändrat detta men när de ändrar en sådan funktion som den gamla Time Lapse-funktionen så kunde de väl meddela hur de tänkt att det skulle funka. Som det nu var så försvann det gamla men vi fick inte det nya förrän efter ett tag och då bara i vissa av de nyare kamerorna och i dessa kom funktionerna inte på en gång i alla vad jag vet. A9 fick väl sin uppdatering senare om jag inte feltolkat detta.
 

PMD

Aktiv medlem
Tog Sony bort skakindikatorn i de senare spegelreflexmodellerna?
I de spegelfria är de ju inte lika nödvändiga.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tog Sony bort skakindikatorn i de senare spegelreflexmodellerna?
I de spegelfria är de ju inte lika nödvändiga.
I mina Sony DSLR:er tror jag de var med hela tiden till A580 om jag inte minns fel. Jag har aldrig haft en A99 II så någon som har en sådan kan väl kanske upplysa om det.

Varför skulle indikatorn inte vara lika nödvändig i spegellösa tycker du? Skakoskärpa kan man väl få i vilken kamera som helst - även de med antiskak om man inte ser upp.

Visst har vi ISO Auto Min Shutter Speed till hjälp numera men det vet ju långtifrån alla användare för det är inget som finns av sig själv i gränssnittet . det måste konfigureras och läggas ut på någon knapp. Dessutom är ju inte det en funktion som bara funnits i Sonys spegellösa och den finns säkert både i Canons- och Nikons. DSLR:er om jag inte är felinformerad. Det har ju varit uppe förr.
 

PMD

Aktiv medlem
A99 (med eller utan II) är inte en spegelreflex så den är att jämställa med en A7, A9 eller annan spegelfri kamera i det här avseendet.

En skakindikator kan kanske vara användbar även i en spegelfri kamera, men eftersom sökaren visar en bild från den bildstabiliserade sensorn så ser man ju i sökaren hyfsat bra hur mycket bilden skakar eller inte skakar. Skakindikatorn är då inte fullt lika nödvändig som i en spegelreflex.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
A99 (med eller utan II) är inte en spegelreflex så den är att jämställa med en A7, A9 eller annan spegelfri kamera i det här avseendet.

En skakindikator kan kanske vara användbar även i en spegelfri kamera, men eftersom sökaren visar en bild från den bildstabiliserade sensorn så ser man ju i sökaren hyfsat bra hur mycket bilden skakar eller inte skakar. Skakindikatorn är då inte fullt lika nödvändig som i en spegelreflex.
Ja det vet jag ju inte om jag kan hålla med om. Sökarbilden har aldrig hjälpt mig kompensera för antikskak i någon större grad. Indikatorn är nog en betydligt mer tydlig och pålitlig hjälpreda när det gäller att avgöra magnituden än om jag själv ska försöka avgöra den med hjälp av sökarbilden. Det här handlar inte bara om långa telen Per, där man ofta blir väldigt medveten om problemen. Problemen finns även vid klart blygsammare brännvidder än så. Om det inte vore så skulle säkert varken Canon eller Nikon överhuvudtaget brytt sig om att stabilisera sina objektiv med mer modesta brännviddstal för sina DSLR:er.

SLT-kamerorna är på flera sätt hybrider. Man har ju t.o.m. både en dedikerad AF-sensor a la DSLR:er parallellt med AF-punkter på huvudsensorn. Bildstabilisering i spegellösa Sony-världen kan ju finnas i både i hus och objektiv på en gång eller enbart i något av dessa. Finns det i båda står objektivet för Pitch och Yaw och husen för resten (X-Y-Z och roll). Det är rätt stökigt faktiskt för en del av A6000-husen har ju överhuvudtaget ingen stabilisering (bara A6500 har hittills fått detta). Det finns ju en del små FF-objektiv som saknar stabilisering helt så en del väljer säkert bort dessa av det skälet även om de annars har en riktigt bra formfaktor för A6000-serien och i flera fall är riktigt bra optiskt.
 

PMD

Aktiv medlem
En stabiliserad sökarbild hjälper ganska mycket, tycker jag. Prova att stänga av stabiliseringen och se vilken skillnad det blir.

SLT-kamerorna har elektronisk sökare så de beter väl sig likadant som en spegelfri kamera?
 

Gamle Svarten

Aktiv medlem
I mina Sony DSLR:er tror jag de var med hela tiden till A580 om jag inte minns fel. Jag har aldrig haft en A99 II så någon som har en sådan kan väl kanske upplysa om det.
Jag har en Sony A99-2.
Skakindikatorn är inget jag använt mig av på mina kameror. Jag har fortsatt i det gamla, gjort beräkningar utifrån tid och brännvidd. Och så slösar jag med bilder när jag är osäker.
En skakindikator, som den beskrivits av Sten-Åke, skulle jag dock ge en chans.

Jag har gjort ett försök att besvara Sten-Åkes fråga.
Om jag aktiverar antiskakfunktionen, och ställer in EVF:en så att den visar så många symboler som möjligt, så kommer det upp en antiskak-symbol.
Den visar en öppen hand. Till höger finns kamerasymboler för foto och filmning. Till vänster finns två stycken "högerparentestecken".
När förhållandena/inställningarna bedöms riskera skakoskärpa, tillkommer det ett "i!" på högersidan, och allt detta börjar blinka.
Jag provade olika ljusförhållanden, för att se om de båda "parentestecknen" kunde bli fler eller färre. Som jag provade, förblev de alltid två.
 

apersson850

Aktiv medlem
Även Canon har tagit bort en skakindikator. Det fanns en sådan i den EOS 10 jag köpte 1991, men jag har inte sett den i någon senare modell.
Den kameran hade även inbyggd antiskak, såtillvida att man kunde ställa in den så att den, om möjligt med hänsyn till objektiv, film och ljusförhållanden, kontrollerade skaknivån och ju mer man skakade, desto kortare slutartid valde den.
 
ANNONS