Annons

Bokeh

Produkter
(logga in för att koppla)

90watt

Medlem
Hej!

Funderar på att köpa Nikom D5100, men är lite osäker på vad jag ska ha för objektiv till den.
Vill utforska fenomenet bokeh lite och vill ha ett ljusstarkt objektiv, och har funderat på Nikon AF-S DX 35/1.8G.

Är det ett bra alternativ? Åsikter?
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jovisst är det ett bra alternativ, även om jag skulle tänka mig en längre brännvidd för att få bakgrunden att försvinna ordentligt i oskärpa. Men det går med 35 mm också med lite klur, eftersom man måste se till att ha huvudmotivet ganska nära för att få till oskärpan.

Men för allmänt bruk är det en mycket bra kombination att börja med. Skarpare glugg lär du ha svårt att hitta.
 

erro.se

Aktiv medlem
Alla objektiv har bokeh, eftersom bokeh är oskärpa. Framför allt menar man väl bakgrundsoskärpa. Mer exakt är väl bokeh "hur oskärpan ser ut", och det varierar mellan olika objektiv. Men du har förstått helt rätt att större bländaröppning ger mer oskärpa. Likaså ger länge brännvidd mer oskärpa, eftersom mindre av bakgrunden kommer med i bild.
 

x-country

Aktiv medlem
Hej!

Funderar på att köpa Nikom D5100, men är lite osäker på vad jag ska ha för objektiv till den.
Vill utforska fenomenet bokeh lite och vill ha ett ljusstarkt objektiv, och har funderat på Nikon AF-S DX 35/1.8G.

Är det ett bra alternativ? Åsikter?
Om man gillar vacker och utsmetad bakgrundsoskärpa och inte vill lägga en förmögenhet på det samt inte har krav så som t ex autofokus så kan ett alternativ vara att köpa ett gammalt begagnat manuellt >50mm objektiv med stor bländaröppning.
 

90watt

Medlem
Om man gillar vacker och utsmetad bakgrundsoskärpa och inte vill lägga en förmögenhet på det samt inte har krav så som t ex autofokus så kan ett alternativ vara att köpa ett gammalt begagnat manuellt >50mm objektiv med stor bländaröppning.
Men Nikon AF-S DX 35/1.8G har autofokus right? Och är billigt!
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag vill minnas att 35/1.8 har väldigt hård och i mina ögon ful bokéh. Kolla på några bilder från objektivet för att bilda dig en egen uppfattning :)
 

phool

Aktiv medlem
Ett objektiv som är relativt nytt och som har en fantastisk bokeh är Nikkor micro 40mm f2.8g. Visst så är kanske inte 2.8 den största bländaren du kan få för pengarna, men det är ett riktigt bra och allsidigt objektiv med "jag upprepar" fantastisk mjuk och krämig bokeh. Eftersom det är ett makroobjektiv så kan du gå riktigt nära dina motiv så att du får bort all bakgrund även på mindre bländare som f5-6-7. Det är som sagt ett fantastiskt allt i allo objektiv. Väldigt billig är den också =)
 
Senast ändrad:

90watt

Medlem
Ett objektiv som är relativt nytt och som har en fantastisk bokeh är Nikkor micro 40mm f2.8g. Visst så är kanske inte 2.8 den största bländaren du kan få för pengarna, men det är ett riktigt bra och allsidigt objektiv med "jag upprepar" fantastisk mjuk och krämig bokeh. Eftersom det är ett makroobjektiv så kan du gå riktigt nära dina motiv så att du får bort all bakgrund även på mindre bländare som f5-6-7. Det är som sagt ett fantastiskt allt i allo objektiv. Väldigt billig är den också =)
Såg lovande ut. Visst kommer man knappt att märka av att den inte har någon bildstabilisator eftersom att objektivet är såpass ljusstarkt?
 

phool

Aktiv medlem
Såg lovande ut. Visst kommer man knappt att märka av att den inte har någon bildstabilisator eftersom att objektivet är såpass ljusstarkt?
Nej precis, ju större bländare du har på ett objektiv desto snabbare slutartider kan du använda, större bländare släpper ju in mer ljus vilket i sin tur betyder att du inte måste kompensera med längre slutartider för att få in det ljus du behöver till sensorn. Så för att göra en lång historia kort så kan jag i alla fall säga att Nikons nya 40 2.8 är helt suverän. Och med den relativt korta brännvidden så behöver du ingen bildstabilisator. Om du har en stadig hand så kan du använda tider på 1/10 handhållet t.o.m och få skarpa bilder. Många stirrar sig blint på vilket objektiv som har störst bländare och glömmer helt bort att många av dessa objektiv presterar väldigt dåligt fullt öppna i alla fall. Jag tror du skulle ha riktigt roligt med nikons nya 40mm macro, den är väldigt skarp fullt öppen, har väldigt fin bokeh och är allmänt rolig. Du kan använda den till mycket! 35 1.8g är också väldigt bra, dock inte alls lika skarp och bokehn på den är hemsk. båda är väldigt bra och nästan lika billiga, men du har så mycket mer roligt mer ett objektiv som har riktigt bra makrofunktioner också. Och sist men inte minst, din tråd handlar ju om bokeh, det är där nikons 40mm 2.8 är så väldigt bra. Prova den om du har möjlighet, och studera bilderna i lugn och ro hemma.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag vill inte direkt argumentera emot Nikon 40/2,8, men också framhålla deras nya 50/1,8. Det kostar samma lika som 35/1,8, dvs rätt lite för att vara ett objektiv. Det har fått väldigt bra skriverier, se tex här där det ägnas en del kraft åt just bokeh:

http://mansurovs.com/nikon-50mm-f1-8g-review

På DX som D5100 kan det sägas vara lite mindre allround än både 35/1,8 och 40/2,8 makro, men är det ljusstyrka och bokeh man är ute efter, kanske i porträttsammanhang, tror jag att det är svårslaget för pengarna.
 
ANNONS