Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

inköp av ny dator - råd efterlyses

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
​Hej!


Min dator har några år på nacken och behöver väl bytas ut. Kör fortfarande Windows 7. En PC får det bli även denna gång.

Jag är en hyfsatt duktig användare men har hittills inte behövt bry mig om hårdvaran. Men det behöver jag nu.
Jag är för egen del ambitiös amatör. Det som ska funka på min dator fotomässigt är LR6, CS5.5 och Premiere Element 14. Datorn får gärna hålla minst de närmaste fem åren.
På jakt efter kunskap och inspiration hittade jag detta blogginlägg av en proffs:
http://www.stefantell.se/blogg/2019/05/ny-pc-for-lightroom-photoshop-2019/
och jag förstår bara hälften så jag har några frågor. Om någon kan vara så snäll och försöka svara på nån av dem?

1
Är det värt besväret att bygga ihop sin dator själv eller låta den bygga ihop av någon leverantör?

2
Jag har läst på om skillnaden mellan SSD-hårddiskar och vanliga hårddiskar och en nackdel verkar vara att de förstnämndas livslängd påverkas av antal skrivningar. Hur orolig behöver jag då vara om jag vill ha lugn på datafronten i minst fem år?

3
Vad är skillnaden mellan fläkt och kylfläns på ett grafikkort? Rent funktionsmässigt alltså. Blir inte klok av Wikipedia. Är det bara ljudnivån?
Mitt nuvarande grafikkort är NVIDIA GeForce GT630. Är det någonting värt att behålla och återanvända i fall jag bestämmer mig för att sätta ihop olika komponenter själv? Detta kort skaffade jag innan jag började med video vilket hittills inte är min huvudsyssla men någonting som jag skulle vilja utveckla. Duger kortet tillräckligt bra till det i längden eller kommer jag att få vredesutbrott när jag kommer igång mer med videoredigering?

4
Vad i Stefans val av utrustning kan anses vara överkurs för en ambitiös amatör med begränsad budget som inte lever på fotografi?
Visst har jag också blivit trött på min numera ganska långsamma dator. Bara att starta den har blivit ett företag. Lite fortare får det också gärna gå att bara öppna en bild eller skapa en virtuell kopia eller vad det nu kan vara. Nu väntar man hela tiden på nåt men för mig är å andra sidan tid inte pengar. Det gäller väl att hitta en balans mellan prylarnas hastighet och kostnad men finns det något att gå efter? Hur ser man ens vilka processorer/hårddiskar som är snabba? Finns det någon typ av enhet för det?

Jag är mycket tacksam om någon har något klokt råd.
I övrigt är jag säkerhetsmänniska när det gäller datorer. Grejerna får gärna hålla länge. Det pratas så mycket om prestanda men hållbarhet och säkerhet är faktiskt ett kriterium för mig.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag är inte datorexpert och okunnig när det gäller Windows, men vågar nog påstå att ssd istället för snurrdisk är den enskilda förändring som ger allra störst upplevd prestandahöjning. Och om man bygger en PC är en hyfsat stor ssd inte heller orimligt dyr (vilket den tyvärr ofta är i Apples universum).
 

cardazio

Aktiv medlem
Det låter på dina frågor som att du borde köpa monteringen och ett färdigt paket. Det är svårt att välja komponenter men du blir säkert nöjd om du tar hjälp av t.ex. komplett.se. Då får du lägga mer tid på foto och mindre på datorbyggande.



Mitt tyckande nedan;

Vad gäller hårddiskarna så hade jag satsat på pci-e hårddiskar som är ca 3ggr snabbare än vanliga ssd som systemdiskar(windows/program) / arbetsdisk. Kolla accesstid (tid innan den hittar en fil ... typ) och läs/skrivhastigheten. Pcie klarar 1800 mb/s och vanlig ssd klarar ca 550 mb/s och mekanisk för nas cirka 22.5 mb/s.

Sedan mekaniska diskar för lagring med raid5 (samt molnbackup) alt. Skippa raid om du litar på molnet, men raid snabbar upp filhanteringen också.

Köp ett riktigt bra moderkort (det är ju själva infrastrukturen för dina andra dyra komponenter).

Köp ett bra nätaggregat (stabilt och gärna modulärt t.ex. corsair).

Köp snabba internminnen och köp samma sort - blanda inte.

Varken mitt grafikkort (titan x 6gb) eller min octacoreprocessor (xeon) nyttjas särskilt väl av de program jag använder, men nya LR mfl blir kanske bättre och bättre på det. Jag hade hellre haft förre kärnor och högre klockfrekvenser på processorn.

Passiv kylning dvs utan fläktar kräver stora kylflänsar. Du borde kunna hitta alternativ med tysta fläktar så får du ut mer av komponenterna (finns även vattenkylning). Böttre kylning möjliggör bättre prestanda.
 

andreas89

Aktiv medlem
Du får driftsäkerhet och prestanda för liten peng idag. Nedan paket har en Snabb sexkärnig processor (hade kostat massor för bara ett par år sedan), snabbare SSD-disk än vi kunde drömma om tills nyligen, driftsäkert nätaggregat, bra chassi, tyst processorfläkt.

Bara att skruva in ditt gamla grafikkort och komplettera med mer RAM-minne så är du hemma till liten peng.

https://www.komplett.se/product/909131/datorutrustning/datorkomponenter/paketerbjudande/pc-i-delar-intel/pc-i-delar-office-silent#
 

Sianin

Aktiv medlem
Vad har du idag och vad har du för budget?

Allmänt är det få som vet och många är vi som tycker. Jag tycker också en massa.

Som någon sagt hällre mer ghz än kärnor om du måste välja. Grafikkort är jag osäker på men jag skulle tro att så mycket minne för så liten peng som möjligt är vägen att gå.

SSD disk ja, m.2 gransnittet för systemdisk är ett alternativ och sen utöka med lagringsytrymme per krona.

Hyffsat moderkort och snabba ramminnen är bra att sattsa på, iaf 16gb. Likaså ett bra nätagg iaf bronze 80 certifierat.

Jag tycker att den länkade datorn är dyr 20k tycker jag är över budget för använndings området som privatperson, men det är min högst personliga åsikt. Exemplet som är länkat tycker jag har lite lustig uppsättning hårdiskar som jag inte förstår varför det ser ut som det gör.

Intel eller AMD? Många säger att intel är just nu bättre prestanda jf AMD. Frågan är om det i slutändan märks.

Som alternativ till den länkade datorn så byggde jag nyligen en ny dator på AMDs Ryzen 5 2400g processor för ca 8k det är dock med endast en systemdisk och inga lagringsdiskar i det priset. Och jag kan då ganska säkert svära på att med mitt användande så hade jag inte märkt någon skillnad om jag köpt den 20k datorn.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/12559578

Länk för vad jag byggde, tror jag fick med allt, är några små skillnader då jag köpte mina varor på lite olika ställen. Dock har inte jag något deidkerat grafikort då jag inte tycker det behövs då jag inte gör video överhuvudtaget.

Exempel på en dator liknande min men med dedikerat grafikort och bättre cpu och lite lagringsutrymme.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12559618

Hur mycket lagringsutrymme vill du ha i slutändan? Det drar fort iväg i totalpriset.....

/End på mitt tyckande

Edit: Glömde lägga in Windows om du inte redan äger ett..... köte mitt win 10 pro för 1300:-
 

lonian

Aktiv medlem
En M.2 disk för Windows 10. En ssd för redigering och en större snurrdisk för lagring.

Så startar datorn på några sekunder.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Redan många bra råd i tråden. Jag skulle köpa en bra dator på kampanj, hos tex Komplett.se. Då får du garantier och kan även uppgradera garantin. Grejerna är ihopskruvade och du slipper tänka på det. Arbetsminne kan du alltid uppgradera i efterhand och samma med lagringsdisk. Minst SSD idag eller ännu snabbare M2. Snurrdisk kan du lagra bildfiler på.

Jag skulle fokusera på en bra processor, håller den så funkar resten i framtiden. kolla runt och lägg upp några länkar så blir det lättare att ge förslag.

Lycka till..
 

martley

Aktiv medlem
Det är ungefär som att fråga om vilken kamera man ska köpa. Svaren man får blir färgade av vad de som svarar föredrar. Jag tänker därför inte svara direkt på vilken dator man ska köpa, det funderar jag förövrigt själv på för egen del, me nnågra kommentarer till frågorna i alla fall:
  1. Det blir definitivt billigare att skruva ihop den själv, under förutsättning att man klarar av det och inte har sönder nåt. Nackdelen är att man inte får nån garanti på slutprodukten utan enbart på de ingående komponenterna och garantin gäller oftast inte för felaktig hantering.
  2. Även en mekanisk disk slits, framför allt är det lagret som disken snurrar i som är utsatt för ständigt slitage. Till slut glappar det och den hittar inte längre spåren på disken. SSD-disken ger en sån otrolig prestandaförhöjning jämfört med en mekanisk disk så den är definitivt värd att satsa på, åtminstone som systemdisk. Det finns många färdigihopskruvade datorer som har en måttligt stor SSD som systemdisk och en betydligt större för lagring. Det är en ganska bra mix.
  3. Med en fläkt räcker det med en mindre kylfläns eftersom fläkten ökar luftströmmen förbi kylflänsen. Man kan få ned storleken på kortet eller nätaggregatet eller hela datorn med hjälp av en fläkt, men den stora nackdelen är att fläktar för ett himla oljud som man snabbt tröttnar på. Min nuvarande dator är helt fläktlös, vilket är väldigt behagligt. Nackdelen är att det kan finnas risk för överhettning vid hög belastning och man måste kanske vara lite extra noga med att rengöra (dammsuga) kylelementen.
  4. Jag får erkänna att jag bara skummläst blogginlägget, men det han skriver verkar vettigt. Det man som amatör kanske kan skruva ned på är diskutrymmet och primärminnet. Den minnesstorlek han anger är extremt stor, och är säkert jättebra, men det blir dyrt och en färdighopskruvad dator har sällan mer än 4-8 GB. Om man int ehar ett alltför enkelt moderkort kan man ofta lätt komplettera med mer minne i efterhand. Eventuellt kan man behöva byta ut befintliga minneskort mot större ifall det är snålt med kortplatser.
Något som inte tagits upp så mycket är lokal lagring kontra NAS eller enklare närverkslagring. En närverksbaserad lagring ger tillgång till sparade bilder till flera datorer samtidigt och eventuellt även till multimediaenheter, t.ex. för att visa bilderna på en TV. Med en avancerad NAS kan man även får en mycket säker lagring med RAID-teknik, där alla filer sparas på mer än en disk parallellt. Lagringen över nätverk och speciellt över en molntjänst blir långsammare än om man har lokal disk i datorn, vilket är speciellt märkbart om man ska jobba med bilderna i något bildbehandlingsverktyg.
 

iSolen.se

Guest
...

Vad gäller hårddiskarna så hade jag satsat på pci-e hårddiskar som är ca 3ggr snabbare än vanliga ssd som systemdiskar(windows/program) / arbetsdisk. Kolla accesstid (tid innan den hittar en fil ... typ) och läs/skrivhastigheten. Pcie klarar 1800 mb/s ......
Jag köte en M2 (nvme) nyligen och mätte t o m 3300 så det är rasande fort. och sparar lite plats i datorn. Priserna har dessutom fallit.
 

Ventures

Aktiv medlem
Väldigt givande svar. Står ju tydligt på första post att får bli PC även denna gång.
Men en Mac idag är ju en pc med ett äpple och en extra stor prislapp på.

Jag har idag en pc från 2010 med win 7 och en i7-processor från den tiden. Jag satsade redan då på ssd-diskar för operativ och program (snurrdiskar för lagring) och tycker den hänger med bra fortfarande. Jag tror SSD med mycket ram-minne är den faktor som påverkar mest. Tunga renderingar får gå nattetid.
 

EJM68

Aktiv medlem
Köp ett riktigt bra moderkort (det är ju själva infrastrukturen för dina andra dyra komponenter).
Detta kanske du kan utveckla lite? Ofta har dyrare moderkort bara fler funktioner utan att vara driftsäkrare. Antal kortplatser för diskar, expansionskort, minnen tycker jag är av intresse. Givetvis kan det finnas speciella funktioner i moderkortet som kan vara åtråvärda, men vet köparen inte vad de behöver blir valet svårare.
Många funktioner som Wifi, Thunderbolt, extra USB portar kan köpas som expansionskort.
Givetvis bör moderkortet matcha CPU, minnen och eventuella lagringsmedia.

En ofta förbisedd komponent är kraftenheten (PSU) som även den har en kylfläkt som kan väsnas. Om datorn står i en tyst lokal är en tyst dator trevligt.
 

andreas89

Aktiv medlem
Detta kanske du kan utveckla lite? Ofta har dyrare moderkort bara fler funktioner utan att vara driftsäkrare.
De billigaste korten är byggda av sämre komponenter (kondensatorer osv) rakt igenom för att pressa ner priset. Precis som att bättre kondensatorer, ofta made in Japan, är den avgörande detaljen som ger en bättre PSU sin långa garanti.

Många delar är av högre kvalitet i ett kort för 1500kr än i ett för 500kr. Seglar man iväg över den prisklassen får man mer väl tilltagen och stabil strömförsörjning till processor osv, men det har man ingen nytta av om man inte tänkt överklocka sin burk till max, vilket inte lär vara aktuellt i det här fallet.
 

iSolen.se

Guest
De billigaste korten är byggda av sämre komponenter (kondensatorer osv) rakt igenom för att pressa ner priset. Precis som att bättre kondensatorer, ofta made in Japan, är den avgörande detaljen som ger en bättre PSU sin långa garanti.

Många delar är av högre kvalitet i ett kort för 1500kr än i ett för 500kr. Seglar man iväg över den prisklassen får man mer väl tilltagen och stabil strömförsörjning till processor osv, men det har man ingen nytta av om man inte tänkt överklocka sin burk till max, vilket inte lär vara aktuellt i det här fallet.
Jag brände ett dyrt ASUS-moderkort när jag stoppade i ett strömtungt nytt grafikkort i vintras.

Men jag skulle ändå uppgradera, har börjat redigera video så jag behövde massor med kraft.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det är lite som vanligt, trådskaparen ställer en konkret fråga och många tar sig tid, svarar och ger förslag. Men sedan,,, helt tyst från frågeställaren :/

Att redigera foto PS/LR or similar kräver ingen superdator, utan i princip vilken okay modern dator som helst klarar uppgiften galant.

Därför bör TS specificera mer och återkoppla på redan lagda förslag. Priset spelar också en avgörande roll, annars går det att föreslå vad som helst.
 

iSolen.se

Guest
Det är lite som vanligt, trådskaparen ställer en konkret fråga och många tar sig tid, svarar och ger förslag. Men sedan,,, helt tyst från frågeställaren :/

Att redigera foto PS/LR or similar kräver ingen superdator, utan i princip vilken okay modern dator som helst klarar uppgiften galant.

Därför bör TS specificera mer och återkoppla på redan lagda förslag. Priset spelar också en avgörande roll, annars går det att föreslå vad som helst.

TS kommer redigera video så "vilken modern dator som helst" håller jag inte med om. Övrigt håller jag med om.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
TS kommer redigera video så "vilken modern dator som helst" håller jag inte med om. Övrigt håller jag med om.
Okay, läste om Premiere Element. Men det går ändå att specificera mer, gäller det 8K eller filmer för Youtube?

Foto är en smal sak ur prestandasynpunkt medan som du säger film och även musikskapande och spel kräver dator på lite olika sätt.
 
ANNONS