Annons

Sevärt i Värmland för en naturtokig!

Produkter
(logga in för att koppla)

-Susanne-

Avslutat medlemskap
Ska på min semester bla besöka Värmland, nu undrar jag om det finns någon i detta avlånga land som kan ge tips på sevärdheter för en som gillar natur, gamla hus, vattenfall osv i den stilen? Har varit där tidigare för många år sen men då bara hållt mig till stora vägen, vad finns om man svänger av på mindre vägar? Alla tips är välkommna.
Mvh Susanne
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Du kan ju åka med Nobella längst berslagskanalens alla slussar, Karlskoga till Filipstad.


Den turen är mycket trevlig. Det blir då i nedre kanten av värnlads landskap.

Har ett bildspel på min hemsida från dessa alla slussar.

Roine
 

forstheim

Aktiv medlem
Tar mig en titt i boken "Se Sverige" av Lars Magnusson och finner bla i Värmland:

* Alsterdalen: Naturskön dalgång där Gustaf Frödings födelsehem Alsters herrgård ligger. Norr om herrgården rinner Alsterån genom ett idylliskt jordbrukslandskap med gamla gårdar och vita björkalléer.

* Brattfallet: Norr om Ekshärad ligger ett av de få outbyggda vattenfallen i Värmland. Vattnet störtar här i avsatser genom en naturskön kanjon innan Halgån når utloppet i Klarälven. En naturstig går genom området.

* Brattforsheden: Ett av Sveriges största och bäst bevarade isälvsdeltan som nästan är helt opåverkat av mänskliga ingrepp. Området består av rullstensåsar, sanddyner, djupa raviner, mängder av dödisgropar och ett stort antal sjöar och myrar.

* Mårbacka: Selma Lagerlöfs födelsehem. I närheten av Mårbacka ligger flera av Värmlands stora kulturella sevärdheter som Rottneros och Ransäter med Geijersgården och Erlandsgården.

* Ritamäki: Gamla hus som är högt belägna på en vacker slåtteräng. Under sommaren vadar man bland prästkragar, kattfot, ormrot och mängder av midsommarblomster. Ritamäki är den bäst bevarade av alla finngårdar i Värmland, en komplett samling hus med den gamla inredningen i behåll. I ängssluttningen ligger lador, fähus och bastu utgrupperade bland odlingsrösena.

* Visnum: Vismans dalgång utgörs av ett vackert kulturlandskap med åkrar, skogsdungar och betesmarker.


Det finns fler platser i Värmland som tas upp i boken. Platserna är då mer inriktade på flora och fauna och mindre på kulturhistoriskt intressanta. Jag listar alla "smultronställen" som tas upp i boken så kan du själv undersöka närmare om du vill. Dessa platser nämns:

Alsterdalen, Bergs klätt, Borgvik, Brattfallet, Brattforsheden, Dalby hembygdsgård, Fäntjärnsskogen, Glaskogen, Hovfjället, Högbergsfältet, Kalvhöjden, Kilsviken, Kummelön och Ölmeviken, Lurö, Långban, Mårbacka, Norra Hyn och Apertin, Nötön, Ritamäki, Runnevål, Tossebergsklätten, Visnum, Västra Smedbyn, Yttre Hedane


Alla platser anser författaren vara speciellt vackra, märkvärdiga eller kulturhistoriskt intressanta och ska vara väl värda ett besök. Boken rekommenderas..inte minst för oss naturfotografer som vill upptäcka nya spännande platser att föreviga på bild.

Är det någon speciell plats du undrar över så kan jag ta mig ytterligare en titt i boken och återkomma.. :=)
 
Senast ändrad:

Apell

Aktiv medlem
Jonas tycks ha täckt upp ganska mycket ;)

Har lite bilder från Alster på min lilla sida.
Ska du längre upp i Värmland tycker jag att Klarälvens slingrande upp mot Höljes är lite tufft.

*totalt hjärnsläpp* kommer inte på något mer nu direkt men jag ska försöka tänka efter…

/Henke
 

Malm

Aktiv medlem
Tack Jonas, där fick man en massa tips man kanske borde titta upp, och jag som ändå bor i Värmland :)

/A
 

-Susanne-

Avslutat medlemskap
Tack Jonas för dina tips. Gick och köpte boken, som var på rea nu. Ritämäki verkar speciellt intressant.
 

-Susanne-

Avslutat medlemskap
Lars-Olov!
På bokhandeln i Sundbyberg. Den kostar 188:- i kartonnage, den inbundna var betydligt dyrare.
 

forstheim

Aktiv medlem
Ingen orsak! Kul att mitt inlägg kommer till nytta för fler än endast Susanne.

Egentligen borde vi ha en "smultronlista" för hela Sverige på fotosidan eftersom jag misstänker att många inte riktigt har koll på vad som finns i deras närmaste miljö. Jag skulle kunna tänka mig att upprätta en sådan lista om David&Co är med på det. Är det något som skulle vara intressant för er!?
 

nysteanders

Aktiv medlem
Fler tips...

Hej Susanne,

Som värmlänning i förskingringen (bor faktiskt i Sundbyberg numera, gör Du också det eller var det bara ett sammanträffande att Du handlade boken där?) så rekommenderar jag gärna några ställen till. I västra Värmland dominerar skogarna och sjöarna:

Fryksdalen
De tre Frykensjöarna sträcker sig ända från Kil strax väster om Karlstad och upp till Torsby, i rak syd-nordlig riktning. Där finns många vackra platser. Bland de bästa är Tossebergsklätten på västra sidan mellan Sunne och Torsby (Tossebergsklätten kallas f ö Gurlita klätt i Selma L:s Gösta Berlings saga om Du vill ha kuriosa). Från T har Du mycket fin utsikt över Frykensjöarna. Du tar Dig till toppen med bil och där finns ett utkikstorn.En annan mycket fin vy av Fryksdalen har Du när Du kommer upp på toppen av Fryksdalshöjden om Du reser från Arvikahållet mot Sunne/Ämtervik. Även på denna finns ett utkikstorn så att Du ser över trädtopparna.

Bergs klätt
Ca en mil väster om Arvika är ett mycket vackert naturreservat med "urskog" och bergiga vyer ut mot sjön Glafsfjorden.

Duse udde
Ligger vid Säffle och sträcker sig ut i Vänern. Ger också en mycket vacker vy söderut.

Sjön Racken
En knapp mil norr om Arvika. Har länge lockat till sig konstnärer med hjälp av sitt speciella ljus. Bäst bilder får Du troligen från västra eller östra sidan sjön.

Områdena kring Lekvattnet
I de nordvästra delarna av Värmland finns gott om Finngårdar sedan tiden då finska järnarbetare kom till Sverige och bröt mark för sina hus. Det kan också vara sevärt. Jag är inte säker på var Ritamäki ligger exakt, men sannolikt är det någonstans i de trakterna.

Klässbol
Ca 2 mil söder om Arvika har en fin gammal kvarn som brukar ha rinnande vatten. Kan ge Dig en kombination av både "gamla hus och forsande vatten". På sommaren besöker dock många turister Linneväveriet nära intill, så om Du vill ha "rena bilder" så kanske Du måste vara morgonpigg.

Hör gärna av Dig när Du lagt ut bilder. Jag är nyfiken :)
 

-Susanne-

Avslutat medlemskap
Tack Anders för tipsen, dom kan komma till användning. Japp, jag bor i Sundbyberg också, vi kanske har setts någongång i krokarna. Jag ska försöka komma i håg att meddela dig när bilder är framkallade och utlagda, de flesta lär hamna på min hemsida, wwww.naturfotografi.com.
Tog reda på en del om Ritamäki, det finns sidor på nätet om området. Det är iallafall ett område som garanterat kommer att besökas plus många till, tack vare era tips.
 
ANNONS