Annons

Photax säljer Lithframkallare

Produkter
(logga in för att koppla)

laparn

Medlem
Till alla analogvänner i allmänhet och lithjunkies i synnerhet finns en trevlig nyhet att hitta hos Photax i Nybro.

Under 2007 slutade Photax sälja den då lagerförda Maco Superlith men nu finns återigen lithframkallare i sortimentet.

Följande finns att läsa på www.photax.se
"Fotospeed Lith Developer LD20 är en pappersframkallare för dig som vill laborera och experimentera med "lithprinting". Framkallaren består av två flaskor flytande koncentrat (Del A och Del B). Flaskorna ger tillsammans (vid normalspädning) 10 liter..."


Se nu till at beställa och hålla intresse i denna mycket trevliga variant av mörkrumsteknik.

För den oinsatte finns mycket att beskåda på nätet men lithkungen framför andra är ändå Tim Rudman som är något av en legend och ikon inom lithkretsar. Finns dessutom mycket, mycket annat matnyttigt att hitta i hans litteratur för den som föredrar konventionell mörkrumsteknik också.
www.worldoflithprinting.com
 

Graal

Avslutat medlemskap
Senast Photax sålde lithframkallare så hette den Calbe Lith, men det blev något strul med den och den försvann nästan lika snabbt som den kom. Fungerade annars bra när jag provade den. Hoppas den nya fungerar lika bra!
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Tack

Har suttit länge med hyfsat mycket papper ämnat för lithkopiering men utan framkallare och LD20 gillar jag verkligen
 

Emil-G

Aktiv medlem
Jag har några lithbilder i mitt galleri som är gjorda med LD20 på Forte-papper. Tyvärr har jag inte kört lith på åratal så jag misstänker att det som är kvar i mina flaskor har passerat sitt bästföredatum med råge. Synd, för jag har en ordentlig bunt med papper som skulle passa bra.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Emaks K888 inehåller guldklorid och ska därför passa bra för lith-kopiering. Läste det på någon sajt jag nu inte kommer ihåg (kanske var det freestyle). Papperet har även saluförts under andra namn, t,ex MACO Expo RF paper och Cachet/fappco RF, men det är ommärkt Emaks K888 tillverkat av Fotokemika i Croatien.

Har provat att lith-kopiera på det och får då inte lika rosa/orange färgton som med t.ex Fortes papper, utan tonen blir lagom färgad direkt. Fortes papper fick jag selentona lite grand för att få ner färgen som jag upplevde som lite "skrikig". Även Kentmere Art Classic (som jag har kvar lite av än) gav en ganska rosa ton som blev mera moderat med lätt selentoning.

Kan det ha med guldkloriden att göra att färgtonen i Emaks K888 inte blir lika utpräglad? Och vad har guldkloriden för funktion annars? Emaks K888 har också ett högt silverinnehåll (2,2 gr per kvm) vilket ger ett D-max på över 2,25. Kan detta också spela in vid lith-kopiering?
 

Graal

Avslutat medlemskap
Sitter i galleriet på jobbet i Skruv i em och har inte så mycket att göra än att läsa (läser en intressant bok av Steve Edwards om fotografins innersta väsen) och att kolla på fotosidan. Har datorn i fikarummet precis bredvid. Annars passar vädret bättre för solbad och liknande. Märks också för jag har bara haft en besökare hittills idag.

Eftersom jag har inhandlat massor av Fomas Chamois 542-papper och även en del Chamois 542 II från Photax så blir det säkert en del lithkopieringsförök även på det så småningom. Bastonen är ju gammaldags gulaktig redan från början på dessa och det kan kanske bli bra med lithframkallare? Någon som provat Chamois i lith?
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Tycker mina fortepapper får en rätt trevlig ton.
Då jag provade Ketemers Kentona papper däremot så blev tonen rejält rosa och inte alls snygg
Har provat Oriental Seagull papper också men får inte riktigt till dom som jag vill.

Synd bara att det är rätt besvärligt att beställa från Photax men nu är det i alla fall gjort :)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Kanske ska tilläggas att Forte-papperet jag använde var Fortezo. Har inte provat Polywarmtone med lith ännu.
 

Emil-G

Aktiv medlem
Om jag minns rätt blev mina bilder på Polywarmtone lite mer orange-rosa än de på Fortezo men jag är inte 100% säker.
 

laparn

Medlem
Plockar upp en sömning gammal tråd bara för att jag vill. Hehe. Är så mycket mer lithsmart och lithsperienced sedan senaste inlägget i detta ämne så jag adderar helt enkelt lite know-how och slutsatser här.

-Nils, läser din kommentarer om lith å ena sidan och ser dina bilder som tonats kraftigt å den andra och rekommenderar att du lägger ihop de båda. Tona lithkopierade bilder länge i selen (1:9-1:15 typ) och du kommer få instant återbäring. Selen ger en ytterligare dimension till lithkopiering och jag skall banne mig aldrig mer slänga bilder som initialt känns tråkiga och misslyckade. Selen kan både öka och minska kontrast, ge mer eller mindre färgton, kallare eller varmare färg mm. Hemligheten ligger i att lära sig selenets olika faser på ett lithkopierat papper. Man kan lätt följa "vandringen" och bästa sättet är att ta en "misslyckad" kopia och låta den tonas länge, säg 15 minuter, för att se hur karaktär och färg ändras. Prova!

Vissa papper reagerar mer än andra och framförallt Foma Fomatone Classics Fb är ett som "rör sig" mycket i selen. Chamoisytan beter sig säkert likvärdigt som den blanka jag använt så jag rekommenderar VERKLIGEN att prova.

Kommer prova toning i koppar och guld framöver och hoppas få lite matnyttig erfarenhet från det också. Kanske blir ytterligare ett kapitel i lithboken.

Avslutar med en slutsats map fixering. Blandade en trött och sen timme lite väl stark fix vilket i efterhand visade sig vara ett bra misslyckande. Fixerade lithkopior i Ilford Hypam 1+4 i 2 minuter följt av minst en timmas sköljning. Vid selentoning av dessa bilder (och andra normalfixerade) visade det sig att responsen på selen var bättre på de bilder som "överfixerats" på detta sätt. Större svängar sas och framförallt ett härligt accentuerat lithkorn.

Över&Ut!
/P
 
Senast ändrad:

timeUnit

Aktiv medlem
Hej Per!

Kul att höra om dina lith-äventyr! Mina har stannat av ordentligt på sistone. Men en dag kommer det igång igen, tror jag. Är lite nyfiken på lith-kopior från digitala neg: kontaktkopierat alltså. En dag...
 

Graal

Avslutat medlemskap
Mina lith-äventyr ligger också nere för tillfället. Men det kommer andra tider så småningom, det vet jag. Har flera hundra små fina Fomatone Chamois (den gamla sorten med struktur) i stl 8x10" på lager som jag ämnar prova till det när lusten faller på.
 

AndersPS

Aktiv medlem
En liten nybörjarfråga...vad är lith för slags framkallning och är det svårare än vanlig. Vad är det som är så speciellt med denna slags framkallningsteknik? Kan man få se några exempelbilder?

///Anders S
 

Graal

Avslutat medlemskap
En liten nybörjarfråga...vad är lith för slags framkallning och är det svårare än vanlig. Vad är det som är så speciellt med denna slags framkallningsteknik? Kan man få se några exempelbilder?

///Anders S
Om du hade läst första posten i den här tråden, längst upp på denna sida, så hade du hittat svaret direkt i den sista länken. Alldeles utmärkt beskrivet där i pdf-filerna till höger "preview the book" sista bladet. Utmärkta exempelbilder finns också på sidan.
 

laparn

Medlem
Hej Per!

Kul att höra om dina lith-äventyr! Mina har stannat av ordentligt på sistone. Men en dag kommer det igång igen, tror jag. Är lite nyfiken på lith-kopior från digitala neg: kontaktkopierat alltså. En dag...
Tjena Henning!

Det var inte igår. Förstår du pysslar mycket med våtplåt fortafarande samt lite annat utanför mörkrummet. Korrekt? Kikar på din hemsida emellanåt för att se om det finns nytt och kul.

Ja, håller med helt med, "en dag" är ett gångbart uttryck. Så mycket att göra, så lite tid. Har stora ambitioner men det finns ju ett annat liv också. Hehe. Kliar i fotofingrarna jämt men man hinner helt enkelt inte med.

Kör på. Vi hörs och syns på ett eller annat sätt.
 

laparn

Medlem
En liten nybörjarfråga...vad är lith för slags framkallning och är det svårare än vanlig. Vad är det som är så speciellt med denna slags framkallningsteknik? Kan man få se några exempelbilder?

///Anders S
Hej Anders!

Ja Nils har helt rätt. Länken i det första inlägget i denna tråd är en bra början. Minst sagt. Tim Rudman är kungen och börjar du där börjar du rätt. Köp hans böcker och du kommer långt.

Lithframkallning är annorlunda map konventionell kopiering utifrån tillvägagångssättet och till viss del resultatet. Bilderna kan bli väldigt lika konventionellt kopierade men dessutom kan de bli helt annorlunda och väldigt grafiska. Den mest kände utanför lithkretsar är nog Anton Corbijn´s bilder av U2, Depeche Mode, Tom Waits, Pavarotti och många andra.

Man kan i stort sett säga att framkallningen är exponentiell och att utvecklingen inte är linjär som i en vanlig framkallare. Typ celldelning, 1, 2, 4, 8, 16, 32, 64 osv där framkallningen accelereras allt eftersom den inleds. Resultatet kan varieras från extrem kontrast till väldigt väldigt låg kontrast från samma negativ. Helt beroende på tekniken som används.

Pappret överexponeras som regel 2-3 steg mer än vad samma negativ skulle exponerats vid vanlig kopiering. Framkallningstiden "väljer man själv" när man tycker bilden ser bra ut helt enkelt. Finns inga rikttider överhuvudtaget och det finns i stort sett oändligt mycket variationer som man får utforska själv. Fördelaktigen med hjälp av andras erfarenheter naturligtvis. En av de två gyllene regler Tim Rudman författat i ämnet, och som man bör ha i åtanke, lyder att "lågdagrarna styrs av framkallningstiden, högdagrarna styrs av exponeringen". Framkallningstiden kan variera alltfrån 1 minut till långt över timmen men detta kan styras utifrån koncentration, temperatur och vilket papper och framkallare som används.

Utrymmet här erbjuder inte den plats man kan ge ämnet utan jag rekommenderar att testa. Köp framkallare och ett lithbart papper. Läs vad du hittar på nätet map tillvägagångssätt och kör igång. "Once you´re in, you´re in"! Beroendeframkallande och extremt roligt och du kommer säkert känna att du får ut mycket bra resultat på ganska kort varsel.

Vet inte var du bor men det enklaste sättet att skaffa material i Sverige är att beställa av Photax i Nybro. De har Fotospeed LD20 (framkallare). Ett bra papper (det klart bästa i mina ögon) att lithkopiera är Foma Fomatone MG Classics Fb men det är väldigt dyrt. Ett alternativ hos Photax är Kentmere Kentona Fb. Varken LD20 eller Kentona är några av mina favoriter men det billigaste alternativet i Sverige. Annars har fotoimpex.de det mesta du behöver till lägre priser.

Lycka till!
 

AndersPS

Aktiv medlem
Hej! och tack för det svaret jag var ute efter. Ska givetvis kolla in sidan som ni har rekomenderat. Anledningen till att jag frågar är att jag har inte börjat med "vanlig" sv/v-framkallning än så jag ville bara veta var det var för teknik.

///Anders S
 

La_h

Aktiv medlem
Ett inhopp här appropå lith och säljande... Nån som vet var man kan hitta Fotospeeds lithpapper? Det var flera år sen jag använde dem, men de verkar inte finnas kvar längre. Iaf inte i Sverige. Verkar svindyrt att beställa ifrån utlandet. De är de jag tycker ger det resultat jag är ute efter.. Men annars, är det något papper någon provat som kanske ger liknande resultat? Det är så knepigt i lithvärlden. Man vet aldrig vad man får förrän man provat.
 

La_h

Aktiv medlem
Ett inhopp här appropå lith och säljande... Nån som vet var man kan hitta Fotospeeds lithpapper? Det var flera år sen jag använde dem, men de verkar inte finnas kvar längre. Iaf inte i Sverige. Verkar svindyrt att beställa ifrån utlandet. De är de jag tycker ger det resultat jag är ute efter.. Men annars, är det något papper någon provat som kanske ger liknande resultat? Det är så knepigt i lithvärlden. Man vet aldrig vad man får förrän man provat.



Nevermind jag startar en ny tråd :)
 
ANNONS