Annons

vänddia/ scanna

Produkter
(logga in för att koppla)

tarot

Medlem
hej
har precis köpt mig en film scanner som har några år på nacken en nikon 4000 ED /coolscan IV ED
men nu ä det så att jag älskar vänddia och fotar framförallt i det, nu får jag inte till ngn bra inställning för att ens kunna närma mig negativens färger. bir blekt och jättetrist.
de inställningar som finns är :

neg(color)
neg(mono)
positive
kodchrome


har någon ngt bra tips för jag vill ju kunna få mina älskade vänddior att få sin fulla kraft

tack

therese
 

MattiasL

Aktiv medlem
Jag gissar att du använder silverfast?
Jag brukar trycka på "student"-symbolen (vet du vilken jag menar?), där man kan dra pilar till ändarna av histogrammet i respektive färgkanal. Då får man en lite blaskig och bra scanning, utan att något fräter ut.
När det gäller scannat vänddia kan man kanske inte vänta sig helt samma resultat som när man färgkopierar analogt men det är ett kul utgångsmaterial. Jag brukar sätta neutral svart- och vitpunkt i photoshop (ibland bara autonivåer till att börja med), och sen trycka gråpipetten i något som ser neutralgrått ut i bilden.
Låter virrigt, jag vet...
 

tarot

Medlem
Jag gissar att du använder silverfast?
Jag brukar trycka på "student"-symbolen (vet du vilken jag menar?), där man kan dra pilar till ändarna av histogrammet i respektive färgkanal. Då får man en lite blaskig och bra scanning, utan att något fräter ut.
När det gäller scannat vänddia kan man kanske inte vänta sig helt samma resultat som när man färgkopierar analogt men det är ett kul utgångsmaterial. Jag brukar sätta neutral svart- och vitpunkt i photoshop (ibland bara autonivåer till att börja med), och sen trycka gråpipetten i något som ser neutralgrått ut i bilden.
Låter virrigt, jag vet...
hej
jag fatta ingenting ?????? e inte så jättehemma med tekniska saker överlag :/ silverfast ?
studentsymbolen?
använder ju nikons prg till scannern (nikon scan 3)och verkar inte vara samma.
att ändra i ps går ju bra men e just i scanningen jag vill få med färgerna. men tack för svaret
 

MattiasL

Aktiv medlem
Oj, sorry. Men jag föreslår ändå att du ser till att få med så mycket omfång som möjligt i scanningen, och sen sätter gråpunkt i photoshop.
 

tarot

Medlem
Oj, sorry. Men jag föreslår ändå att du ser till att få med så mycket omfång som möjligt i scanningen, och sen sätter gråpunkt i photoshop.
skaffat silverfast nu men prövat alla slags inställningar och filmer osv men nepp blir inte mkt bättre, man tycker ju det borde finnas en speciell inställning för cross process eftersom det finns....men ja får väl slita hårdare i ps då ;)
 

MattiasL

Aktiv medlem
skaffat silverfast nu men prövat alla slags inställningar och filmer osv men nepp blir inte mkt bättre, man tycker ju det borde finnas en speciell inställning för cross process eftersom det finns....men ja får väl slita hårdare i ps då ;)
Nä, det är mest en smaksak vilket som funkar bäst. I Silverfast brukar jag kryssa i negativ färgfilm vilken som helst, och sen göra manuella inställningar. förinställningarna är ändå inget att hurra för.
 
ANNONS