Annons

Ny film! Kodak Ektar 100

Produkter
(logga in för att koppla)

LEXrasta

Avslutat medlemskap
Kul att det fortfarande utvecklas film idag!

Det gør att jag blir ænnu mer inspererad till att fortsætta min nypåbørjade analoga plåtning.!

/Danne
 

joelchr

Aktiv medlem
Mankan: Snälla nån! Tri-X tillverkas fortfarande, tillsammans med några andra filmer (t.ex. Tmax). De gör ju dessutom sensorer, kompaktkameror och massa annat. kolla på deras hemsida, så ser du...
 

Graal

Avslutat medlemskap
Kodak Ektar 25 fanns ju för ett antal år sedan. Kul att en ny Ektar kommit! Jo Kodak tillverkar fortfarande film, både färgneg, svartvitneg och dia för stillbildsfoto. Men Kodaks kanske största filmproduktion ligger på movie-sidan. En mycket stor del av dagens filmare använder 35mm-film när de filmar och Kodak är nog den största tillverkaren av sådan film i alla dess former. Både negativ svartvit och färg, samt direkt positiv film i färg/svartvitt. En del specialutvecklad för kontaktkopiering (vid framställande av visningsoriginal) med mycket hög upplösning och låg känslighet på bara några få ISO. Filmvisning på duk är fortfarande outstanding och i princip all film som visas på biografer sker fortfarande med 35mm-film i projektorer. Trots att formatet på 35mm-filmen bara är ca 18x24mm är kvalitén med de specialutvecklade filmerna bättre än digitala projektorer.
 

paco

Aktiv medlem
Denna låter intressant. Just negativ färg 100 har dominerats av Fujis Reala 100 för min del, för småbild då. Bra att det fortfarande kommer nytt.
 
ANNONS