Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vit prick i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurrzoony

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag köpte min D80 för ett tag sedan och har nu upptäckt en liten vit prick som visserligen är genomskinlig men syns lite i mitten som ni kanske ser på bilden jag bifogade. Jag ser inget sådant på de bilder jag tagit men är de då något inne i sökarens glas eller? hur gör jag rent i såna fall? den syns bäst när jag har zoomat in max på någon ljus yta, detta händer med båda mina objektiv..

Tacksam för alla hjälp jag kan få.
 

Bilagor

erro.se

Aktiv medlem
Om fläcken är skarp så är det förmodligen nåt som sitter på mattskivan.

Om fläcken är suddig så är det förmodligen något på spegeln. Kan möjligen även vara nåt i sökaren/prismat men sånt brukar bli så extremt oskarpt att man sällan ser det.

Hama's blåsboll eller liknande är ett grundtips.

Lite gammal info som jag skrivit om detta med damm:

http://erro.se/artiklar/Damm_pa_sensorn
 

J_C

Aktiv medlem
Mailade Nikons support angående detta fenomen på en D90:a och fick svaret att det ska vara så. Så inga bekymmer, bara att ignorera!
 

Gurrzoony

Aktiv medlem
Tack ni lugnade mig en aning. Så länge det inte finns nått på bilderna jag tar så är jag glad. Vart bara lite fundersam vad det kunde vara för något..
 
ANNONS