Annons

Projektarbete: Fotobok

Produkter
(logga in för att koppla)

matildaholmqvist

Aktiv medlem
Jag läser en kurs på gymnasiet som heter Projektarbete och som sträcker sig över ungefär 1,5 år. Kursen går ut på att man ska formulera en idé, genomföra den och sedan skriva en rapport över vad man åstadkommit. Min idé går ut på att jag ska göra en fotobok som handlar om sällskapsdjurens betydelse inom vården. Fotoboken ska innehålla både bild och text. Bilderna kommer handla mest om möten mellan djur och människa.

Jag har precis kommit igång och samlar just nu information, och det finns ett par frågor jag har angående just den dokumentära biten och själva fotoboken.

1: Kan några bilder i fotoboken vara i färg, medan andra är svartvita - eller ska alla bilder ha ungefär samma redigering? Vad blir bäst och varför?

2: Har ni några bra tips på hur man får personerna att känna sig bekväma framför kameran? Bara att prata med dem och själv vara ganska lugn, men finns det fler tips?

3: Känner någon till sponsorer som sponsrar fotoböcker likt denna?

Jag blir väldigt glad om det är någon som vet mer om personer och organisationer som har med djurens betydelse inom vården att göra - jag behöver knyta så många kontakter som möjligt, så jag är tacksam över alla tips :)
 

pauw

Avslutat medlemskap
Jag läser en kurs på gymnasiet som heter Projektarbete och som sträcker sig över ungefär 1,5 år. Kursen går ut på att man ska formulera en idé, genomföra den och sedan skriva en rapport över vad man åstadkommit. Min idé går ut på att jag ska göra en fotobok som handlar om sällskapsdjurens betydelse inom vården. Fotoboken ska innehålla både bild och text. Bilderna kommer handla mest om möten mellan djur och människa.

Jag har precis kommit igång och samlar just nu information, och det finns ett par frågor jag har angående just den dokumentära biten och själva fotoboken.

1: Kan några bilder i fotoboken vara i färg, medan andra är svartvita - eller ska alla bilder ha ungefär samma redigering? Vad blir bäst och varför?

2: Har ni några bra tips på hur man får personerna att känna sig bekväma framför kameran? Bara att prata med dem och själv vara ganska lugn, men finns det fler tips?

3: Känner någon till sponsorer som sponsrar fotoböcker likt denna?

Jag blir väldigt glad om det är någon som vet mer om personer och organisationer som har med djurens betydelse inom vården att göra - jag behöver knyta så många kontakter som möjligt, så jag är tacksam över alla tips :)
1. jag tycker dom kan ha olika redigering, blir väl lite roligare så.
2. man kan ju säga hur dom ska göra, vilken "pose" dom ska ha, så dom inte blir oroliga att det blir fel osv..
3. ingen aning
 

Kinkladze

Aktiv medlem
Jag läser en kurs på gymnasiet som heter Projektarbete och som sträcker sig över ungefär 1,5 år. Kursen går ut på att man ska formulera en idé, genomföra den och sedan skriva en rapport över vad man åstadkommit. Min idé går ut på att jag ska göra en fotobok som handlar om sällskapsdjurens betydelse inom vården. Fotoboken ska innehålla både bild och text. Bilderna kommer handla mest om möten mellan djur och människa.

Jag har precis kommit igång och samlar just nu information, och det finns ett par frågor jag har angående just den dokumentära biten och själva fotoboken.

1: Kan några bilder i fotoboken vara i färg, medan andra är svartvita - eller ska alla bilder ha ungefär samma redigering? Vad blir bäst och varför?

2: Har ni några bra tips på hur man får personerna att känna sig bekväma framför kameran? Bara att prata med dem och själv vara ganska lugn, men finns det fler tips?

3: Känner någon till sponsorer som sponsrar fotoböcker likt denna?

Jag blir väldigt glad om det är någon som vet mer om personer och organisationer som har med djurens betydelse inom vården att göra - jag behöver knyta så många kontakter som möjligt, så jag är tacksam över alla tips :)
Först vill jag säga att man får göra precis som man vill, och vill man ha 35 bilder med rosa kolorering och sen en bild klippt som en snöflinga så tycker jag att man ska ha det. Men jag tycker....

1. att alla bilder bör följa samma tema och ha liknande redigering, t.ex. hela boken i svartvitt eller hela boken i färg. Kanske till och med ännu mer specifikt.

2. När jag gick fotokurser och skulle köra porträttfoto så fick jag höra att man skulle ge mycket komplimanger, särskilt om det är en ovan person, typ:

"ja jättebra, perfekt, skitsnyggt, så kan du lyfta upp vänsterarmen där lite bara, ja! Perfekt, det här bli jättesnyggt, du är ju skitduktig på det här, utmärkt...osv..."

3. Vet inte, men det kan ju säkert vara en bra idé att kolla på lite fotoböcker i ungefär samma genre, sedan se vilket förlag som har gett ut boken och ringa dit. Då bör du ha en schysst portfolio såklart.

Lycka till!
 
ANNONS