Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Solnedgång/uppgång

Produkter
(logga in för att koppla)

aceeo

Aktiv medlem
Kanske inte helt rätt forum, men att fotografera solnedgångar och soluppgångar kan ju vara en del av naturfotografering

Min fråga är vart jag kan hitta tider för solupp/nedgångar, för en lite överskådligare framtid än 5 dygnsprognosen.... säg över en månad framöver..... vet att det är olika för olika landsdelar av Sverige, och jag är såklart mest intresserad av Södra Sverige, men det bästa vore ju att hitta någon sida som täcker hela Sverige

// Anders
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Jag kontaktaed observatoriet i Uppsala inför ett speciellt tillfälle. Jag skickade koordinaterna och de svarade med tid och bäring för solens uppgång.
Detta kan bli lite omständigt i långa loppet, men det finns säkrt någon astronomisk kalender på nätet, antinge som tabell eller som program.
 

Johannes-S

Aktiv medlem
GPSer brukar ge solens upp- och nedgång på den plats man är om man letar lite i menyerna.

Johannes
 

HansG

Medlem
Prova ett litet program som heter Ephemeris.
Du hittar det hos Digtial Ligth & Color "http://www.dl-c.com/Temp/" under fliken "download".

Programmet ger dig tid för solens och månens upp- respektive nedgång, för en given plats på jorden. Det följer med ett antal platser med koordinater och det går att lägga till egna.
Det går även att ta fram en tabell med tider för ett antal dagar.
Enkelt & behändigt!
 

Slas

Aktiv medlem
Jag har ochså letat efter den infon, tiderna hittar man ju lite varstans men inte var solen/månen tänker dyka upp.

Vore trevligt om man kunde ha en liten lathund i kameraväskan och tillsammans med en kompass kunna se ungefär var solen dyker fram också, inte bara hur tidigt jag måste kliva upp på morgonen. :)

En GPS brukar kunna berätta var solen befinner sig för tillfället, men jag har inte hittat någon funktion för att den ska berätta var solen befinner sig vid en viss tidpunkt. Sen skulle det kännas skönt att slippa släpa på en till batterislukare också.
 

Slas

Aktiv medlem
Ett annat tips om man sitter hemma och funderar är Google Earth.

Med lite trixande så kan man vicka "kameran" och så ser man både tid och varifrån solen kommer att komma och senare försvinna ner igen..
 
ANNONS