Annons

Canon extender 1,4 + 50mm 1,4?

Produkter
(logga in för att koppla)

SputniQ

Aktiv medlem
Hej!

Nu har jag några frågor om kombination, jag hoppas att ni kluriga människor här kan svara på =)

1. Hur bra funkar det med extender på icke L-serie gluggar? (Har även några L-serie men dock inga II där)
2. Det jag är ute efter är en hyfsat ljus 50mm glugg men vill även kunna komma lite närmare så jag tänkte att man kunde köpa till en extender 1,4x. Eller Finns det någon bättre lösning, idag har jag en 70-200 F2,8 men behöver lite ljusare runt 100mm. (Men behöver ändå en 50 för andra tillfällen)
3. Jag tror att en 2x skulle motverka syftet med att få det ljusare än den jag redan har. Eller?
4. Sista frågan. Hur mycket skiljer sig serie II med III om man bortser i från priset?

Tacksam för svar!
Hälsningar Johan
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Passar inte

Hej!

Nu har jag några frågor om kombination, jag hoppas att ni kluriga människor här kan svara på =)

1. Hur bra funkar det med extender på icke L-serie gluggar? (Har även några L-serie men dock inga II där)
2. Det jag är ute efter är en hyfsat ljus 50mm glugg men vill även kunna komma lite närmare så jag tänkte att man kunde köpa till en extender 1,4x. Eller Finns det någon bättre lösning, idag har jag en 70-200 F2,8 men behöver lite ljusare runt 100mm. (Men behöver ändå en 50 för andra tillfällen)
3. Jag tror att en 2x skulle motverka syftet med att få det ljusare än den jag redan har. Eller?
4. Sista frågan. Hur mycket skiljer sig serie II med III om man bortser i från priset?

Tacksam för svar!
Hälsningar Johan
Canons extendrar passar bara med fasta EF-objektiv längre än 135 mm. Passar heller inte med de flesta 3:e partstillverkade objektiv över huvud taget oavsett brännvid. Passar också till EF 70-200 och EF 100-400.
 

SputniQ

Aktiv medlem
Tack för ditt snabba svar...

Där ser man då var det ju itne mycket att tänka på. Det var ju ett canon objektiv jag tänkt mig men inte på 135mm dock. Har bara några zoom L-serie så jag tänkte ju komplettera med ett fast. Då måste jag tänka om lite.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Du kan istället för Canons 1.4x teleförlängare använda Kenko eller Cosinas motsvarande, dessa går att använda med alla Canon objektiv (de sticker inte utanför EF-specifikationerna). Du får kanske aningen sämre bildkvalitet än med Canons egen teleförlängare.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
2. Det jag är ute efter är en hyfsat ljus 50mm glugg men vill även kunna komma lite närmare så jag tänkte att man kunde köpa till en extender 1,4x. Eller Finns det någon bättre lösning, idag har jag en 70-200 F2,8 men behöver lite ljusare runt 100mm. (Men behöver ändå en 50 för andra tillfällen)
Idén i sig är inte så tokig, alternativet till en teleförlängare är förstås en mellanring, bägge gör att du kommer närmare motivet.

3. Jag tror att en 2x skulle motverka syftet med att få det ljusare än den jag redan har. Eller?
En 2x konverter skulle tillsammans med ett f/1.4 objektiv ge en faktisk bländare på f/2.8, du vinner således inget alls i ljusstyrka.

4. Sista frågan. Hur mycket skiljer sig serie II med III om man bortser i från priset?
Det är det nog få som kan svara på i dagsläget, III:eek:rna har knappt kommit ut på marknaden ännu. Vid presentationen sas dock att dessa främst gjorde nytta på Canons nya supertelen.
 

raincat

Aktiv medlem
Jag tror 50/1.8 + 85/1.8 är en bättre lösning än 50/1.4 + extender för att täcka in de brännvidderna med stor bländare. (85/1.8 är också ett alldeles fantastiskt objektiv, som jag tycker mycket bättre om än mitt 50/1.4)

Angående mellanringar så är de bara användbara för att fota små saker på nära håll, inte att få en (nämnvärt) mer inzoomad bild (om det nu inte är att komma fysiskt nära objektivet som du avser med "komma nära").
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Varför lägga ut 3000-4000 på en extender till 50/1,4 då man får en 85/1,8 eller 100/2,0 med bättre optisk prestanda för samma pris?
 

SputniQ

Aktiv medlem
Tack för många bra ideer..

Kanske bör förtydliga lite mer.
Jag är inte ute efter macro, jag har 2 rena macron redan (100mm och 150mm). Utan det jag i första hand behöver detta till är att ta scenbilder, för i de flesta fall independent teatrar eller pubar. I vissa fall får man inte komma när nog eller att det är för mörkt för F2,8 utan att höja iso för mycket eller få oskärpa.

Det var då jag tänkte att använda ett ljusstarkt fast med extender. eftersom a) jag kan använda extendern till de andra gluggarna jag har. och b) jag skulle vilja ha ett fast 50.

Johan
 

and30ers

Aktiv medlem
En billig Soligor 1.4x Pro Digital AF för Canon brukar finnas hos CyberPhoto för 1.590kr (finns fortfarande till Nikon). Av någon anledning finns den inte kvar i sortimentet ??? värt att försöka hitta en beg för 800-1.100kr innan den är helt borta?

Den funkar med alla EF-objektiv inkl 50/1.4, 85/1.8, 100/2, 100/2.8 Macro USM. Den väger lite och tar ingen plats i väskan, optiskt är den riktigt bra, men att para ihop den med 50:an är inte den bästa lösningen (70mm f/2), då är 85:an ovan mycket bättre val. Soligor 1.4x Pro lär vara lite skarpare än Canon 1.4x I/II i mitten men lite sämre i kanterna, har jag hört...
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
Extender

Tack för många bra ideer..

Kanske bör förtydliga lite mer.
Jag är inte ute efter macro, jag har 2 rena macron redan (100mm och 150mm). Utan det jag i första hand behöver detta till är att ta scenbilder, för i de flesta fall independent teatrar eller pubar. I vissa fall får man inte komma när nog eller att det är för mörkt för F2,8 utan att höja iso för mycket eller få oskärpa.

Det var då jag tänkte att använda ett ljusstarkt fast med extender. eftersom a) jag kan använda extendern till de andra gluggarna jag har. och b) jag skulle vilja ha ett fast 50.

Johan
Jag använder just den kombinationen, Canon 50/1,4 och Soligors 1,4 extender. Funkar utmärkt. Extendern köpt från Cyber för inte så länge sedan, men det verkar, precis som tidigare skribent skriver, inte längre finns i deras sortiment.
 

palwin

Avslutat medlemskap
Jag skulle inte köpa en Canon telekonverter, de är inte värda priset. Just nu använder jag en Kenko Teleplus Pro 300 1.4x DG på alla mina objektiv som 35L och 135L med utmärkt resultat. Jag har haft Canons 1.4x telekonverter tidigare och jämfört med Kenko så är det ingen skillnad i kvalité, en del säger Kenko är bättre. Kenko har bra byggkvalité också och är endast i svart som kan vara en fördel om du har svarta objektiv.

Jag köpte min för ca 1500 kr så den är helt klart prisvärd enligt mig. Kan tillägga att jag köpte den mest för att fota i musiklokaler där 135mm inte räckte till.
 
ANNONS