Annons

Onlinelagring / hårddisk online

Produkter
(logga in för att koppla)

CLP

Avslutat medlemskap
Bjuder också på ett förslag.

"smugmug"
Lite mer än bara lagring, då det finns en hel del användbara funktioner och möjligheter.
Funkar att lägga upp sina högupplösta videos också och skapa både öppna och/eller privata album mm.
Gillar importen till smugmug, då man snabbt importerar ett större antal bilder i ett svep.

Kostar ett par hundringar om man tar det näst påkostade kontot som har det mesta och har obegränsat med utrymme. Inte alls dyrare än att ha ett exklusivare konto här.
Verkar vara en skara fotografer som fixar med "smugmug", och de trycker väl på att de skall försöka se till oss fotografers önskemål mm.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Bjuder på en billig lösning:
Be polaren att ha din hårddisk hos honom och viceversa. Så kan båda vara uppkopplade till varandras nätverk och backa up varandras filer.

/Stefan
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag skulle nog minst ta en UC på företaget innan jag lade ut något på "säker" lagring. Vad händer om de konkar, blir uppköpta etc.? Vad händer med innehållet? Kan någon obehörig komma åt det om företaget förlorar kontrollen? För en tusenlapp om året kan man köpa nya lagringsdiskar varje år om man vill.
Jag är nog lite skeptisk till nätlagring även om man inte har något spännande att lagra.
 

casting

Aktiv medlem
Om man har stora mängder data så kan ju titta på vad en extra hårdisk och ett bankfack kostar att hyra. Det torde vara en variant. Och tiden att hämta, tanka och lämna disken är nog jämförbar med vad det tar att tanka upp massor av Gb...
Annars kan man ju som jag byta tjänst med en kompis om man har lite datakoll, vi har varsin hårdisk stående hos varandra och tankar backup dit.

Edit ser att ni redan föreslagit det sista.
 

Per

Aktiv medlem
För en tusenlapp om året kan man köpa nya lagringsdiskar varje år om man vill.

Nätbackupen fyller en helt annan funktion än den som du kan komma åt genom att köpa extra diskar - man är ju ute efter en lagring som dels sker helt automatiskt (så att det överhuvudtaget blir av i längden..) och dels lagras på en annan plats. Om jag hade något material som skulle kunna betinga väldigt stora värden för andra än mig själv och mina nära så kanske jag skulle fundera över om det verkligen är säkert att skicka iväg det med anledning av sånt du nämner, men för mig överväger nyttan rejält. Dessutom krypteras väl allting först så att det inte ens ska gå att läsa ut av obehöriga, fast jag har ingen aning om hur 100%-igt det skyddet är egentligen.

Att lagra hos en polare som nämnts ovan är förstås en variant, men jag tycker ändå det känns tryggare och stabilare att satsa på en professionell tjänst. (om firman går i putten, nån köper upp servrarna av konkursfövaltaren, och därefter blir miljonär på att sälja min snoriga barnporträtt och suddiga hackspettar så kan jag bara grattulera! :))
 

reboot81

Aktiv medlem
1+1=1

Läste en gång att en bra backuplösning är den som har två skilda lösningar parallellt.
Säg att du har en dator och gör backup till USB-disk eller onlinelagring. Den dagen datorn havererar, och alla bilder _endast_ finns på USB-disk eller onlinelagring, ja då har du inte längre en backup. Då står du där utan redundans.
Hade man däremot kört USB-disk och onlinelagring parallellt och datorn havererar, då har du fortfarande en backup. En olycka kommer sällan ensam.

(Att en lösning, tex onlinetjänst i sin tur har backuper kan hända, men jag ser dem fortfarande som ett lagringsställe.)
 

magnus.tengmo

Aktiv medlem
Kör Mozy idag, och kört i 2 år kanske, men nu har de infört begränsingar på datamängder, innan var det unlimited för 5$ i månaden.
Så provade Crashplan lite som snabbast idag, och det ser ut att vara ett riktigt bra produkt. Kan både backa centralt (online) och mot kompisar och mot andra datorer man har hemma. Gratis så länge man inte backar mot deras tjänst.

Skillnad på en backupprogramvara och köra med EN kopia på USB diskar är att man kan få flera "versioner" av filerna på backupprogramvaran.
 

XizzeriA

Ny medlem
Diino obegränsad backup

Ser att många tar ganska bra betalt för 10Gb, 50Gb, 100GB etc vilket inte är något speciellt i bild-sammanhang...
Har sökt på bl.a. Diino, Storegate, LLS, Amazon, Keepit etc. Verkar som Keepit är överlägsen med med fritt lagringsutrymme för 49 SEK/mån.
Faktum är att Diino ovan erbjuder obegränsad backup (för 495 kr per år). Det är bara själva "fildelningsfunktionen" som är begränsad till 100 Gb. Dvs din backup kan du tyvärr inte komma åt hur som helst och dela med vänner/kollegor, men den kan återställas ifall en disk kraschar. Smidig programvara som begränsar mängden data som måste laddas upp men det har säkert de flesta andra också..
 

Per

Aktiv medlem
Kör Mozy idag, och kört i 2 år kanske, men nu har de infört begränsingar på datamängder, innan var det unlimited för 5$ i månaden.
Ajdå, tråkigt - det hade jag missat.

..fast med tanke på att de nu vill ha $6/månad för 50 GB och $10/månad för 125 GB så känns det ju som en liten tröst att jag förnyade i slutet av september och knöt upp mig för 2 år med tre månader gratis för $5/månad - obegränsat, just nu 400+ GB.. :)

Men om priserna på professionell online-backup börjar dra iväg så blir det ju mer och mer intressant med "kompis-backup" i stället.
 

kibabb

Medlem
Kan rekomendera diino. Har använt det i ca 1 år och har inte haft något problem. Obegrändad backup och 100 gb online lagring. Smidigt klient som täcker de flesta behov och även en iphone app så man kan komma åt online lagringen från mobilen. Kostar 490 kr/år, men när jag testade 1 månad gratis så fick jag 20 % rabatt om jag täcknade ett abonnemang
 

ikonane

Aktiv medlem
Det negativa med Crashplan är att den endast har servrar i USA och de erbjuder att skicka en HDD till en om man har mycket som skall backupas - dock skickar de endast inom USA.

Så mina 250GB står det att det kommer att ta 20-40 dagar att ladda upp .... Men det är väl bara att bita i det sura äpplet. Jag har ändå bara en dator som står på 24/7 så jag laddar upp ifrån den.

Annars har de varit snabba hittils att svara på supporten och har varit trevliga. Jag har 30 dagars gratisprovning nu.
 

pgmj

Aktiv medlem
Om man kan nöja sig med att lagra sina "framkallade" bilder, d.v.s. de som man faktiskt väljer att bearbeta och göra klara för print, så kan man använda sig av Zenfolio eller liknande tjänst. Dit kan man ladda upp TIFF eller JPG för rimliga pengar. Det har såklart andra funktioner än att vara backup, snarare är backupen en bonus.

Men det är ju inget för den som vill backupa allt på datorn. Plåtar man RAW och filmar full HD så finns det nog ingen onlinelagring som blir särskilt smidig. Då är det förmodligen bäst med många hårddiskar och roterande lagring hos vänner.
 
ANNONS