Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M-mount

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Carlström

Aktiv medlem
Är det korrekt uppfattat av mig att leica m, zeiss ikon och Voigtlander range finders delar samma 'mount' så att man kan använda samma optik på alla dessa. Tex en zeiss-glugg på leica m osv.
Jag skulle gärna köra ett range finder system med både digitalt och analogt hus. Nu när leica skall göra en aps-c kanske man har råd med en? Zeiss ikon verkar man ju kunna få för 1000usd och zeiss linser är ju inte fullt så dyra som leica som jag i ärlighetens namn alldrig skulle köpa.

Fö verkar dessa vara out of stock var man än tittar. Görs dom inte längre och är det bara jag och några rika amatörer som bryr sig om detta över huvud taget?

/
Johan
 

Max Welin

Aktiv medlem
Det stämmer, har kameran m-fattning så kan du använda objektiv med m-fattning från Zeiss, Voigtländer eller Leica.

Om du vill ha en digital mätsökare finns även Epson R-D1 som borde finnas att få tag på beg. för en mindre slant än Leica M8. Se info om R-D1 i länk: http://cameraquest.com/Epson-R-D1/_r-d1/index.html

Leica M8 och M8.2 har APS-H storlek på sensorn.
 

palwin

Avslutat medlemskap
Jag har en Zeiss Ikon vilket är en helt underbar kamera och du får betydligt mer för pengarna än om du skulle köpa en Leica. Jag ser ingen anledning att köpa Leica när Zeiss finns. Zeiss Ikon är svår att få tag i Sverige, jag hade tur att hitta en begagnad (betalade 7000 kr för den) men annars rekommenderar jag beställa från England.

Jag köpte mitt Planar 50/2 ZM från Ffordes i England vilket hade ett flertal Zeiss objektiv i lager. Det är inga problem att få tag på Zeiss Ikon eller Zeiss objektiv, bara om du måste köpa den i Sverige.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
En Leica M8 med Voigtländer-objektiv är en relativt billig lösning.

Jag köpte nästan nya Voigtländer-objektiv för 1700 kr styck...
 

Max Welin

Aktiv medlem
Jag har en Zeiss Ikon vilket är en helt underbar kamera och du får betydligt mer för pengarna än om du skulle köpa en Leica. Jag ser ingen anledning att köpa Leica när Zeiss finns. Zeiss Ikon är svår att få tag i Sverige, jag hade tur att hitta en begagnad (betalade 7000 kr för den) men annars rekommenderar jag beställa från England.

Jag köpte mitt Planar 50/2 ZM från Ffordes i England vilket hade ett flertal Zeiss objektiv i lager. Det är inga problem att få tag på Zeiss Ikon eller Zeiss objektiv, bara om du måste köpa den i Sverige.
Och det finns ingen anledning att köpa Zeiss när Voigtländer finns:) Voigtländer Bessa R3 A eller M är dessutom den ända mätsökaren med 1x förstoring. Är själv sugen på en Voigtländer Bessa R3M med deras nya 35mm f1.2. Voigtländer R3M är dock utan framelines för 35mm så du får se hela sökaren som 35mm.
 

palwin

Avslutat medlemskap
Jag var lite sugen på en Voigtländer Bessa men det blev en Zeiss Ikon istället. Det jag gillar mest men Zeiss Ikon är nog sökaren, speciellt för en som mig som använder glasögon. Jag tror de flesta skulle vara lika nöjd med en Voigtländer som en Zeiss eller Leica.
 

Johan Carlström

Aktiv medlem
Den där zeiss ikon verkar ju vara nice. Verkligen... Jag läste nånstans att zeiss sa 2007 att dom skulle göra en digital ikon... Någon som hört nått om det? Vad tror ni leicas aps-c kommer att kosta?
Det vore så najs med en kompakt kamera med optisk bra sökare. Är lite trött på canikons stora plastmonster...
 

matlep

Aktiv medlem
Såg en helt NY Epson r-d1 för 8400 på lpfotos auktion.

http://www.lpfoto.se/index.php?d=AUKTION39SV

Den går på auktion på Söndag tydligen. Lite intresant faktiskt...
8400:- är ju vad den är uppbudad till redan innan auktionen. Den lär ju gå lite högre. Men 6mpix känns lite i torftigaste laget :) Fast den är otroligt cool i övrigt! Men frågan är om den är värd 8000:- En M8 känns som ett mer sansat köp.
 

Bilbo2

Aktiv medlem
Jag håller med.. Men med tanke på att den är helt ny så blir man lite lockad... Jag har haft en, som jag dumt nog sålde.... Sett flera på ebay för runt 14.000 rätt så använda. Grejen är väl att den är ny som gör det extra lockande...
 
ANNONS