Annons

Smuts inuti mitt zoom-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

JonnSchlemayer

Avslutat medlemskap
Hej ni mer erfarna (än mig själv)!

Jag har en D7000 (med rengjord sensor). Så är det besvarat! :)

Men mitt ena zoom-objektiv, 18-105 mm VR, har smuts innanför linsen närmast huset så att säga. Där sitter två prickar en vit och en dammliknande Tror tyvärr att det har varit där sen jag köpte objektivet. Köpte det nytt i USA, juni 2011.

Smutsen som syns på mina foton visar sig som ca 15 gråa fläckar, några är mörkare andra ljusare. Och tyvärr tillräckligt tydliga för att se på kamerans LCD-skärm... Så några av dessa är möjligtvis från de två fläckarna jag kan se, andra är från något annat. Möjligtvis längre in i objektivet?

Jag vet att man kan klona bort det i Photoshop, men det tar en massa onödig tid... Som jag mycket hellre lägger på att fotografera.

Så, kan jag lämna in mitt objektiv för rengöring (så att de plockar isär mitt objektiv. Kommer inte att göra det själv (om någon skulle föreslå det). ;)

Hur mycket rör detta sig om? Någon som vet? Innefattas ej av nikons "clean and..." garanti.

Tacksam för svar!

Mvh Jonn
 
Senast ändrad:

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag vet inte exakt vad det kunde kosta, men om de behöver plocka isär hela objektivet skulle jag gissa på 500-800 kr.

Ring Nikon i Solna eller Lasses kameraservice och fråga, de är de enda verkstäderna som jobbar med Nikon.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Damm i objektivet syns inte i bilderna. Det ligger för långt från skärpeplanet för att synas.
Det är bara smuts på AA-Filtret framför sensorn som ger den effekten. Så du får nog göra ren sensorn bättre.
Om det inte går bort med pensel eller blås så får du använda swabbar och rengöringsvätska.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Även jag misstänker att det inte är objektiets fel. Men du kan ju förstås överyga oss om annat! Montera upp kameran på stativ, ta en bild på minsta bländare mot något ljust och jämnbelyst (himlen t.ex) med två olika objektiv, se om det blir någon skillnad på smutset.
 

Przemek

Aktiv medlem
Det underlättar alltid om du lägger upp en bild eller ger oss en länk till en bild där problemet syns så blir det lättare att bedöma vad det kan handla om.
 

Fogel70

Aktiv medlem
Det är inte helt ovanligt att mekaniken i kamerorna har fått lite mycket olja så det kan stänka och bilda fläckar på sensorn.

Det tycks också finnas en del som klagar på detta hos D7000.
 
ANNONS