Annons

Att ge ut RAW-filer

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Vänd på det istället. Det är en grymt billig utbildning! Så billig att den istället ger avkastning medan man studerar.
Någon hade en fin uträkning hur man skulle ta betalt för att kunna leva det man pysslar med. Räknade ut och såg att vissa fick 800 kr/h. Jag fick en annan!



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

Tobber

Aktiv medlem
Förr fick man ju med negativen ,när man framkallade foton,vad är annorlunda med eran verksamhet ?
Negativen kunde man ju skicka till olika företag och få dom framkallade
Är det inte lika lätt att redigera en levererad jpeg ,för kunden
Och vad gör ni med alla dessa rawbilder som ni tar för kundens räkning,slänger eller sparar ni dom,ni måste ha en h-vetes massa gigabyte
Hur hadde ni gjort för x antal år sedan när digitalkameran inte fanns ,skulle ni bara ha levererat pappersbilder och sparat negativen
Om jag anlitade en fotograf till mitt bröllop och betalade dyra pengar.så skulle jag absolut vilja ha rawbilderna
Det är ju ett digitalt negativ,förstår inte vad det är som blivit så krångligt helt plötsligt
Känns som om raw snarare är en religion ,istället för en bild från en sensor

Tobbe
 

afe

Aktiv medlem
Förr fick man ju med negativen ,när man framkallade foton,vad är annorlunda med eran verksamhet ?
Negativen kunde man ju skicka till olika företag och få dom framkallade
Är det inte lika lätt att redigera en levererad jpeg ,för kunden
Och vad gör ni med alla dessa rawbilder som ni tar för kundens räkning,slänger eller sparar ni dom,ni måste ha en h-vetes massa gigabyte
Hur hadde ni gjort för x antal år sedan när digitalkameran inte fanns ,skulle ni bara ha levererat pappersbilder och sparat negativen
Om jag anlitade en fotograf till mitt bröllop och betalade dyra pengar.så skulle jag absolut vilja ha rawbilderna
Det är ju ett digitalt negativ,förstår inte vad det är som blivit så krångligt helt plötsligt
Känns som om raw snarare är en religion ,istället för en bild från en sensor

Tobbe
Nu jämför du äpplen med potatisar. Självklart fick (och får) man sina egna negativ efter framkallningen. Jag känner dock inte till någon yrkesfotograf som lämnade från sig sina negativ på den analoga tiden.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Känns helt plötsligt väldigt rätt att man inte gör bröllop
Hela denna diskussionen är en icke-diskussion i andra genres
 

snap01

Aktiv medlem
Vänd på det istället. Det är en grymt billig utbildning! Så billig att den istället ger avkastning medan man studerar.
Någon hade en fin uträkning hur man skulle ta betalt för att kunna leva det man pysslar med. Räknade ut och såg att vissa fick 800 kr/h. Jag fick en annan!



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
vad heter din firma?
det blir väl ingen större avkastning på 63 kr timmen?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
???? Om man arbetar 100 % och under dessa 100 % utgör 50% endast närvaro så har man 4 timmar att stirra och extrajobbar på helger under sommaren varav heldagsuppdrag utgör 8 timmar utan att träffa kunderna och 2 timmars efterarbete ger alltså INTE 63 kr i timmen!

Dvs enbart tiden för uppdraget är över 500 kr i timmen för heldagsuppdrag medan de mindre paketen utgör 1000 kr i timmen och efterarbete görs under normalarbetstid.

Det dumma är att när alla räknar ut hur mkt man ska ta för bröllop så räknar de att man endast lever på detta. Jag däremot räknar det som extraknäck även om det inte blir så många bröllop och tiden jag lägger ner på redigering och kundkontakt gör jag alltså under normal arbetstid då tid finnes och det finns!

Hade jag räknat jur många bröllop jag tar per år så skulle en heldagsuppdrag kosta 200 000 kr! Orimligt kupp och då blir det inga bröllop alls.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

snap01

Aktiv medlem
du menar att din heldags bröllops fotografering är 8 timmar o att du redigerar o ställer alla bilderna på två timmar? Hur många bilder brukar du lämna från ett heldags bröllop? Om man räknar all tid för en heldags uppdrag så brukar det hamna på minst 20 timmar, om vi tar en välkänd bröllops fotograf (jonas peterson) så lägger han ner 35-40 timmar totaltid på en heldagsuppdrag. Du kanske är blixtsnabb eller så är vi andra kanske långsamma.
när du skriver detta så fattar jag inget vad menar du med detta?

Om man arbetar 100 % och under dessa 100 % utgör 50% endast närvaro så har man 4 timmar att stirra och extrajobbar på helger under sommaren varav heldagsuppdrag utgör 8 timmar utan att träffa kunderna och 2 timmars efterarbete


alltså
du fotar i 8 timmar, du redigerar i 2 timmar, tiden som du träffar kunderna vid minst 2 tillfällen räknas inte för att du är 50% närvarande? gäller det även resan dit hem?
jag har aldrig sett någon erbjuda foto för en heldag för 5000 kr inkl alla rättigheter,bilder, varför är du tvungen att göra det så billigt? får du inga uppdrag annars?
 

snap01

Aktiv medlem
???? Om man arbetar 100 % och under dessa 100 % utgör 50% endast närvaro så har man 4 timmar att stirra och extrajobbar på helger under sommaren varav heldagsuppdrag utgör 8 timmar utan att träffa kunderna och 2 timmars efterarbete ger alltså INTE 63 kr i timmen!

Dvs enbart tiden för uppdraget är över 500 kr i timmen för heldagsuppdrag medan de mindre paketen utgör 1000 kr i timmen och efterarbete görs under normalarbetstid.

Det dumma är att när alla räknar ut hur mkt man ska ta för bröllop så räknar de att man endast lever på detta. Jag däremot räknar det som extraknäck även om det inte blir så många bröllop och tiden jag lägger ner på redigering och kundkontakt gör jag alltså under normal arbetstid då tid finnes och det finns!

Hade jag räknat jur många bröllop jag tar per år så skulle en heldagsuppdrag kosta 200 000 kr! Orimligt kupp och då blir det inga bröllop alls.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se



sedan i ärlighetens namn så tycker jag du har bra klass på dina bilder o tror att du skulle få lika mycket jobb även om du tog 10000 för en heldag som är riktigt billigt även det speciellt med alla bilder som ingår.
 

KGS

Aktiv medlem
Passar mig alldeles utmärkt, jag har inget behov att ha kunder som är ute efter mina rawfiler/negativ. De kunder kan du få ta så slipper jag dem. :)

Jag gör hellre något roligare jobb där jag får behålla det som är mitt. Och skulle det vara så att det inte blir fler jobb för mig så kommer jag inte gråta för det. Jag har mat för dagen och krig slipper jag så inte ska jag klaga. Men avtala bort eller sälja mina rawfiler/negativ det kommer jag aldrig göra, inte ens om det skulle bli lag på det.
Tack :)

I dagens värld är det väldigt lätt att behålla det som är mitt, samtidigt som kunden får det som är sitt. T o m om det är exakt samma sak. Det var svårare på negativens tid. En del verkar inte ha lämnat den tiden än.

Originalen till mina egna bröllopsfoton brann för övrigt upp i samband med en brand i Viksjö Centrum, tänk vad bra om fotografen och jag haft varsin uppsättning.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
du menar att din heldags bröllops fotografering är 8 timmar o att du redigerar o ställer alla bilderna på två timmar? Hur många bilder brukar du lämna från ett heldags bröllop? Om man räknar all tid för en heldags uppdrag så brukar det hamna på minst 20 timmar, om vi tar en välkänd bröllops fotograf (jonas peterson) så lägger han ner 35-40 timmar totaltid på en heldagsuppdrag. Du kanske är blixtsnabb eller så är vi andra kanske långsamma.
när du skriver detta så fattar jag inget vad menar du med detta?

Om man arbetar 100 % och under dessa 100 % utgör 50% endast närvaro så har man 4 timmar att stirra och extrajobbar på helger under sommaren varav heldagsuppdrag utgör 8 timmar utan att träffa kunderna och 2 timmars efterarbete


alltså
du fotar i 8 timmar, du redigerar i 2 timmar, tiden som du träffar kunderna vid minst 2 tillfällen räknas inte för att du är 50% närvarande? gäller det även resan dit hem?
jag har aldrig sett någon erbjuda foto för en heldag för 5000 kr inkl alla rättigheter,bilder, varför är du tvungen att göra det så billigt? får du inga uppdrag annars?
Jag ser mitt bröllopsfotograferande som en del av min utbildning. Därav priserna. Ungefär som att gå till en frisörskapraktikant.
Nästa år kommer jag revidera min prislista.

Nej jag träffar aldrig mina kunder innan. Allt sker via tfn eller epost.
Heldag och festfotografering tycker jag själv är dåligt betalt per timme gentemot mina andra paket, men det har att göra med att ingen väljer detta om det hade kostat lika mkt per timme. Inte lika priotioterat. Så dessa paket kommer se helt annorlunda ut nästa år.

Japp, aktiv tid jag ägnar mig åt efterarbetet är npg 2 timmar. Passivt kanske 30 timmar.
Det handlar om arbetsflöde och genvägar och att inte lägga för mkt tid på sånt som kunden inte lägger märke till.
Bilder jag lagt ut för visning är mer jobb nerlagt och hade jag lagt ner lika mkt jobb som de som brudparen får så hade jag nog kommit upp i den tidsåtgången som du nämner.

Hemligheten är att hitta den kvalité som de betalat för utan att de lägger märke till detaljerna, men som ändå skiner den stil jag visar upp. Har man dessutom en drös presets i LR som lagt ner timmar att fixa, batcher i PS samt inte fotograferar 10.000 dåliga bilder utan 300 bra direkt (rätt komposition, exponerad, ect etc) så behöver efterarbetet inte ta så lång tid.

Nu ska jag i forum inte säga hur jag jobbar men ponera så här.

En entreprenör äger en fotobutik och säljer utrustning och erbjuder framkallning och körkortsfotografering. Rusningstiden är vid lunch och efter 15.00. Under tiden har man en massa dötid för att kunna ta emot inkommande kunder.
Är man effektiv så kan man redigera enstaka foton då och då.
Man jobbat 100 % och försöker extraknäcka och lära sig fotografera en viss genre på helgerna.
Man kan inte ta 100 % betalt för man har varken erfarenhet utbildning eller utrustning.

Vem vill klippa sig hos en frisör inför ett bröllop som inte varken har utbildning, utrustning, lokal eller erfarenhet? Inte jag iaf. När denne som går utbildning är färdig och fått ditt diplom så kommer denne person ta mer betalt och ju ju bättre man blir på att klippa desto dyrare blir denne. Ju mer känd desto dyrare utrustning,lokal och läge köper man och det visar sig öven på priserna. Men det gör inget då man är en erkänd frisör och man vet att man får vad man betalr för nu har frsören fin utrustning, färdigutbildad, erfaren, bra lokaler, fint rykte etc.

Detsamma bör gälla fotografer! Tyvärr tycker de flesta inte det utan bröllopsfotografering kan ingen göra utan att ta betalt enligt kartellen som sagt att man praxis ska ta betalt 30.000 kr för en heldag oavsett hur man jobbar.

/Stefan
 

gorse

Aktiv medlem
Debatten har tagit sån fart att jag vet inte längre om vi andra amatör och hobbyfotografer längre ens är med. Min uppfattning om att lämna ifrån sig rå-filer är fortfarande att mitt råmatrial är så dåligt att jag inte vill att nån skall se det. Det är snett och vint, felexponerat och suddigt på alla möjliga vis, prickar av skit på sensorn, slagskuggor och motljus. Det mesta behöver kroppas och rätas upp, justeras och de värsta blämmorna klickas med plåsterverktyget. Jag tror ta mig tusan inte många bilder ser så värst bra ut direkt ur kameran, men det är skapligt matrial att knopa med i det digitala mörkrummet och jag tycker själv slutresultet blir rätt hyggligt när jag är klar. Men rå-bilderna vill jag inte visa fär nån.
Ni som försörjer er på foto, är verkligen rå-matralet så bra att det ser proffsfoto ut direkt på displayen på kameran? I så fall ytterligare ett skäl till varför det är värt att betala för en som kan det här med foto om det är särskilda arrangemang.
 

snap01

Aktiv medlem
Jag ser mitt bröllopsfotograferande som en del av min utbildning. Därav priserna. Ungefär som att gå till en frisörskapraktikant.
Nästa år kommer jag revidera min prislista.

Nej jag träffar aldrig mina kunder innan. Allt sker via tfn eller epost.
Heldag och festfotografering tycker jag själv är dåligt betalt per timme gentemot mina andra paket, men det har att göra med att ingen väljer detta om det hade kostat lika mkt per timme. Inte lika priotioterat. Så dessa paket kommer se helt annorlunda ut nästa år.

Japp, aktiv tid jag ägnar mig åt efterarbetet är npg 2 timmar. Passivt kanske 30 timmar.
Det handlar om arbetsflöde och genvägar och att inte lägga för mkt tid på sånt som kunden inte lägger märke till.
Bilder jag lagt ut för visning är mer jobb nerlagt och hade jag lagt ner lika mkt jobb som de som brudparen får så hade jag nog kommit upp i den tidsåtgången som du nämner.

Hemligheten är att hitta den kvalité som de betalat för utan att de lägger märke till detaljerna, men som ändå skiner den stil jag visar upp. Har man dessutom en drös presets i LR som lagt ner timmar att fixa, batcher i PS samt inte fotograferar 10.000 dåliga bilder utan 300 bra direkt (rätt komposition, exponerad, ect etc) så behöver efterarbetet inte ta så lång tid.

Nu ska jag i forum inte säga hur jag jobbar men ponera så här.

En entreprenör äger en fotobutik och säljer utrustning och erbjuder framkallning och körkortsfotografering. Rusningstiden är vid lunch och efter 15.00. Under tiden har man en massa dötid för att kunna ta emot inkommande kunder.
Är man effektiv så kan man redigera enstaka foton då och då.
Man jobbat 100 % och försöker extraknäcka och lära sig fotografera en viss genre på helgerna.
Man kan inte ta 100 % betalt för man har varken erfarenhet utbildning eller utrustning.

Vem vill klippa sig hos en frisör inför ett bröllop som inte varken har utbildning, utrustning, lokal eller erfarenhet? Inte jag iaf. När denne som går utbildning är färdig och fått ditt diplom så kommer denne person ta mer betalt och ju ju bättre man blir på att klippa desto dyrare blir denne. Ju mer känd desto dyrare utrustning,lokal och läge köper man och det visar sig öven på priserna. Men det gör inget då man är en erkänd frisör och man vet att man får vad man betalr för nu har frsören fin utrustning, färdigutbildad, erfaren, bra lokaler, fint rykte etc.

Detsamma bör gälla fotografer! Tyvärr tycker de flesta inte det utan bröllopsfotografering kan ingen göra utan att ta betalt enligt kartellen som sagt att man praxis ska ta betalt 30.000 kr för en heldag oavsett hur man jobbar.

/Stefan
brukar roa mig med att kolla omsättning på kollegor, men jag hittar inget bolag på dig? Vad heter din firma?
Jag omsätter rätt ok o lever bara på fotograferingen sedan många år.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
brukar roa mig med att kolla omsättning på kollegor, men jag hittar inget bolag på dig? Vad heter din firma?
Jag omsätter rätt ok o lever bara på fotograferingen sedan många år.
Bra för dig. Önskar jag kommer dit någon gång ;)
Omsätter 10.000 kr per år och allt går att köpa ny utrustning.

/Stefan
 

Karl2

Aktiv medlem
Råbilder eller inte är helt ett avtal mellan kund och fotograf. Man skulle ju önska att fotografen behåller råbilderna i evigheter och säljer bara namnstämplade papperskopior. Kan inte fotografen garantera kopior efter något år, anser jag det vara helt ok. att sälja kopia av råkopiorna och kanske också i jpg format om det finns sådana. Missbrukas bilderna på något sätt är det bara att begära skadestånd.

Det finns också missbruk andra vägen, då fotografen dött och negativen skänkts till något museum och man börjar plötsligt se sina förfäder i allehanda kalendrar. Fotografier, som bekostats av ens föräldrar och där man till och med kan se sig själv som kulturföremål.
 

nivas

Aktiv medlem
Om jag skulle leja in en betald fotograf till mitt bröllop skulle jag vilja ha följande leverans:
- en mapp med 30-50 utvalda bildbehandlade jpeg
- en mapp med alla raw-original förutom bom och felfokus

Jag vet ju att merkostnaden för fotografen att leverera raw är minimal (1-2 extra dvd-skivor) så det skulle för min del knappt ens vara en fråga om prisförhandling. Sen är det helt och hållet upp till fotografen om hen vill ta uppdraget eller inte och leverera produkten som jag som kund vill köpa.

Så vad ska jag med raw'arna till? Jo, om 3-10 år har raw-konverterarna utvecklats ytterligare och det går vid behov att dra fram ännu bättre resultat från de heliga originalen.
 

blaufish

Aktiv medlem
Jag hade också velat ha RAW bilder från ett fotojobb jag betalat. Innan jag sett denna tråden hade jag inte ens förväntat mig att det skulle kunna bli en diskussion om saken.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
En underbar debatt [...]

Ett annat exempel är min fru som i det fallet är min bästa fotomodel. Vi har haft hundratals olika fotosessioner, och min erfarenhet ut av det är oavsett hur längre jag sitter och redigerar mina/hennes bilder, gör hon om dessa på sin datorn i en enkel fotoredigerings programmet från Google. :)))

Smaken som baken.

[...]

Ha en fortsatt trevlig kväll.

/ Steve
Fiffigt är att Picasa - helt automatiskt - lägger till sig själv i filens metadata (EXIF) som AUTHOR. Google anser alltså att de inprogrammerade förbättringsalgoritmer som finns i programvaran är att likställa med konstnärlig kompetens.
Och när det nu står Picasa som delaktig skapare av verket så behöver ju varken fotograf eller redigerare skämmas över eventuellt klantigt hanterade bilder. All skuld kan läggas på Google. Alla nöjda och glada.

Petter ...
 
ANNONS