Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
Det går att se från ISO 6400 men då är det ytters lite, Det är inte extern inkommande ljus, det finns även när jag stängde in mig i ett mörkt rum.
Då är det som sagt knappast ljusläckage. Möjligen i så fall någonting av det som lyser i sökaren (i och med att det uppstår där det gör). Min gissning är att det är någon komponent som stör sensorn, men det är förstås också illa.

Hur blir det om du kör i LV? Då är väl inget tänt i sökaren som kan störa.
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Då är det som sagt knappast ljusläckage. Möjligen i så fall någonting av det som lyser i sökaren (i och med att det uppstår där det gör). Min gissning är att det är någon komponent som stör sensorn, men det är förstås också illa.

Hur blir det om du kör i LV? Då är väl inget tänt i sökaren som kan störa.
Det syns i LV oxå...Som sagt, troligen något som stör. Det är ingen skillnad på olika exponeringstider.

Intressant om det bara är mitt ex eller om det finns på flera, hoppas bara att det är mitt ex, då går det ju lätt att fixa
 

afe

Aktiv medlem
Kan förstås vara ett måndagsex - det förekommer ju i alla världar. Verkar vara en bra kamera annars, och jag misstänker att det där felet inte är så lätt att upptäcka :)
 

snap01

Aktiv medlem
Några dagar med min och jag älskar den redan =) MEN det är en stor omställning när man kommer från nikon, och idag fick jag köpte jag ett helt nytt 50 1.4 till den också =) 3100:- ny i butik, inte illa, har bara en fråga.. När jag försöker ändra på brusreduceringen i menyn så funkar det inte, där det står hög,normal och standard. Vet inte vad jag gör för fel! Här är min älskling.
kan bara hålla med om att det är en stor omställning från Nikon till canon för med canon så går allt åt rätt håll ;-) Jag har faktiskt alltid gillat meny systemet bättre på canon än Nikon samt greppet är betydligt bättre än på min D800 som känns kort o avhugget o med tunga gluggar på så känns kameran väldigt rumphuggen på vänster sida. Däremot så är jag riktigt nöjd med bildkvaliten från D800.
Finns det verkligen ingen med en ny 5 som skulle vilja testa den mot min D800 ett test där vi tar ut printar o skickar bilderna på analys till tex Joakim o risedal om dom har tid ;-) Nu är min vecka totalt sönder bombad med jobb tom fredag efter det så kan vi köra. Grattis till din nya kamera :)
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Kan förstås vara ett måndagsex - det förekommer ju i alla världar. Verkar vara en bra kamera annars, och jag misstänker att det där felet inte är så lätt att upptäcka :)
Vi får se i morgon om det bara är mitt ex, andra kommer nog att testa sina kameror nu när jag hittat mitt fel.

Jag har ju använt kameran några dagar utan att se det, syns ju bara på mycket höga iso, jag satt bara i soffan och lekte med kamera och upptäckte det. Det syns mycket väl på bakre displayen så det är lätt att kolla.
 

LEE Cordon Bleu

Aktiv medlem
kan bara hålla med om att det är en stor omställning från Nikon till canon för med canon så går allt åt rätt håll ;-) Jag har faktiskt alltid gillat meny systemet bättre på canon än Nikon samt greppet är betydligt bättre än på min D800 som känns kort o avhugget o med tunga gluggar på så känns kameran väldigt rumphuggen på vänster sida. Däremot så är jag riktigt nöjd med bildkvaliten från D800.
Finns det verkligen ingen med en ny 5 som skulle vilja testa den mot min D800 ett test där vi tar ut printar o skickar bilderna på analys till tex Joakim o risedal om dom har tid ;-) Nu är min vecka totalt sönder bombad med jobb tom fredag efter det så kan vi köra. Grattis till din nya kamera :)
Ja greppet kändes lite fel när lillfingret inte fick plats på D800.
Men det kan fixas med ett batterigrepp. Men att vänta gör ingen glad och att hoppa till en 5D3 som inte har inbyggd blixt eller kan köra i cropläge som D800 gör mig inte till en framtida nöjd stå kvar hos Canon ägare. Sedan vet jag inte om skillnaden i bild kvalité skulle ge mig fördelar åt ena eller andra hållet. Tyckte faktiskt att bildens kontrast såg bättre ut i en jämförelse här tidigare hos 5D3:an fast vid in zoomning så framträdde detaljerna bättre hos D800.

JAG ÄR KLUVEN NU men jag sitter inte i sjön och fryser så 7D får hänga med ett tag till tills jag tar steget och byter till VAD ?

Mvh,/LEE
 

phool

Aktiv medlem
kan bara hålla med om att det är en stor omställning från Nikon till canon för med canon så går allt åt rätt håll ;-) Jag har faktiskt alltid gillat meny systemet bättre på canon än Nikon samt greppet är betydligt bättre än på min D800 som känns kort o avhugget o med tunga gluggar på så känns kameran väldigt rumphuggen på vänster sida. Däremot så är jag riktigt nöjd med bildkvaliten från D800.
Finns det verkligen ingen med en ny 5 som skulle vilja testa den mot min D800 ett test där vi tar ut printar o skickar bilderna på analys till tex Joakim o risedal om dom har tid ;-) Nu är min vecka totalt sönder bombad med jobb tom fredag efter det så kan vi köra. Grattis till din nya kamera :)
Tack så mycket Ove :) jag har redan grattat dig till din D800 men jag gör det igen ändå! Ja just nu försöker jag bara lära mig kameran, och det tar lite längre tid en ett par timmar som jag hade som mål =P och visst har D800 fantastisk bildkvalite, det säger man inte emot. Denna är inte heller så dum ;-) jag kan lätt tänka mig att göra ett test när du har tid nån gång. Vi står och tar lite bilder på brewdarna på Södermalm så får Mikael och Joakim lite bilder att analysera och dregla över :)
 

afe

Aktiv medlem
Mjo, fast borde inte vara displayen som läcker (eller nåt annat i totalt mörker). Displayen sitter på fel sida av kameran för att det ska bli fel där.

Verkar dock som sagt som att problemet finns för fler, oavsett dess ursprung. Gissningsvis har det med konstrukitonen av hårdvaran att göra, och går möjligen att kompensera för i mjukvara - det blir dock knappast optimalt i så fall. Vi lär får höra mer om detta :)
 

phool

Aktiv medlem
Går det verkligen att dra några slutsatser om detta ännu? Om detta är ett generellt problem, och om det alltid uppstår på höga ISO?

I så fall tycker jag synd om Phool som nyss ondgjorde sig över Nikons kvalitetskontroll :D
Det är ju i så fall bara ett fel ;-)
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det syns i LV oxå...Som sagt, troligen något som stör. Det är ingen skillnad på olika exponeringstider.

Intressant om det bara är mitt ex eller om det finns på flera, hoppas bara att det är mitt ex, då går det ju lätt att fixa
Utläsningsvärme. Sensorn blir ojämnt varm eftersom det sitter diverse saker på olika ställen runt sensorplattan - detta påverkar en hel rad saker. Bland annat påverkas den absoluta svartpunkten, och det är det man ser i hörnet här. Svartpunkten, dvs signalen som avges när sensorn inte träffas av något ljus alls lyfter lite med värme. Lägger man sedan på en vitbalansering på detta höjs blått och rött mer än grönt, och då får man ett violett hörn.

Jag vet inte om jag skulle kalla det för ett "fel" egentligen, en mindre konstruktionsmiss kanske - dåligt planerad avkylningsyta. Tyvärr går denna avkylningsyta inte att planera "rätt" längre, eftersom sensorn måste kunna videofilma också - då förändras kylbehoven drastiskt, och inte helt lika för alla platser på sensorn.
 

Esoj

Aktiv medlem
Jisses, sen när har 5d III bilder över 12800 blivit användbara ?? tydligen nu : ))

Här är en på iso12800 inga problem
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag skulle kalla det för ett "fel" egentligen, en mindre konstruktionsmiss kanske - dåligt planerad avkylningsyta. Tyvärr går denna avkylningsyta inte att planera "rätt" längre, eftersom sensorn måste kunna videofilma också - då förändras kylbehoven drastiskt, och inte helt lika för alla platser på sensorn.
Således inget ljusläckage, vilket jag också var inne på. Tur att det finns folk som har koll på hur sånt här hänger ihop och inte bara gissar som jag :)
 
ANNONS