Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)

snap01

Aktiv medlem
Och så tycker vissa här att du är så bra på att testa och rättvis pga du har båda märkena...när det ända du kommer med är brister på Canon, finns hur mycket som helst brister på nya 800d, men då kniper du igen som vanligt och du ska kallas rättvis, HA ! Stor märkesfreak inget annat, som gör allt för predika om signalbrus med allt vad det innebär, många fejkade konton och nu din dotters konto här på fs, man får frågar sig var signalbruset egentligen finns??


Mycket Glad fortsättning på påsken
Ok om det finns hur mycket brister som helst på D800 så kan ju du börja med att tala om dom, jag har haft kameran i två veckor o har inte märkt av några störande brister. Vad har du upptäckt? har du ens kameran?
Vad jag vet så har risedal kört canon i många år men om man kan ta fram svaga sidor på sitt (märke) så är man ingen kamera freak. Jag fick samma klagomål när jag tog upp brister på 14-24 o fick höra att jag var canon fan boy då. Jag har kört bägge märkena i 4 år samtidigt o vilken man tycker bäst om är en smaksak.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det är nog nån som ska minska på festandet iaf, hoppas du är nyss inkommen utifrån eller nåt. Tangentbordsonykterhet är ok om man har skaffat fyllan på annat ställe (än ensam framför datorn). Vill du antyda nåt är det väl bättre du tar det direkt med AnnaR, eller anmäler inläggen.

PS - hon kör Canon, precis som far sin - bara en upplysning... DS

Kritik mot D800 kommer, och det ganska snart... Eftersom den kommer finnas ute i ett ganska stort antal fler exemplar än Canon 5D3 inom det allra snaraste. Kritik mot en D800E kommer förhoppningsvis den 13:e...

[edit - flickans verkliga namn struket]
 

phool

Aktiv medlem
Men hur blir det här nu då tro? Kommer vi att få skicka in våra kameror eller kan en ny firmware fixa det här?
 

snap01

Aktiv medlem
Och så tycker vissa här att du är så bra på att testa och rättvis pga du har båda märkena...när det ända du kommer med är brister på Canon, finns hur mycket som helst brister på nya 800d, men då kniper du igen som vanligt och du ska kallas rättvis, HA ! Stor märkesfreak inget annat, som gör allt för predika om signalbrus med allt vad det innebär, många fejkade konton och nu din dotters konto här på fs, man får frågar sig var signalbruset egentligen finns??


Mycket Glad fortsättning på påsken
om man kollar igenom dina inlägg så är det rätt lätt att se att du har fastnat i fan boy träsket ;-)
känns det jobbigt om någon tar ut negativa saker om canon ;-) Var glad för din kamera den blir inte sämre för att någon tar upp något negativt, ingen optik eller kamera är perfekt man får stå ut med vissa brister oavsett märke svårare än så är det inte. Glad påsk
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Men hur blir det här nu då tro? Kommer vi att få skicka in våra kameror eller kan en ny firmware fixa det här?
Det går nog inte, eftersom kameran ju inte vet hur varm den är...
Den mäter värmen via de maskade pixlarna i långsidorna, men då får man ju ett genomsnitt av värmen "på höjden" genom sensorn. Är det bara ett litet avsnitt som är varmare syns detta ju inte på genomsnittet.

Det dom kan göra är att släppa en ny DPP-uppdatering, men det hjälper ju inte så många. Eller så får man använda en liknande "cornerfix" som Leica-användarna gör. Men då måste man steget om DNG.
 

snap01

Aktiv medlem
Det är nog nån som ska minska på festandet iaf, hoppas du är nyss inkommen utifrån eller nåt. Tangentbordsonykterhet är ok om man har skaffat fyllan på annat ställe (än ensam framför datorn). Vill du antyda nåt är det väl bättre du tar det direkt med AnnaR, eller anmäler inläggen.

PS - hon kör Canon, precis som far sin - bara en upplysning... DS

Kritik mot D800 kommer, och det ganska snart... Eftersom den kommer finnas ute i ett ganska stort antal fler exemplar än Canon 5D3 inom det allra snaraste. Kritik mot en D800E kommer förhoppningsvis den 13:e...

[edit - flickans verkliga namn struket]
ljusläckaget är det verkligen ett synligt problem på vanliga bilder? kör man en normal kvällsbild syns det då? för mig är överdrivet dragande i bilder för att leta fel sällan ett problem eftersom man vid normalt fotograferande aldrig kommer märka det. Att leta bandning i 400% är sällan ett problem som skulle synas, för mig blir det först ett problem om det syns på tryckt bild,print etc
 

phool

Aktiv medlem
Nån får gärna svara på inlägg #1588 när ni har mer information sen :) Nu är det dags att städa undan på bordet lite ser jag hihi.
 

afe

Aktiv medlem
Nån får gärna svara på inlägg #1588 när ni har mer information sen :) Nu är det dags att städa undan på bordet lite ser jag hihi.
Du lär nog få veta om det är ett verkligt problem eller inte. Återskapningsbart verkar det åtminstone vara, men det spelar kanske inte så stor roll för de som inte använder extrema ISO-tal :)
 

phool

Aktiv medlem
Du lär nog få veta om det är ett verkligt problem eller inte. Återskapningsbart verkar det åtminstone vara, men det spelar kanske inte så stor roll för de som inte använder extrema ISO-tal :)
Ska jag vara ärlig så vill jag kunna använda iso 12800 utan problem. Nu har jag inte testat, men finns fenomenet på 12800 också så hoppas jag att Canon fixar problemet. Jag älskar kameran och den här kameran är ju gjord för bland annat högiso.
 

Apkatt

Aktiv medlem
Ontopic: Jag hoppas att Canon tar tag i både läkage-problemet och lila hörn vid hög ISO-problemet och inte ignorerar detta.

Offtopic: Hur gamla är folk på detta forum? Vissa beter sig som ett gäng tolvåringar. I den här tråden diskuteras 5D Mark III och hur denna kamera presterar, båda bra och dåliga saker. D800 har INGENTING i denna tråd att göra, spelar ingen roll hur bra den presterar jämfört med 5D Mark III - denna tråd handlar inte om det. Det finns ett VS-forum för detta. Fanboys och tolvåringarna (ni vet vilka ni är) kan fortsätta bråket där eller växa upp! Ni är vuxna människor, ni kanske ska börja bete er som det?
 

Forslund

Aktiv medlem
Förstärkt i PS. Tur att man är CPS Platina, undra om dom fixar det på två dagar eller hur dom ska få fram en låne MKIII :)
Du får ingen mk 3 utan en "motsvarande":). mk2 eller 1dIV. Kameran finns inte heller hos reperatören, dom beställer en när dom ser att det kommer dra ut på tiden. FÖr mig tog det 1.5 veckor att få en utbytes..
 

MrDip

Aktiv medlem
Ser hörnet på dom flesta mörkare bilder tagna vid 25.600, kan inte hitta någon med 12.800, ännu.
Ska bli spännande att se om och i så fall hur dom löser detta. Får lämna utrymme för crop så länge.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Jag har kollat min också nu och jodå, på max ISO syns det lite lila i hörnet, på 25600 kan man se det om man förstärker mättnad och kontrast. Finns även på ISO 12800 men då måste man fota en jämn yta och tokdra i spakarna för att se en antydan.

Ser detta som ett ickeproblem för mig som väldigt sällan kommer använda ISO över 12800, även om man gör det så är det inget som förstör bilden. Det är ett litet område ute i hörnet som lätt kan beskäras bort om det någonsin skulle behövas.
 
Senast ändrad:

Rommel

Avslutat medlemskap
Ontopic: Jag hoppas att Canon tar tag i både läkage-problemet och lila hörn vid hög ISO-problemet och inte ignorerar detta.

Offtopic: Hur gamla är folk på detta forum? Vissa beter sig som ett gäng tolvåringar. I den här tråden diskuteras 5D Mark III och hur denna kamera presterar, båda bra och dåliga saker. D800 har INGENTING i denna tråd att göra, spelar ingen roll hur bra den presterar jämfört med 5D Mark III - denna tråd handlar inte om det. Det finns ett VS-forum för detta. Fanboys och tolvåringarna (ni vet vilka ni är) kan fortsätta bråket där eller växa upp! Ni är vuxna människor, ni kanske ska börja bete er som det?
Håller med fullständigt. Många "kunniga" vinklar saker fel och skriver negativa saker istället för att se styrkor och framhäva dessa. Egenskaper kan vara sämre än föregångaren/konkurrenten men dessa proffs lyfter inte upp nåt positivt utan vräker ur sig allt som de anser är fel.
Synd att ha en sån livsåskådning.
Enda felet med med mk3 är väl det som nu många rapporterar in, dvs ljusläckan!
Varken att DR är sämre än blablabla eller bruset enbart är förbättrat 0,5 steg än blablabla är INTE fel, utan en förbättring gentemot blablabla.

Alla andra fel kan vi alltså ta i vs tråden där blablabla får namn och folk irriterar sig på varandra istället för att fotografera och leka med livet.



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

SM0SBI

Aktiv medlem
Jag kan bara konstatera att för mig är det lila hörnet klart störand då jag ofta använder extrema ISO. Att den är bra i JPEG och höga iso är en av anledningarna att jag köpte den.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Nu har jag kollat min. 30s med objektivlock på, F:2.8 och motljusskydd på, iso25600.
I dagsljus läcker det in via springor i motljusskyddet dör den snappar på.
Om man gör samma test i mörkt rum så läcker det inte in nåt självklart, har man topdisplayen på händer heller inget.
Lucky me!



/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se
 

phool

Aktiv medlem
Det går nog inte, eftersom kameran ju inte vet hur varm den är...
Den mäter värmen via de maskade pixlarna i långsidorna, men då får man ju ett genomsnitt av värmen "på höjden" genom sensorn. Är det bara ett litet avsnitt som är varmare syns detta ju inte på genomsnittet.

Det dom kan göra är att släppa en ny DPP-uppdatering, men det hjälper ju inte så många. Eller så får man använda en liknande "cornerfix" som Leica-användarna gör. Men då måste man steget om DNG.
Tack för svar Joakim! Vi får se hur canon löser det här då =) Men som sagt just för tillfället så verkar det ju inte vara svårare än att beskära bort den lilla biten som blir lila på extrema isotal. Funkar väl tills en lösning kommer.
 

phool

Aktiv medlem
Förresten, varför stänger inte min display av sig? Förstår att det är nån inställning, nu pratar jag inte om topdisplayen, den kan vara på över en hel minut trots att jag inte rör kameran.
 
ANNONS