Annons

Förstoringslins + Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Nippe SE

Medlem
Hej.
Jag läste för en tid sedan en artkel om en fotograf som använde sig av en förstoringslins från en framkallningsapparat för att ta macrobilder med stort skärpedjup men slippa de högsta bländartalen. Jag undrar om någon vet om det finns förstoringslinser som passar på en modern Nikon, som har F-bajonett. Eller har alla modeller gänga? Kan man kanske snickra ihop någon lösning själv då på något sätt?
 

Makten

Aktiv medlem
Jag antar att du menar ett förstoringsobjektiv. En förstoringslins är något man sätter frampå ett objektiv för att minska närgränsen och därmed öka mångsidigheten hos det man har utan att behöva släpa på flera objektiv. Det är lätt att förväxla engelskans ”lens” med lins, men det betyder alltså inte samma sak på svenska.

Det som fotografen antagligen gjorde var att använda en makrobälg tillsammans med nämnda objektiv, för att kunna luta skärpeplanet. I övrigt får man inte större skärpedjup med ett visst objektiv, utan det beror bara på avbildningsskalan och bländarvärdet.

Inga sådana objektiv passar rakt av på kameran, men det går säkert att trolla lite med adaptrar om man ska använda en bälg. Men alla bälgar går inte att luta skärpeplanet på, så se upp med det. Själva bälgen fungerar annars som en variabel mellanring som tillåter stort utdrag. För övrigt kan sådana bälgar användas med vanliga kameraobjektiv, som med fördel vändes bakochfram för bättre korrigering vid riktigt närgångna bilder.
 
ANNONS