Annons

Fotopapper på rullar (~100 cm x 10 m)

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det här visste jag inte. Hur menar du med att det ska hålla? (Jag antecknar allt jag är osäker på, och det är så fantastiskt att ni finns här till hjälp!)
Nils är inne på det jag menar.
När jag gör bilder så gillar jag inte korn om det inte är medvetet att jag VILL ha korn. O VILL jag ha korn så vet jag oftast det redan när jag exponerar o framförallt framkallar bilden. Jag väljer en framkallare för att det skall bli grovt korn. Men det är mycket sällan.

Ett tag försökte jag krackelera filmen i framkallningsprocessen men det lyckades aldrig.

Mitt favvoformat 16x20 eller 20x24 håller jag på armslängds avstånd.
Mellanformat funkar men inte alltid småbild.
 

Pappersplan

Avslutat medlemskap
Nils är inne på det jag menar.
När jag gör bilder så gillar jag inte korn om det inte är medvetet att jag VILL ha korn. O VILL jag ha korn så vet jag oftast det redan när jag exponerar o framförallt framkallar bilden. Jag väljer en framkallare för att det skall bli grovt korn. Men det är mycket sällan.

Ett tag försökte jag krackelera filmen i framkallningsprocessen men det lyckades aldrig.

Mitt favvoformat 16x20 eller 20x24 håller jag på armslängds avstånd.
Mellanformat funkar men inte alltid småbild.
Åh, okej! Vad använder du för framkallare för att det ska bli kornigt, respektive så icke-kornigt som möjligt?
Och krackelera... Hur bar du dig åt då, och vad var du ute efter för resultat? (himla intressant, alltihop!)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Finkornigt Ilfords Perceptol
Men den har inte så bra hållbarhet så den blandas bara för ett specifikt jobb och sedan använder jag upp den om jag hinner.
Normalt använder jag Ilfords Ilfotech HC.
Dess koncistens är som sirap och lagringskapaciteten är många år.
Fördelningen sker med apotekets medicinmått.

Grovt korn
Rodinal, den finns inte att köpa idag. Men jag har kvar. Kan lagras i princip hur länge som helst.
Agfa har väl ngn R09 eller ngt.
Rodinal går att blanda själv men råkemi är svårt att köpa idag o ännu värre att få den fraktad.

Kan få grövre korn genom ett riktigt surt stoppbad, fråga mig inte varför.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Krackelering.
Jag har sett bilder som har dessa effekter.
Emulsionen spricker och ger kopior en gammal patina.

Förr kunde man få det genom att skilja på temperaturerna mellan de olika framkallningsbaden så att emulsionen expanderas o krymps om vartannat.
Men det funkar inte med modern film. Jag har provat men aldrig lyckats.
Typ kallt förvätningsbad, 40 graders framkallning, 15 graders stopp o varmt fix.
Inte ett spår av krackerlering.
Troligtvis är detta ngt som inte kan skapas om emulsionen är för tunn.
Så en silverrik film med tjockare emulsion kanske kan göra tricket.

Visst har jag eldat på neggen men det är inte detsamma o jag gillade inte resultatet.
 

Emaks

Aktiv medlem
Rodinal/R09 finns i många versioner på marknaden och tillverkas av flera, så den finns visst att köpa. Photax säljer t.ex Fomadon R09 och fotoimpex eller macodirect.de säljer flera versioner av den från Adox och Agfaphoto. Den finns även i äldre formula om man vill ha det, men jag tror skillnaderna mellan alla de här R09 är försumbara.

Vad gäller kornstrukturen så beror det mest på vilken film man väljer, men även framkallaren ger skillnader. Olika filmer kan också påverkas mera eller mindre av framkallarval. Och Rodinal/R09 ger inte speciellt grovt korn med moderna T-kornsfilmer, utan väldigt fint och moderat. Jag använder numera R09/Rodinal som standard och med Fomapan 200 och T-Max 400 (som båda är T-kornsfilmer) ger R09 ett väldigt finkornigt intryck som tål att förstoras upp utan att ta överhanden. Vill du ha skarpt och tydligt korn ska du använda Rodinal med de traditionella rundkornsfilmerna. T.ex Tri-X (har blandkorn) eller Hp5 m.fl. Fomapan 100 och 400 är också traditionella filmer som ger ett karaktärsfullt och skarpt korn med R09, där 100 är fint och ger bra detlajskärpa medan 400 är grövre och inte ger lika fin detaljskärpa.

Bilden nedan är en detalj av en helt oskärpt och oredigerad originalscanning i 100% från samma småbildsnegativ som bilden ovan (vilken även den är en liten delbild av hela negativet), och motsvarar med min skärmupplösning en kopia i stl 85x125cm. Det är Fomapan 200 framkallad i Rodinal/R09 1+50. (bara för att visa att Rodinal inte ger särskilt grovt eller skarpt korn med T-kornsfilmer).



http://gelatin-islver.blogspot.com
 

Bilagor

Senast ändrad:
ANNONS