Annons

Fyrverkeri - inställningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Felill

Ny medlem
Hej!
Jag har en Nikon D90, och imorgon tänkte jag som vanligt släpa med mig den och fotografera fyrverkerier. Det smäller dock inte så mycket där jag bor, så jag har inte så lång tid på mig att fota.
Jag undrar därför om det finns någon som vet bra inställningar när man fotar fyrverkerier? Jag skulle bli jätteglad för tips, speciellt om det finns någon som har samma modell. Lägg gärna med en bild som du tagit med de inställningarna (företrädesvis på fyrverkerier).

Tack på förhand,
Felicia
 

zoomzoom

Aktiv medlem
Du måste ha ett stativ. stäng av AF och fokusera på oändligheten. Sätt kameran på M o välj typ 8 som bländare o anpassa tiden till nåt lämpligt typ 1 sekund och tyck av på måfå flera gånger efter varandra. Väljer du längre tid får du med flera fyrverkerier på samma bild annars färre eller inga.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
På det här ämnet, ska kolla länken med sen, hur gör vi med "billiga" objektiv som "saknar" oändlighet?
Behövs inte oändlighet. Sätt den på 30s och har ni trådutlösare så lås den. Njut av skådespelet och sätt därefter ihop de bilder/fyrverkerierna ni vill ha i PS.



/Stefan R. Nilsson
 

cls

Aktiv medlem
Hej, här finns redan några bra tips och jag tänkte fylla på med hur jag fått till en del schyssta fyrverkeribilder:
1) Stativ.
2) ISO 100
3) Förfokusera på nåt avlägset (ungefär på samma avstånd som fyrverkerierna) och se till att fokus står på manuellt läge.
3) Exponering av själva fyrverkeriet styrs av bländaröppningen. Beroende på vad det är för pjäser och avståndet till dem så kan inställningen variera. f/11-f/8 är ett vanligt intervall, börja på f/9 och justera vid behov.
4a) Om du får med nåt annat i bakgrunden, exempelvis skyline/stadsmiljö, så får du ställa in en slutartid som ger vettig exponering av bakgrunden (vid ISO100 och vald bländare). Du kanske hamnar på 5 sekunder, och sen får du försöka tajma dina femsekundersexponeringar med raketerna.
4b) Om det bara är fyrverkerikrevader i bild så spelar tiden ingen större roll - då handlar det bara om att försöka tajma avtryck med explosionerna - här är bulb användbart.
 
ANNONS