Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konica AR-objektiv till en Nikon D100

Produkter
(logga in för att koppla)

PortMan

Aktiv medlem
Har insett att jag under alla år satsat på fel märken.

Sitter nu här med ett nyvaknat intresse för digitalfoto just när jag tänkt lägga av,

Letat i skåp och lådor och det som finns mest av är Canon FD - och inte minst Konica AR objektiv.

Det jag helst skulle vilja använda är mina Konica AR objektiv men någon som helst adapter Konica AR till Nikon F finns inte.

Min fråga är om någon testat att kombinera fattningen från en Konica med en M42 till Nikon F adapter?

Konicahus kastar man efter ev. köpare och en M42/Nikon F adapter kostar ca en 50-lapp på ebay.

Sammanfogningen borde man kunna göra med att borra och skruva eller med något av de moderna superlimmen?

Någon som testat?

Erfarenheter?
 
Senast ändrad:

Zeeke71

Aktiv medlem
Hej!
Konica Ar har kortare avstånd från filmplan till bajonett än de flesta andra slr så även om du fixar en adapter så kommer du inte att kunna fokusera på längre avstånd.På de “nya” spegelösa systemkarorna(Nex,Nx,m4/ och fuji) så fungerar Konica objektiven utmärk,med rätt adapter vill säga
 

PortMan

Aktiv medlem
Konica AR objektiv till en Nikon D100

Hej!
Konica Ar har kortare avstånd från filmplan till bajonett än de flesta andra slr så även om du fixar en adapter så kommer du inte att kunna fokusera på längre avstånd.På de “nya” spegelösa systemkarorna(Nex,Nx,m4/ och fuji) så fungerar Konica objektiven utmärk,med rätt adapter vill säga
Den adapter jag har för M42/Nikon F är utrustad med en lins. Adaptern finns även i en version utan linsen - kan det möjligtvis göra skillnad?
 

Zeeke71

Aktiv medlem
Ja m42 adaptrar till Nikon har lins för att man ska kunna fokusera på långt avstånd,kan finnas sådan för Konica objektiv med.Dessa adaptrar brukar ge en viss förlust av bildkvalitet men de kan ju ha blivit bättre med tiden.....
 

PortMan

Aktiv medlem
Konica AR objektiv till en Nikon D100

Ja m42 adaptrar till Nikon har lins för att man ska kunna fokusera på långt avstånd,kan finnas sådan för Konica objektiv med.Dessa adaptrar brukar ge en viss förlust av bildkvalitet men de kan ju ha blivit bättre med tiden.....
En gång i tiden ska det ha sålts en adapter så att Konica AR objektiven kunde användas på Nikon F.

Ska gå att få tag i, sällsynta och dyra.

Jag trodde att jag hittat en bra lösning. Tänker dock lägga dem i malpåse inför ev. framtida köp av en lämplig kamera.
 
ANNONS