Annons

Mellanformatsfilm: Damm, ljusläckor, etc.

Produkter
(logga in för att koppla)

slowsnaps

Medlem
Hej,

jag har precis börjat fota med mellanformatskamera. Det är väldigt spännande, men jag skulle behöva hjälp med att identifiera var någonstans i fotoprocessen som en del problem uppstår. Längst ned finns detaljer om vilken utrustning som använts.

1. Damm och "repor" - Många av de rullar jag har exponerat än så länge innehåller stora mängder damm och repor som ser ut som i detta exempel: http://slowsnaps.tumblr.com/post/51654333082/above-is-the-goteborg-city-theatre-during-west

Frågan är, går det att utröna (eller gissa) om dessa beror på kameran, framkallningen (gjord hos firma), eller när jag har scannat dem? Jag är inte speciellt försiktig, och kanske har jag lite dammigt hemma ibland ;)

2. Vad som ser ut som ljusläckor. Exempel:
http://slowsnaps.tumblr.com/post/51586334199/christopher-posing-at-the-garden-society-of
http://slowsnaps.tumblr.com/post/52130372157/this-is-a-brahea-armata-on-display-in-the-garden

Här undrar jag om dessa ser ut att ha uppstått i kameran eller när jag har hanterat filmen. Jag har alltid laddat den inne på min toalett utan fönster, med endast en glipa ljus som strålar in från dörrspringan, för att få så mörkt som möjligt.

Utrustning: Yashica-Mat EM kamera, Kodak Porta 160 film, Epson V500 scanner.

Tacksam för svar!
 

Smw

Aktiv medlem
Hej,

jag har precis börjat fota med mellanformatskamera. Det är väldigt spännande, men jag skulle behöva hjälp med att identifiera var någonstans i fotoprocessen som en del problem uppstår. Längst ned finns detaljer om vilken utrustning som använts.

1. Damm och "repor" - Många av de rullar jag har exponerat än så länge innehåller stora mängder damm och repor som ser ut som i detta exempel: http://slowsnaps.tumblr.com/post/51654333082/above-is-the-goteborg-city-theatre-during-west

Frågan är, går det att utröna (eller gissa) om dessa beror på kameran, framkallningen (gjord hos firma), eller när jag har scannat dem? Jag är inte speciellt försiktig, och kanske har jag lite dammigt hemma ibland ;)

2. Vad som ser ut som ljusläckor. Exempel:
http://slowsnaps.tumblr.com/post/51586334199/christopher-posing-at-the-garden-society-of
http://slowsnaps.tumblr.com/post/52130372157/this-is-a-brahea-armata-on-display-in-the-garden

Här undrar jag om dessa ser ut att ha uppstått i kameran eller när jag har hanterat filmen. Jag har alltid laddat den inne på min toalett utan fönster, med endast en glipa ljus som strålar in från dörrspringan, för att få så mörkt som möjligt.

Utrustning: Yashica-Mat EM kamera, Kodak Porta 160 film, Epson V500 scanner.

Tacksam för svar!
Hej !

Dammet är vitt på en negativ film, dvs svart i verkligheten, borde vara vid scanningen.

Ser ut som någon sorts ljusläcka, båda ex ser rätt lika ut.

-Ta och kika in mot objektivet och ha en lampa på andra sidan och flytta runt, öppna
sen slutaren och gör likadant. kolla att ev tätlister runt bakstycket är hela.

Är det på alla rutor ?, eller bara de som varit i läge länge ?

//MW
 

slowsnaps

Medlem
Hej !

Dammet är vitt på en negativ film, dvs svart i verkligheten, borde vara vid scanningen.

Ser ut som någon sorts ljusläcka, båda ex ser rätt lika ut.

-Ta och kika in mot objektivet och ha en lampa på andra sidan och flytta runt, öppna
sen slutaren och gör likadant. kolla att ev tätlister runt bakstycket är hela.

Är det på alla rutor ?, eller bara de som varit i läge länge ?

//MW
Tack för svar!

1. Ja, jag kanske borde testa att blåsa av negativen lite försiktigt och scanna om.

2. Ska kolla kameran på detta sätt.

3. Nja, det verkar som det framträder ganska slumpmässigt faktiskt. Har ännu inte sett någon speciell systematik, annat än att formen återkommer ibland (ser ut som ett U som på bildexemplen).
 

slowsnaps

Medlem
Fick tips från twitter om att jag skulle använda en blåspensel/blåsflaska för att råda bot på dammkornen. Ska skaffa en sådan och sedan scanna om, så kanske mitt första problem får en lösning.
 
Senast ändrad:

FlyerOne

Aktiv medlem
---
Jag har alltid laddat den inne på min toalett utan fönster, med endast en glipa ljus som strålar in från dörrspringan, för att få så mörkt som möjligt.
---
"Endast" en glipa ljus"? Då är det inte alls mörkt längre! Och risken för att filmen ska slöjas är stor. Tejpa igen springan (opak tejp förstås) eller se till att rummet utanför också är mörklagt.

Fortsätter problemet så får du undersöka din Yashica-Mat. Inte ovanligt med läckor vid bakluckan. Kan ha blivit skev, eller ljustätningar kan ha åldrats och delvis vittrat bort.
.
 

Makten

Aktiv medlem
"Endast" en glipa ljus"? Då är det inte alls mörkt längre! Och risken för att filmen ska slöjas är stor. Tejpa igen springan (opak tejp förstås) eller se till att rummet utanför också är mörklagt.
Eftersom han skrev att han inte framkallar hemma så lär han ha syftat på laddning av kameran. Det funkar skitbra att ladda i fullt solsken om man bara håller pappret spänt.

Edit: För övrigt kan man få såna där effekter om man bucklat filmen alltför hårt, till exempel när man fäster den i en framkallningsspiral av stål. Men det lär ju inte firman ha gjort antar jag.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Eftersom han skrev att han inte framkallar hemma så lär han ha syftat på laddning av kameran.
---
Eftersom jag läste hela inlägget vid ett tillfälle, och sedan kom tillbaka och skrev svaret vid ett annat så missade jag detta.


Läste då bara frågan:
---
Här undrar jag om dessa ser ut att ha uppstått i kameran eller när jag har hanterat filmen. Jag har alltid laddat den inne på min toalett utan fönster, med endast en glipa ljus som strålar in från dörrspringan, för att få så mörkt som möjligt.
---
När trådskaparen skrev "hanterat" och "laddat" filmen i ett (nästan) mörklagt rum, så utgick jag från att det handlade om att ladda filmen i en framkallningsdosa. Att ladda rullfilm eller småbildsfilm i en kamera behöver förstås inte, som du skriver, ske i mörkrum (det har jag för egen del aldrig gjort).

Under förutsättning att de som framkallar filmen gör detta korrekt, så återstår i så fall bara ljusläckage i kameran.


---
Det funkar skitbra att ladda i fullt solsken om man bara håller pappret spänt.
---
Det gör det förmodligen ifall man inte håller på och fipplar för länge. Jag har dock undvikit detta, och om det varit nödvändigt har jag i alla fall vänt mig så att kamera och film har skuggats av kroppen.
.
 

slowsnaps

Medlem
Tack för alla svar!

Jag var lite otydlig. Jag framkallar alltså inte själv, utan mina mörka stunder på toaletten gäller endast när jag laddar film i kameran.

Detta är mina första rullar mellanformat, så jag var lite extra försiktig. Sen har jag kanske inte haft den perfekta sträckningen på filmen. Yashican är lite bångstyrig av sig.
 

Smw

Aktiv medlem
Hej !

Båda exempelbilderna har väldigt lika mönster lokaliserat på samma ställe på
filmen, har svårt att tänka mej att det kommer från nån ev bristfällig filmhantering
utan från nån sorts ljusläckage i kameran.

//MW
 
ANNONS