Annons

Akut köpråd: multimedia-laptop för bildbehandling, mm.

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Nja, det är inget bra alternativ för mig och håller väl inte med dig helt och hållet om att det skulle vara oerhört begränsat utbud av detta. Men men.
Tror även att det är mycket möjligt att komma fram till en kompromiss inom uppsatt prisram, jag är ganska kreativ (och optimistisk i detta fall). Sitter på en HP-laptop just nu men den där du länkade är dessvärre inget som tilltalar mig, har ratat bättre exemplar.
Om du talar om varför den inte var ett bra alternativ, gör du det lättare för folk på forumet att förstå vad du är ute efter och vad som är viktigast för dig och var du eventuellt kan kompromissa.
 
Om du talar om varför den inte var ett bra alternativ, gör du det lättare för folk på forumet att förstå vad du är ute efter och vad som är viktigast för dig och var du eventuellt kan kompromissa.
Tycker att det framgår rätt tydligt av det jag skriver? Både i inledning och diskussion.
Men okej: skärmupplösningen är för låg.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Empirisk erfarenhet av Acer. Datorer som spontant ramlar sönder efter bara några månader, allmänt knakig och lågkvalitativ känsla på plasten, skärmar med högst diskutabel kvalitet, rätt dålig support, högljudda tangentbord som även de allt som oftast fungerar klart sämre några månader senare.

Som jag sa i mitt förra inlägg, man får vad man betalar för. Acer är extremt billiga, det är inte för att de driver någon slags altruistisk verksamhet,
...
Kan bara instämma i dina erfarenheter.
Har haft två stycken Acer. Båda uppvisade en rent bedrövlig kvalitet.

Av ett antal olika skäl, så köpte jag sedan en MacBook, den allra billigaste modellen i April 2008.
Den fungerar fortfarande utmärkt (min fru använder den nu), dock så har ljusstyrkan sjunkit så mycket att jag för 1,5 år sedan köpte en MacBook Pro.

På det hela taget har det "dyrare" (sett till inköpspris) alternativet en förmåga att bli både billigare och bättre sett över lite längre tid.

(Anledningen till att jag kör bärbart är att jag plåtar en hel del sport som måste levereras på plats i direkt anslutning till matcherna. För övrig redigering använder jag en extern skärm i det professionella segmentet).
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Kan bara instämma i dina erfarenheter.
Har haft två stycken Acer. Båda uppvisade en rent bedrövlig kvalitet.

Av ett antal olika skäl, så köpte jag sedan en MacBook, den allra billigaste modellen i April 2008.
Den fungerar fortfarande utmärkt (min fru använder den nu), dock så har ljusstyrkan sjunkit så mycket att jag för 1,5 år sedan köpte en MacBook Pro.

På det hela taget har det "dyrare" (sett till inköpspris) alternativet en förmåga att bli både billigare och bättre sett över lite längre tid.

(Anledningen till att jag kör bärbart är att jag plåtar en hel del sport som måste levereras på plats i direkt anslutning till matcherna. För övrig redigering använder jag en extern skärm i det professionella segmentet).
Jag skänkte min gamla iBook till morsan när jag köpte nytt själv 2007, den rullar även den på utmärkt fortfarande ^^ Jag tror dessutom du belyser något viktigt gällande kostnad på lång sikt. Min första MacBook Pro var igång 24/7 i över 5 år, överlevde att få öl spillt på sig (ehum) och att tappas från diverse höjder, samtidigt som den inte på något vis kändes slö på slutet heller. Point being, det spelar så klart ingen roll om en dator är billig i inköp om den sen kommer ramla ihop några år senare. Folk tenderar att tänka väldigt kortsiktigt i det avseendet har jag märkt. Har samma setup som du för övrigt, MacBook Pro som kan tas med vid behov, men hemma redigerar jag alltid på extern skärm.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ja det håller jag med om, de brukar allt som oftast vara rätt minimala. Ska inte vara några större problem alls att uppgradera i de flesta fall.
Beror på, numera är det inte ovanligt att man limmar eller lödar fast komponenter i laptops för att spara utrymme och vikt. I vart fall är det de skälen tillverkarna brukar hänvisa till, för ingen skulle ju tro att det är för att vi ska tvingas köpa nytt oftare;-) Så kolla med tillverkaren om det verkligen går.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Beror på, numera är det inte ovanligt att man limmar eller lödar fast komponenter i laptops för att spara utrymme och vikt. I vart fall är det de skälen tillverkarna brukar hänvisa till, för ingen skulle ju tro att det är för att vi ska tvingas köpa nytt oftare;-) Så kolla med tillverkaren om det verkligen går.
Ja givetvis bör man kolla specifikt från modell till modell, men även där brukar devisen att man får vad man betalar för vara sann. Ju billigare produkt desto mer lim och färre skruvar, krasst sett ;)
 

hlse

Aktiv medlem
Om man använder samma sökteknik som du, visst. Dock står det sällan på Prisjakt huruvida en laptop rymmer/har stöd för dubbla hårddiskar såvida den inte kommer fullt utrustad med detta från start. Det är information man får läsa sig till på annat håll.
Detta var specifikt för två diskar.
Senare inlägg har dock angett möjligheten att dissa DVD:n för en disk.
Detta ger ju större möjligheter och val.

Lycka till med köpet. :)
 

SixBySix

Aktiv medlem
Ok, såg det nu. Men jag skulle nog ändå vilja ge rådet att fundera allvarligt på en 13,3" Zenbook. Upplösningen är 1920x1080 så man får plats med lika mycket på skärmen. Och skillnaden i storlek är inte så fasligt stor.
Fördelen med en 13,3" är att vikten blir mindre. Bara ca 1,5kg. Det är otroligt skönt att slippa bära på en tung dator om man ska bära med den till skolan ofta.

Och i övrigt uppfyller den i stort sett hela kravlistan. Dessutom har den en av marknadens absolut bästa skärmar. Den är helt fantastisk. Och det är ju det viktigaste för bildbehandling och multimediabruk.

Att den sedan också har en hybriddisk med 500GB vanlig HD och 24GB SSD som gör att den startar upp från viloläge på 2-3 sekunder och till priset 8500kr. Det är oslagbart i dagsläget!

Skulle man behöva mer diskutrymme kan man alltid komplettera med externa diskar, NAS eller molnlagring där man lägger gamla filer och backupper. Kan inte tänka mig att 500GB inte skulle räcka till om man håller lite ordning. Man behöver ju inte ha 100 gamla filmer som man redan tittat på liggandes på hårddisken i datorn. Jag har använt mindre än 100GB och då har jag ändå massor med filer. Bara att sånt som inte används ofta läggs över på en NAS.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Ok, såg det nu. Men jag skulle nog ändå vilja ge rådet att fundera allvarligt på en 13,3" Zenbook. Upplösningen är 1920x1080 så man får plats med lika mycket på skärmen. Och skillnaden i storlek är inte så fasligt stor.
Fördelen med en 13,3" är att vikten blir mindre. Bara ca 1,5kg. Det är otroligt skönt att slippa bära på en tung dator om man ska bära med den till skolan ofta.

Och i övrigt uppfyller den i stort sett hela kravlistan. Dessutom har den en av marknadens absolut bästa skärmar. Den är helt fantastisk. Och det är ju det viktigaste för bildbehandling och multimediabruk.

Att den sedan också har en hybriddisk med 500GB vanlig HD och 24GB SSD som gör att den startar upp från viloläge på 2-3 sekunder och till priset 8500kr. Det är oslagbart i dagsläget!

Skulle man behöva mer diskutrymme kan man alltid komplettera med externa diskar, NAS eller molnlagring där man lägger gamla filer och backupper. Kan inte tänka mig att 500GB inte skulle räcka till om man håller lite ordning. Man behöver ju inte ha 100 gamla filmer som man redan tittat på liggandes på hårddisken i datorn. Jag har använt mindre än 100GB och då har jag ändå massor med filer. Bara att sånt som inte används ofta läggs över på en NAS.
Ja, personligen har jag inga som helst invändningar, upplösning och pixeltäthet är viktigare för mig än skärmstorlek (till en viss gräns givetvis). Men nu är det ju inte jag som är trådskaparen så ;) Dock måste jag säga att vikt aldrig varit en faktor jag brytt mig speciellt mycket om. Nu har jag förvisso aldrig haft några supertunga klumpar att bära runt på, men om en dator väger 1.5 kg eller 2.5 kg är helt irrelevant för mig.
 

adask330

Aktiv medlem
TS, Varför frågar du om råd om du inte vill ha dessa?

Om du är bättre på att hitta dator själv varför be andra göra det. Som du förstår finns ingen här på FS som kan trolla med knäna...
 
TS, Varför frågar du om råd om du inte vill ha dessa?

Om du är bättre på att hitta dator själv varför be andra göra det. Som du förstår finns ingen här på FS som kan trolla med knäna...
Så bara för att man ber om råd har man ingen rätt att ifrågasätta, menar du?

Om den här tråden och/eller vad som skrivs i den stör dig så finns det säkerligen andra som du kan delta i. Ha det gött.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ok, såg det nu. Men jag skulle nog ändå vilja ge rådet att fundera allvarligt på en 13,3" Zenbook. Upplösningen är 1920x1080 så man får plats med lika mycket på skärmen. Och skillnaden i storlek är inte så fasligt stor.
Fördelen med en 13,3" är att vikten blir mindre. Bara ca 1,5kg. Det är otroligt skönt att slippa bära på en tung dator om man ska bära med den till skolan ofta.

Och i övrigt uppfyller den i stort sett hela kravlistan. Dessutom har den en av marknadens absolut bästa skärmar. Den är helt fantastisk. Och det är ju det viktigaste för bildbehandling och multimediabruk.

Att den sedan också har en hybriddisk med 500GB vanlig HD och 24GB SSD som gör att den startar upp från viloläge på 2-3 sekunder och till priset 8500kr. Det är oslagbart i dagsläget!

Skulle man behöva mer diskutrymme kan man alltid komplettera med externa diskar, NAS eller molnlagring där man lägger gamla filer och backupper. Kan inte tänka mig att 500GB inte skulle räcka till om man håller lite ordning. Man behöver ju inte ha 100 gamla filmer som man redan tittat på liggandes på hårddisken i datorn. Jag har använt mindre än 100GB och då har jag ändå massor med filer. Bara att sånt som inte används ofta läggs över på en NAS.

Dessutom har den ju skal i metall, vad jag förstod så reste TS mycket, och då är det bra med ett robust yttre. Vad det gäller hårddiskstorlek, så skulle jag säga att någon form av molnlagring nog är en bra ide oavsett storlek. En bärbar man har med sig överallt kan lätt bli stulen, eller råka ut för olyckor, och då är det bra om man inte har hela sitt bildarkiv på den. Låter som ett bra köp till det priset.
 

Leifson

Aktiv medlem
Hybrid hårddisk?

En av de faktorer som gör ditt urval starkt begränsat är att du vill ha plats för dubbla hårddiskar.
Visst finns sådana modeller, jag sitter själv med en sådan ur HP's Elitebook serie, men de är sällsynta under 10000kr. Jag läste nånstans att HP envy DV7 skulle ha plats för det men kunde inte verifiera detta med en snabb koll.
En vettig kompromiss kanske kan vara en hybrid-disk som tex:
http://www.dustinhome.se/product/5010672707/seagate-laptop-2-5-sshd-1tb-sata-600/
De påstår att den blir 80% snabbare än en standard 7200rpm mekanisk disk.
 

PMD

Aktiv medlem
Du kan inte tänka dig att köra på en med SSD och optisk enhet, och sen köra på en extern disk för lagring?
Jag skulle nog hellre ha en extern DVD-brännare. De flesta bränner nog DVD:er mer sällan än de skriver och läser till en disk, så DVD-brännaren kan man nog oftast lämna hemma.
 

genkakuzai

Aktiv medlem
Absolut. Jag instämmer till fullo, hade när jag skrev inlägget inte ens tänkt på en extern brännare :) Över 10 år sen jag hade en själv ^^
 
En av de faktorer som gör ditt urval starkt begränsat är att du vill ha plats för dubbla hårddiskar.
Visst finns sådana modeller, jag sitter själv med en sådan ur HP's Elitebook serie, men de är sällsynta under 10000kr. Jag läste nånstans att HP envy DV7 skulle ha plats för det men kunde inte verifiera detta med en snabb koll.
En vettig kompromiss kanske kan vara en hybrid-disk som tex:
http://www.dustinhome.se/product/5010672707/seagate-laptop-2-5-sshd-1tb-sata-600/
De påstår att den blir 80% snabbare än en standard 7200rpm mekanisk disk.

Tänkte bara säga att jag slopat hela idén med dubbla hårddiskar, blir en intern SSD och sedan en extern för lagring, osv. Ska kolla upp länken där.
 
ANNONS