Annons

Step down-ring

Produkter
(logga in för att koppla)

Svederud

Aktiv medlem
Har ett nikon 70-300 objektiv med filtergänga 67mm.
På min D3200 så syns inte att jag monterat en stepdown ring till 55mm.
Frågan är om det på verkar negativt rent ljusmässigt att använda stepdown ringen istället för att köpa köpa nya filter som passar 67mm. Eller om jag ska fortsätta använda mina gamla 55mm filter.

Har provat rent praktiskt men fått varierande resultat, så nu hoppas jag på fysikens lagar. :)
 

iSolen.se

Guest
Har ett nikon 70-300 objektiv med filtergänga 67mm.
På min D3200 så syns inte att jag monterat en stepdown ring till 55mm.
Frågan är om det på verkar negativt rent ljusmässigt att använda stepdown ringen istället för att köpa köpa nya filter som passar 67mm. Eller om jag ska fortsätta använda mina gamla 55mm filter.

Har provat rent praktiskt men fått varierande resultat, så nu hoppas jag på fysikens lagar. :)
Klart du ska köpa nya filter, du kommer kommer få lite viljettering och tappa lite ljus. Eller det kanske är ett pris du är beredd att betala för att slippa nya filter? Vad är det för filter?
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har faktiskt funderat på samma sak. Jag har en step-down ring på min Sigma 150-500 för att kunna använda 77mm filter på den. På en D5100 vinjetterer den inte det minsta, men det vore ju synd om den redan ganska skrala ljusstyrkan blev ännu sämre av den.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Jag har faktiskt funderat på samma sak. Jag har en step-down ring på min Sigma 150-500 för att kunna använda 77mm filter på den. På en D5100 vinjetterer den inte det minsta, men det vore ju synd om den redan ganska skrala ljusstyrkan blev ännu sämre av den.
Jag skulle tro att den har för lång brännvidd för att den ska vinjettera på grund av det, men den fungerar som en mindre bländare på samma sätt som bländaren inne i kameran och det är oberoende av om det är en DX- eller FX-kamera den sitter på.
 
ANNONS