Annons

Nikon AF-S 70-200 1:2.8G VRII eller den gamla versionen?

Produkter
(logga in för att koppla)

easyrider

Aktiv medlem
Tack! Då blir det inget köp efetrsom säljaren anger att det är VR 2, den nya versionen. Det står ingen 2 efter G. Detta har säljaren kanske försökt dölja genom att skicka med en så lågupplöst bild. Hur ser du att det är den gamla?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack! Då blir det inget köp efetrsom säljaren anger att det är VR 2, den nya versionen. Det står ingen 2 efter G. Detta har säljaren kanske försökt dölja genom att skicka med en så lågupplöst bild. Hur ser du att det är den gamla?
Det kan förstås vara någon som avsiktligt försöker luras, men min erfarenhet är att väldigt många som säljer begagnat helt enkelt har väldigt dålig koll. De tror ofta verkligen att de har "senaste versionen" av något som inte sällan är både en och två generationer gammalt, det är inte vanligt att kalla alla objektiv med autofokus för AF-S (vare sig det är AF, AF-I eller AF-S) osv.

Som i det här fallet kan jag tänke mig att säljaren själv tror att objektivet är "den nyaste" - det var kanske det när det köptes - och går då in på valfri webshop och kopierar modellbeteckningen utan att upptäcka att det inte riktigt stämmer.

Jag har för övrigt själv den nya och kan intyga att den du har på bild verkligen är den äldre versionen.
 

easyrider

Aktiv medlem
Tack för all hjälp. Det är fullt möjligt att säljaren inte ville lura mig men hursomhelst var jag på jakt efter ett VR2.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Bara den snygga mässingplåten gör ju VR 1 till det bästa köpet :)

Nä skämt å sido, VR 2 är allt vassare men skylten och motljusskyddet är trevligare på ettan. Det värsta är att de gjort så att motljusskyddet från ettan inte passar tvåan.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Bara den snygga mässingplåten gör ju VR 1 till det bästa köpet :)

Nä skämt å sido, VR 2 är allt vassare men skylten och motljusskyddet är trevligare på ettan. Det värsta är att de gjort så att motljusskyddet från ettan inte passar tvåan.
Håller med. Men med en lagom fintandad såg och ett sandpapper går det att förbättra det nyare motljusskyddet avsevärt :)
 
ANNONS