Annons

400d - problem med lägsta bländare!

Produkter
(logga in för att koppla)

RaziTazi

Avslutat medlemskap
Hej hopp!

Har just fått hem min första digitala systemkamera, en begagnad eos 400d, från att ha kört helt analogt innan.

Efter att ha lekt runt lite med manuella inställningar så har jag märkt att lägsta möjliga bländare ändras från 3.5-5.6 med 18-55mm objektiv. Är det någon inställning som påverkar detta eller är det helt enkelt något fel på kameran eller objektivet?

Tacksam för svar!
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Bländarvärdet ändras beroende på vilken brännvidd du använder. Som redan sagts varierar bländarvärdet mellan 3,5 och 5,6. Testa att zooma fram och tillbaka så ser du vad som händer :)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Hej hopp!

Har just fått hem min första digitala systemkamera, en begagnad eos 400d, från att ha kört helt analogt innan.

Efter att ha lekt runt lite med manuella inställningar så har jag märkt att lägsta möjliga bländare ändras från 3.5-5.6 med 18-55mm objektiv. Är det någon inställning som påverkar detta eller är det helt enkelt något fel på kameran eller objektivet?

Tacksam för svar!
Objektiv med variabel max bländare är inget som kommit med digitalkamerans intåg. Skillnaden är att du nu förmodligen ser förändringen mycket tydligare i och med en massa informationssiffror överallt.

EF 28–80mm f/3.5–5.6 är ett vanligt exempel före DSLR:ens intåg.

Per.
 

RaziTazi

Avslutat medlemskap
Objektiv med variabel max bländare är inget som kommit med digitalkamerans intåg. Skillnaden är att du nu förmodligen ser förändringen mycket tydligare i och med en massa informationssiffror överallt.

EF 28–80mm f/3.5–5.6 är ett vanligt exempel före DSLR:ens intåg.

Per.
Har kört riktigt old school med en Canon A-1 + 50mm objektiv

Så det blev en stor omställing!
 

pellepiano

Aktiv medlem
Kan rekommendera Canons billiga 50mm objektiv där lägsta bländare är 1.8 . Det objektivet kostar under tusenlappen och levererar fantastiskt bra för det priset. Använder det mest hela tiden.
 
ANNONS